Laatste nieuwsB2B social media: wat is de beste tijd om te posten?Lees meer

11 concrete voordelen van inbound marketing

Was jij er, net als ik, ook een beetje klaar mee? Ik irriteer mij mateloos aan vage lijstjes en inhoudsloze teksten rondom content marketing. Dit zorgt ervoor dat mensen er te weinig uithalen en snel afhaken. Zonde, want de impact kan enorm zijn. Dat wilden wij graag rechtzetten. Een eerste stap is dit artikel waarin we in vogelvlucht de belangrijkste voordelen en pijlers van online marketing bespreken.

De definitie van inbound marketing

Inbound marketing is marketing en communicatie die tot doel heeft klanten naar producten en diensten te trekken door middel van content-, social media marketing of Search Engine Optimization.

Dit in tegenstelling tot outbound marketing waarin je zelf de klanten gaat benadering met jouw propositie.

Zoals je ziet vallen social media marketing, content marketing en Search Engine Optimization onder de noemer inbound marketing. Inbound marketing wordt vaak content marketing genoemd omdat de content centraal staat en de andere twee doorgaans kanalen zijn om die content vindbaar te maken of te verspreiden.

Merkelijkheid positionerenWil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.


    De voordelen en pijlers van inbound marketing

    1. Segmenteren en kwalificeren

    Een belangrijk voordeel van een inbound marketing strategie is de mogelijkheid om bezoekers te segmenteren en kwalificeren, maar wat betekent dat precies?

    Segmenteren houdt in dat we bezoekers of relaties indelen in groepen op basis van content die ze lazen of bepaalde acties.

    Kwalificeren is het toekennen van een bepaalde waarde of ‘potentie’ aan een bezoeker. In de inbound wereld noemt men dit een Marketing Qualified Lead; een lead met een hogere potentie om klant te worden dan de meer algemene leads. Het komt er vaak op neer dat we achter bepaalde gegevens van bezoekers in een bepaald segment willen komen om zo een hogere verkoopkans te bewerkstelligen.

    Praktijkvoorbeeld

    Na een zoektoch op Google kom je op een algemeen informatieve pagina terecht. Halverwege deze pagina zie je een Whitepaper dat alle beslissingsfactoren voor jouw zoektocht (bijv. een hypotheek voor 50-plussers) op een rij zet. Je klikt op de download knop en je krijgt een formulier waar je zaken als NAW en enkele andere vragen in moet vullen voordat je kan downloaden. Het bedrijf weet nu niet alleen waar je naar zoekt maar ook wie je bent. Tijd voor een aanbod! Binnen enkele dagen krijg je een verkoper aan de lijn met een wel heel verleidelijke aanbieding.

    inbound marketing lead kwalificatie

    Een treffend voorbeeld van kwalificatie

    2. Naar volgende fase klantreis brengen

    De klantreis is het pad dat jouw klant bewandelt van kennismaking tot aankoop. Dit is de laatste jaren, mede door de komst van het internet, enorm veranderd. Waar men zich voorheen oriënteerde op het gebied van bijvoorbeeld auto’s door de verschillende dealers te bezoeken en brochures te verzamelen, struint men tegenwoordig het internet af de keus eigenlijk al gemaakt als ze een dealer bezoeken. Als mensen niet meer bij jou aan moeten kloppen in de eerste fasen van hun klantreis, hoe zorg je er dan voor dat ze je vinden als het serieus wordt?

    Inbound marketing vervult een cruciale rol in de eerste fasen van jouw klantreis. Speel je jezelf hier al in de kijker dan heb jij meer leads zodra men tot aankoop over wil gaan.

    Lees meer over de klantreis op https://merkelijkheid.nl/klantreis/

    3. Relatie opbouwen met content

    De nieuwslezer van het 8 uur journaal is (of was) een vertrouwenspersoon en bekende Nederlander. Onbewust kennen we waarden toe aan onze informatiebronnen en de persoon daarachter. Door in jouw industrie kennis te delen of ontwikkelingen te duiden bouw je effectief aan jouw relatie met lezers. Een relatie is natuurlijk een vereiste voordat er een transactie plaats kan vinden en dit is een essentieel onderdeel van inbound marketing.

    4. Expertise, autoriteit, loyaliteit en branding

    inbound marketing evergreen content

    Tijdloze content heet, net als bomen die altijd blad hebben ‘Evergreen’.

    Voordat mensen een ‘persoonlijke’ relatie met je op gaan bouwen moeten ze je eerst vertrouwen en een bepaalde autoriteit toekennen.

