Waar komt het vandaan, welk bestaansrecht heeft het en welke invloed heeft dit op wie jullie vandaag de dag zijn?
2.
Wat is jullie visie op de markt en toekomst. Wat betekent dit voor jullie organisatie en welk gedrag vereist dit nu.
3.
Welk verhaal vertelt het best hoe wij als merk in de wereld staan en stonden? Kan ik dit verhaal in 5 minuten vertellen en begrijpen mensen ons dan?
4.
Welk gedrag hoort bij een merk dat dit verhaal vertelt. Klopt dit met het gedrag dat onze mensen nu vertonen? Waarom niet? (Dit verschil te groot? Vind dan eerst uit waarom.)
5.
Welke positie neemt het bedrijf waar dat verhaal bij hoort logischerwijs in de markt in? En doen we dat ook?
6.
Welke marketingactiviteiten passen bij dat verhaal? (Mercedes-Benz stopte met de sponsoring van tennis en richtte zich in plaats daarvan op golf om nog dichter bij haar doelgroep te staan. People who’ve arrived zijn tenslotte vaak 50’ers die golf spelen)
7. Welke boodschap staat centraal in alle communicatie? Mercedes-Benz vormt de toekomst van de automobielindustrie, en duurzaamheid is daar een onderdeel van. Niet andersom.
Als je aandacht geeft aan deze punten kom je uit op een positionering, verhaal, boodschap en gedrag die past bij jouw merk of organisatie. Of jullie nou marktleider en uitvinder zijn of uitdager en concurreren op productiekosten, als alles in één lijn is kan de markt haarfijn vertellen waarom zij bij jou klant zijn en niet bij de concurrentie.
Tijd om aan jouw positionering te werken?In een kosteloos adviesgesprek bepalen we samen de drie belangrijkste kansen om jouw merk eruit te laten springen. Jij gebruikt onze kennis, ervaring en creativiteit en wij laten jou eens kennismaken met Merkelijkheid.
Wil je meer weten over positioneren en hoe je er zelf mee aan de slag kan? Lees onze pagina positioneren en vind daar naast diepgaande artikelen ook tientalle voorbeelden en modellen voor elke mogelijke positionering uitdaging.