2. Schrijf de titel
De titel bepaalt of je blog gelezen wordt en is essentieel voor SEO. Een titel moet uitnodigen, stopping power hebben door bijvoorbeeld een vraag op te roepen of misschien zelfs tegen de haren van de lezer in te strijken. Door na te denken over de titel dwing je jezelf om antwoord te geven op de vraag: “Wat neemt de lezer mee na het lezen van dit stuk?”. De twee of 3 belangrijkste keywords moeten in je titel voorkomen. In een toekomstige blogpost gaan we specifiek in op het schrijven van titels.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
3. Eerste regel
Als de eerste regel al saai of teleur stelt, is de kans groot dat de lezer de rest ook ongelezen laat. Waar de titel de lezer dus binnen haalt moet de eerste regel haar vasthouden. De truc is om de lezer te verrassen of intrigeren en zo nieuwsgierig te maken naar de rest van het stuk. Zeg bijvoorbeeld iets onverwachts/controversieels of spreek direct een behoefte of vraag van de lezer aan.
4. De inleiding
In de rest van de inleiding geef je concreet aan wat de lezer heeft bereikt of geleerd aan het eind van het stuk. Hierbij staan de gevonden keywords centraal. Omdat mensen vaak de inleiding skimmen door het lezen van de eerste en laatste regel werkt afsluiten met een grootste belofte altijd goed. Bijvoorbeeld: “Na het lezen van dit stuk ben je in staat binnen anderhalf uur een goed artikel te publiceren op je website!”. Wie wordt er dan niet nieuwsgierig?
5. Het artikel
De ideale blogpost is niet al te lang en je hebt daarom ruimte voor 2 a 3 alinea’s. Gebruik de eerste alinea voor een beetje aanleiding of achtergrond en behandel vervolgens de kern van wat je wil vertellen. De tweede alinea gebruik je voor nuance en toelichting. Let erop dat je niet te ver van je onderwerp en belofte af dwaalt. Alle tekst die niet bijdraagt aan de belofte is teveel. Maar afdwalen heeft ook een functie, dit zijn waarschijnlijk wél uitstekende onderwerpen voor een toekomstig artikel!
6. De conclusie
Eerste stap in een conclusie is het benadrukken van je belangrijkste punt. Wat moet de lezer in ieder geval meenemen of voelen? Leg vervolgens een directe link met de conclusie, dit maakt het stuk voor de lezer ‘mooi rond’. Tot slot moet je ervoor zorgen dat de lezer actie kan en wil ondernemen. Moet de lezer contact opnemen, zelf aan de slag gaan, verder lezen of je artikel delen? De lezer moet in ieder geval iets met jouw informatie kunnen doen!
7. Fine-tuning
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Kies dus een beeld dat aandacht trekt en uitnodigt. Via Google Image search kan je prima commercieel bruikbare beelden vinden bijvoorbeeld. Loop vervolgens het geheel door op taalfouten. Als de post daarna helemaal klaar is voeg dan enkele links naar andere content (van jezelf) toe, maak tekst dik of schuingedrukt voor extra aandacht en zorg voor een goede meta omschrijving waarin de keywords weer terug komen.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Als je deze 7 stappen volgt ben je in no-time in staat om in anderhalf uur een leuk en goed vindbaar nieuwsbericht te schrijven voor op je website. Ook ga je merken dat je er steeds beter en sneller in wordt als je dit langer zo doet. Je kan nu direct aan de slag! Wil je wat inspiratie voor onderwerpen? Lees dan: Goed voornemen? meer dan 8 blog-ideeen voor het nieuwe jaar! of 5 artikelen voor je zakelijke blog.