Podcast

Champagne: Koning van de wijnen

Champagne: Koning van de wijnen
Waarom vieren we graag met een glaasje champagne? In deze aflevering duiken we in de wereldberoemde Franse wijn, een symbool van status, prestige en weelde. We bespreken hoe het gemaakt wordt, waarom het volgens Voltaire het symbool voor de Franse beschaving is en hoe iemand in een Londense nachtclub € 200.000 betaalde voor een unieke fles. En we proeven veel champagne natuurlijk.

Luister deze podcast op:

Elke twee weken een nieuwe aflevering over positionering met een analyse van een bijzonder merk of markt. Chiquita, IKEA, Lidl en Red Bull kwamen al aan bod. Benieuwd geworden? Bekijk hier de andere podcasts:

Bekijk andere podcasts

Positionering Champagne

PROOST! Jij hebt wat te vieren!

Of heb je niks te vieren? Maakt niet uit. Want ook dan mag je champagne drinken.

In deze nieuwe aflevering van ‘Don’t be a penguin’ verzuipen we in de wereld van Champagne, een van ’s werelds meest luxueuze merken. We kennen Champagne allemaal als een vorm van alcohol, maar dit Franse drankje is eigenlijk veel meer dan dat. Het is namelijk een internationaal mega merk. Wij bespreken in deze aflevering van ‘Don’t be a penguin’ de positionering van het merk Champagne en een aantal grote Champagnemerken zoals Moët & Chandon, Ruinart, Armand de Brignac en nog veel meer.

Onder het genot van een aantal glaasjes Champagne die Tal heeft meegenomen, bespreken we samen hoe Champagne heeft kunnen uitgroeien tot het merk dat het vandaag de dag is, maar ook hoe spelers op het hoofdtoneel en kleine Franse boertjes, werken aan hun gepercipieerde merkidentiteit. Wist je bijvoorbeeld dat er meer dan 15.000 boeren druiven en sap leveren aan slechts een paar honderd champagnehuizen? En dat er hele strenge regels verbonden zijn aan het dragen van de naam ‘Champagne’? Nee? Wij ook niet. Nu wel.

Schenk jezelf, net als wij, een glaasje in. Tal heeft namelijk een proeverij meegenomen voor Ties en Bob en is benieuwd of het hen lukt om de goedkope van de dure champagne te onderscheiden!

Don’t be a Penguin

Wil je input leveren voor onze show? Heb je suggesties voor thema’s of vragen voor Ties en Tal over marketing en positioneren? Stuur ze naar dontbeapenguin@merkelijkheid.com of laat een berichtje of comment achter waar je kijkt of luistert. Dank voor het kijken en tot de volgende!

Moet het korter maar ook leuk?
TIKTOK: https://www.tiktok.com/@merkelijkheid
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/merkelijkheid/?hl=en

positionering champagne