Laatste nieuwsPositionering Gamma: succesvolle positionering of top of mind door kenmerkende campagnes?Lees meer

Wat is de rol van de merkidentiteit in uw positionering?

Het uitgangspunt van de positionering is te vinden in de spanning tussen de interne en externe factoren; identiteit en perceptie. Deze factoren zetten wij tegen elkaar af in de positioneringsmatrix. In dit stuk staat de identiteit centraal; wat is het verschil met de cultuur en waarom is het van belang de identiteit mee te nemen in de positionering.

Veel mensen herkennen zich niet in de identiteit van een organisatie(merk). Als er al sprake is van een omschreven of voelbare merkidentiteit. Is dat het geval dan volgt de vraag in hoeverre deze identiteit organisatie breed gedragen is. Voor veel organisaties bestaat hun identiteit helaas uit het (herhaaldelijk) noemen van containerbegrippen zoals klantgericht, betrouwbaar, resultaatgericht of vooruitstrevend. Vaak zonder deze begrippen enige verdere inhoud te geven. Open een willekeurige corporate website en lees het stukje “over ons” maar eens. Veelal algemene en nietszeggende stukken tekst. Het verbaast ons dan ook niet dat medewerkers geen idee hebben wat dit toevoegt of welk gedrag daar bij hoort. Een onbegrepen begrip in de vorm van een weinig zeggende en te algemene uitspraak doet daarom vaak meer kwaad dan goed!

 

Positionering ebookDownload het Ebook Positionering

Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!


     

    Bij de presentatie van een goede positionering krijg je te maken met het “hé dat klopt, dat zijn wij!” effect. Energie komt los doordat er eindelijk iets is waardoor medewerkers zich een wezenlijk onderdeel voelen van het grotere geheel. Een mooi verhaal met voor elke medewerker zijn eigen hoofdrol. Het interessante is dat de sfeer waarin het verhaal zich afspeelt er altijd al was. De tijd of kennis is er alleen nooit ingestopt om die sfeer te vertalen, alle verhalen te bundelen en de hoofdstukken in te delen.

    Een goede positionering bestaat uit verschillende onderdelen. Waar in de meeste gevallen cultuur ingezet wordt om antwoord te geven op de positioneringsvraag “wie zijn wij?”, kijken wij liever naar de identiteit van merken. Cultuur is vaak alleen de huidige situatie, een uitspraak die je regelmatig hoort is dan ook: wij zijn wie wij zijn. Identiteit zien wij als een beweging, omdat het naast cultuur ook de ambitie van een organisatie (van haar mensen) bij zich draagt.

    Een goede positionering vertelt dus niet alleen wie wij zijn, maar ook waar wij naartoe onderweg zijn. Een identiteit is niet alleen wie je bent maar geeft vooral aan welk gedrag je vertoont om ergens te komen.

    De externe factoren van de positioneringsmatrix bespreken we hier, voor een verkenning van de spanning tussen beiden kunt u hier de uitleg van onze Merkelijkheid smatrix lezen.

    Vragen? Bekijk alle veel gestelde vragen.
    Alle vragen
    Deel dit artikel