Geen hand vol maar een land vol met SEO experts en webpage optimizers. Aan de ene kant veroorzaakt door de complexiteit en alle regeltjes waar je aan volgens ‘men’ aan moet voldoen, aan de andere kant is het bangmakerij, want dat verkoopt lekker. Wat zijn nou bekende mythes of leugens waar veel mensen mee geconfronteerd worden?
Keyword dichtheid is nummer 1
Een link van een betrouwbare bron heeft meer waarde dan welk aantal keywords dan ook. Vroeger kon je een pagina volplempen met nietszeggende zinnen met 1 keyword om bovenaan te komen, dit werkt allang niet meer. Keywords gaat tegenwoordig meer om focus en eenduidig gebruik in terminologie, kies een concept of vraag dat je gebruikt en varieer niet teveel in woordgebruik. Domme herhaling van keywords zal je eerder lager dan hoger in de ranking doen komen!
Betaald adverteren in zoekmachines zorgt voor een hogere ranking
Pertinent niet waar. De grootste adverteerders in Google klagen publiekelijk dat zij ondanks de miljoenen die zij bij de gigant spenderen, nog geen centimeter voor hebben op de onbetaalde hobbyist. De reden dat jou dit verteld wordt? Betaald adverteren / AdWords is een vak apart, en daaraan kun je dus (terecht) verdienen, maar in veel markten kom je onbetaald betrekkelijk makkelijk hoog in de rankings.
Meta tags optimaliseren
Ja, de meta tags worden nog steeds bekeken door zoekmachines. Nee, ze hebben geen invloed op je ranking. Het klinkt lekker technisch, en als ‘ze niet goed staan’, zou je bezoekers mislopen, maar het is gewoon een verkooptruuk uit een tijd waarin meta tags belangrijk waren.
Je moet pagina’s of een sitemap insturen bij Google
Al tijden niet meer waar. Vroeger nodigde je een zoekmachine uit om je pagina te indexeren, tegenwoordig wordt het internet organisch geïndexeerd en komt een robot pas op je site uit als iemand een link naar je plaatst. Heeft geen invloed op je positie in de zoekmachine. Let wel, als je site niet toegankelijk is voor zoekmachines wordt je natuurlijk niet geïndexeerd en een sitemap helpt je controleren of al je pagina’s geïndexeerd worden.
Als je nu terug kijkt op dit artikel dan hopen we dat je eigenlijk één gedachte hebt: Het is helemaal niet zo ingewikkeld! Zoekmachines komen het liefst zo dicht mogelijk bij hoe een echt mens een pagina leest en bekijkt, en hoe geavanceerder ze worden, hoe meer nadruk er op de kwaliteit van de content komt te liggen. Het is dus de kwaliteit van de informatie en de focus waarmee deze gepresenteerd wordt die de waardering bepaald, net als eigenlijk elk ander stuk tekst. Geloof dus niet in truukjes of ‘hacks’, de enkeling die het systeem weet te bedonderen wordt daar het volgende jaar keihard op afgestraft.
In het hoofdartikel van In de praktijk: website tekst schrijven staan de andere onderwerpen die we ondertussen al behandeld hebben. Volgende week volgt ons laatste artikel in deze reeks en schrijven we over het vertalen van een website tekst. Mocht je na het lezen van dit stuk verder met ons willen praten dan horen we graag van je.