Dat onze aanpak werkt bewijzen we graag, we tonen dashboards en resultaten (uiteraard anoniem) en leggen de strategie haarfijn uit. Maar zeker als een opdrachtgever nog niet eerder SEO succes ervaren heeft ontbreekt het nog aan overtuiging. Wat is er nog meer nodig? Wij denken dat een praktijkvoorbeeld wonderen doet.
Dit is daarom het eerste artikel in een serie van artikelen over onze inspanningen rondom een SEO uitdaging. We delen alle strategieën, inzichten en afwegingen en nemen je mee in onze reis naar nummer 1.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Wij dagen onszelf uit met industrietalk.nl, een website waarop het laatste Nederlandse industrie nieuws gevonden kan worden. Deze nieuwe site – een maand geleden was er niks – is vanaf de grond af opgebouwd om goed vindbaar te zijn én het beheer is zeer gebruiksvriendelijk.
Waarom industrie? Omdat veel van onze klanten actief zijn in de industrie of toeleverancier zijn aan de Nederlandse industrie. En met een hoogwaardige, goed vindbare site op het gebied van industrieel nieuws kunnen wij onze klanten waardevolle links geven die ervoor zorgt dat hun positie in de zoekmachine verbetert. Dat heet link building en komt later zeker nog aan bod. Twee vliegen in één klap dus.
Maar onze klanten zijn niet de enige reden dat we denken dat we met industrienieuws het verschil gaan maken. Het valt ons al jaren op dat veel industriële bedrijven slecht vindbaar zijn, weinig moeite in online marketing steken en er op het gebied van SEO al helemaal veel te winnen is. Er is genoeg nieuws en content beschikbaar, het wordt alleen onvoldoende gevonden. Er is dus ruimte voor een platform waarop bedrijven hun nieuws aan een groter publiek kunnen delen.
Onze strategie is dus simpel: we optimaliseren en verrijken de tekst van recent gepubliceerde nieuws en persberichten en zorgen zo voor een excellente indexatie door Google.
De aanleiding, strategie en realisatie van de site zijn een noodzakelijke eerste stap voor elk online marketing project. Maar het echte werk begint pas als we dit alles in de praktijk gaan brengen. En waar begin je dan? Bij structuur en links.
Met structuur bedoelen we de opbouw van de site. Door Google (en andere zoekmachines) wordt deze in kaart gebracht door middel van links (van pagina tot pagina) en de URL-structuur (hoe ziet het adres van de pagina eruit). De ideale structuur is als de naaf en spaak van een oud wagenwiel, de artikelen verwijzen naar de hoofdpagina waarop je gevonden wil worden.
Een van de redenen om dit artikel te schrijven is natuurlijk ook zodat wij een link van merkelijkheid.nl (met een hoge domein autoriteit) plaatsen naar industrietalk.nl. Hierdoor moet de positie van industrietalk.nl namelijk al flink groeien.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Onze eerste insteek was een structuur rondom de bedrijven. Een nieuwsartikel wordt dan altijd gekoppeld aan een bedrijf en op de bedrijvenpagina staat vervolgens een overzicht van de verschillende artikelen. Dit is logisch en voorkomt dat we vooraf een structuur rondom thema’s of onderwerpen moesten bedenken. Dat laatste wilden we niet omdat nog onduidelijk is op welke thema’s of onderwerpen we ons richten. Een voorbeeld van de door ons gewenste structuur:
https://industrietalk.nl/bedrijfsnaam/titel-van-artikel/
Helaas bleek dit technisch niet haalbaar. WordPress stond niet toe dat wij een custom field ‘bedrijfsnaam’ hadden dat zowel een pagina als de categorie van een post was terwijl de categorie functie verviel. Jammer.
Er was helaas nog geen alternatief maar we hebben ons er vervolgens bij neergelegd dat we (in de toekomst) een structuur op basis van thema’s of onderwerpen zullen gebruiken. Op dit moment zie je dit als volgt terug:
https://industrietalk.nl/aandrijftechniek/rollenketting-corrosie-slijtage-coating/
Het is onvermijdelijk dat we in de toekomst bestaande artikelen opnieuw moeten gaan indelen in andere categoriën waarop we gevonden willen worden. In bovenstaand artikel gaat het bijvoorbeeld om rollenkettingen, dat is natuurlijk aandrijftechniek maar we kunnen ons goed voorstellen dat in de toekomst er een onderliggende categorie ’transmissie’ of ‘kettingen’ komt. Op welke de keus valt gaat blijken uit de daadwerkelijke zoekverkeer data die we met de tijd zullen vergaren.
Na de keuze voor de structuur is de tijd voor theorie en denken even voorbij. We hebben een basis, hoe werkt deze in de praktijk? Het is tijd om content in te voeren, in dit geval: bedrijven en artikelen.
De specialisten van Merkelijkheid zijn op dit moment bezig met het regelmatig plaatsen van content. We hebben onderling een prijs afgesproken voor degene die als eerst in één maand 250 unieke bezoekers trekt. Op basis van die eerste bezoekers en alle data die we daarmee vergaren kunnen we namelijk onze volgende stap bepalen. Let wel, voor veel industriële bedrijven is 1.000 unieke bezoekers in een maand al heel erg veel.
Dit is ons eerste artikel over ons industrietalk project. Hopelijk vind je het interessant om meer te lezen over onze SEO aanpak en onderzoekende werkwijze. Dit staat vaak aan de basis van het online marketing succes van onze klanten. Heb je vragen of zou je een bepaald onderwerp besproken willen zien? Laat ons dit dan weten via email.