BNR Nieuwsradio
BNR Nieuwsradio (onderdeel van de FDMG) is een ijzersterk merk met een uitstekende reputatie. Al jarenlang zijn zij op het gebied van lineaire radiostations met focus op businessnieuws marktleider en steeds weer innovatief. Die innovatie blijkt ook uit het feit dat ze het niet-lineaire podcasting vroegtijdig hebben omarmd.
In 2020 was Merkelijkheid de marketing buitenboordmotor van BNR Nieuwsradio.
Looptijd
Digital huisstijl, Website design, Website realisatie.
Deliverables
Positionering als leider op het gebied van podcast versterkt en toename traffic en conversies.
Resultaat
BNR, dé Podcast expert
Die vroege adoptie heeft er aan bijgedragen dat BNR als dé Podcast expert gezien wordt. Hun redactie produceert verschillende prijswinnende, veelbeluisterde podcasts. Podcasts bereiken een grote doelgroep, van relatief jonge luisteraars – 66% is tussen de 23 en 44 jaar oud – die voor veel adverteerders steeds moeilijker te bereiken is.
Om het succes van de BNR podcastdivisie verder uit te bouwen is aan Merkelijkheid gevraagd een nieuwe website te ontwikkelen. Deze website moet niet alleen de positionering van BNR als leider in podcasting en innovatieve contentcreator verder benadrukken maar moet ook bijdragen aan commerciële doelstellingen.
Proces
In een oriënterend gesprek zijn eerst de wensen, eisen en doelen voor de website besproken. Hieruit volgde de website specificatie. Het definitief maken van de website specificatie zorgt ervoor dat we konden beginnen met het design van de website.
Alle besproken pagina’s, elementen en functionaliteit werden individueel ontworpen maar als één geheel gepresenteerd. Dit maakte het mogelijk om ook na de designfase nog andere combinaties van de ontworpen elementen te maken. Het website design werd gepresenteerd en op basis van de feedback verwerkt in het definitieve design.
Daarna is gestart met de realisatie van de website. We hebben BNR Nieuwsradio ook mogen ondersteunen met de content (copy/tekstproductie).
Huisstijl
BNR Nieuwsradio ontwikkelde een nieuwe huisstijl. Deze werd gelanceerd rond dezelfde periode als de ontwikkeling van deze website. Het is natuurlijk een mooie uitdaging geweest om de vertaling te maken naar een digitale omgeving en daarmee de basis neer te zetten voor andere digitale middelen. Om ook in de toekomst de uniformiteit te blijven bewaken hebben we een online web-style-guide ontwikkeld. Hieronder een selectie van (interaction) design elementen.
Deze collega's hebben meegewerkt aan dit project
Jens Diepenhorst
Developer
Sam Verloop
Designer
Tal Gonen
Strateeg
Ties Morskate
Merkstrateeg
Rikkert Honing
Designer