Onze fascinatie voor het merk LEGO leidde tot het centraal stellen van dit prachtige merk in onze podcast:
De merknaam LEGO komt van het Deense leg godt (“play-well”) en is in 1932 gestart door Ole Kirk Christiansen en het product ontwikkelde hij op basis van een patent op “Automatic Binding Bricks” (lees het originele patent) uit Engeland. Pas in 1958 slaagde zij erin om hun visie van een systeem voor creatief speelgoed naar een patent te vertalen. Vader en zoon Christiansen bouwden het bedrijf rond één statement: ‘the best is never too good’ en kwaliteit is nog steeds een van de pijlers van het bedrijf. De blokken uit de eerste jaren van het bedrijf zijn dan ook nog steeds te combineren met de huidige blokken.
Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!
De uit China afkomstige producten van Sluban is er een in een reeks van copycat producten die opkwamen na het verlopen van het laatste LEGO patent en zijn gebouwd naar de exacte maten van de LEGO stenen. De verschillende systemen passen dus allemaal op elkaar al blijkt Sluban van sterk mindere kwaliteit te zijn. (Bron 1 & Bron 2) Ook marketingtechnisch baseert Sluban zich op LEGO; de overeenkomsten tussen de websites zijn bijvoorbeeld vrij evident. Een evident voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat men herhaaldelijk spreekt over “stenen die op dé bekende bouwstenen passen”.
Net als de rankpootkreeft in grote getale leeft ten koste van de bultrug walvis hebben zich rondom het merk LEGO een aantal parasieten verzameld. In de natuur is het altijd een ‘hoger’ organisme dat geparasiteerd wordt door een ‘lager’ organisme en dat lijkt ook hier het geval. Maar wat maakt LEGO in dit verhaal het hoger organisme?
LEGO spreekt over haar merk als een verantwoordelijkheid. Zij voelen zich verantwoordelijk voor de verwachtingen die mensen hebben van hun producten. De kernwaarden van LEGO zijn over de jaren gelijk gebleven en zijn: verbeelding, creativiteit, plezier, leren, geven om, en kwaliteit. Zij willen een positief verschil maken; zo is het thema ‘oorlog’ bij LEGO uit den boze en geeft zij de voorkeur aan avontuur. Het is die combinatie, het verbinden van de identiteit van de organisatie met gedrag, die LEGO kan gebruiken om haar positie te behouden en uit te bouwen.
In een kosteloos adviesgesprek bepalen we samen de drie belangrijkste kansen om jouw merk eruit te laten springen. Jij gebruikt onze kennis, ervaring en creativiteit en wij laten jou eens kennismaken met Merkelijkheid.
Dat wij Sluban een parasiet noemen, en niet eens een door ons vaak gebruikte pinguïn, heeft geen moralistische grondslag. Maar het feit dat Sluban zich niet duurzaam weet te onderscheiden van haar ‘gastheer’ LEGO, betekent dat zij geen onderscheidende positionering in de markt in kan nemen. Deze symbiose met LEGO is ook nog eens eindig, er zal namelijk ongetwijfeld een sterkere parasiet komen. Het Engelse spreekwoord leert ons namelijk; “There’s always a bigger fish”, maar gelukkig voor LEGO zijn zij, net als de bultrug walvis, voor de afzienbare tijd de grootste.
Wil je meer weten over positioneren en hoe je er zelf mee aan de slag kan? Lees onze pagina positioneren en vind daar naast diepgaande artikelen ook tientalle voorbeelden en modellen voor elke mogelijke positionering uitdaging.