    Inbound marketing is ideaal voor beiden. Door inhoudelijke content te produceren die ingaat op de voor jouw markt belangrijke onderwerpen of kwesties vestig je jezelf als autoriteit. Door dat structureel en met een bepaalde mate van objectiviteit (blijf altijd duidelijk over jouw eigen belang) te doen inspireer je vertrouwen. Genoeg vertrouwen en autoriteit opgebouwd? Je hoort de klant vanzelf als hij met een vraagstuk zit dat aansluit op jouw expertise.

    Bij bestaande relaties inspireert het structureel uitdragen van kennis ook loyaliteit. Deze contacten worden immers ‘bevestigd’ in hun keuze voor jou als leverancier wat hen weer een goed gevoel geeft over zichzelf.

    Afhankelijk van hoe je de content distribueert, onder jouw eigen naam of uitsluitend als merk, heeft dit alles natuurlijk ook veel invloed op de waarde van jouw merk. Inhoudelijke kennis en ervaring gekoppeld aan jouw merkidentiteit is een substantieel deel van jouw waardepropositie.

    5. “Evergreen” content, content die altijd bij de tijd is

    Content die altijd relevant is noemen we, geïnspireerd door planten die het hele jaar door bladeren hebben, ‘Evergreen’. Content die steevast bezoekers trekt, jaar in jaar uit, heeft op de lange termijn een veel hogere Return On Investment dan een eenmalige hoogvlieger. Ga dus in jouw markt op zoek naar onderwerpen die altijd interessant blijven en maak dit de basis van jouw inbound marketing.

    inbound marketing inhaker HeinekenVeel merken proberen op te vallen met lollige inhakers. Heineken is hier bijvoorbeeld heer en meester in. Het levert soms een enorme hoeveelheid verkeer op maar dit zakt vaak even snel weer in. Bij deze strategie is het daarom zaak om keer op keer te ‘scoren’.

    Voorbeeld uit de praktijk: Ons artikel over de Positionering van Heineken wordt, maanden na publicatie, nog steeds goed bezocht en is dus ‘Evergreen’.

    6. Zorgt ervoor dat jouw bereik ook echt van jou is

    Het organisch bereik van een Facebook pagina’s ergens tussen de 3 en 15%. Dat betekent, voor alle duidelijkheid, dat jouw Facebook post, op nota bene jouw eigen pagina, slechts 16% van de mensen die jouw pagina liken bereikt! Hoe los je dat op? Door te adverteren, zegt Facebook. Hier kunnen we iets van vinden, maar dat maakt het niet anders.

    Inbound marketing is een belangrijke tool voor het op- en uitbouwen van jouw eigen organische bereik waar je, en dat is misschien nog wel het belangrijkst, daadwerkelijk eigenaar van bent! Facebook is een middel om dat te bereiken, maar zorg ervoor dat je niet al je moeite steekt in een kanaal dat je zoveel mogelijk uit zal knijpen.

    7. Leads en verkoop, inbound vs. outbound

    leads en verkoopDe voorwaarden voor een succesvolle verkoop zijn tamelijk complex. Het aanbod moet goed zijn en de prijs natuurlijk ook maar een andere belangrijke factor is natuurlijk de timing. Een goede aanbieding die je te lang voor of na het aankoopmoment krijgt heeft natuurlijk geen impact.

    Door inbound marketing in te zetten zorg je ervoor dat klanten jou vinden op het moment dat het hén past, als het relevant is. Dit zorgt, ook in jouw markt, voor een hogere ‘hit-rate’ op offertes bij leads die je via inbound genereert.

    8. 100%  meetbaarheid

    “50% of our marketing is wasted, we just don’t know which half.” Deze gevleugelde uitspraak is nog steeds de waarheid voor veel bedrijven, maar dit is niet meer noodzakelijk!

    De meeste traditionele marketingmiddelen, reclames, advertenties en brochures/folders zijn natuurlijk moeilijk meetbaar. Je weet nooit of die reclame tijdens GTST of juist tijdens die voetbalwedstrijd tot de meeste aankopen heeft geleid. Inbound marketing is vooral digitaal en daardoor 100% meetbaar. Door het goed inrichten van jouw kanalen en website krijgt je al snel glashelder wat het resultaat is van al jouw verschillende acties, promoties en uitingen.

    Wil je blijven leren over Online Marketing?

    Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.


      9. Inbound hefboomt wat je al hebt: kennis en ervaring

      Voor zowel inbound als outbound moet content gemaakt worden. Maar waar je voor outbound veel tijd en geld kwijt bent om tot een reclamefilmpje, advertentie of beursstand te komen heb je voor inbound het belangrijkste ingrediënt al in huis: kennis en ervaring.

      Jouw mensen hebben als het goed is genoeg verhalen om te vertellen. Zij hebben immers al jarenlang gewerkt met jouw product en weten precies wat jouw klanten beweegt. Dit is de basis die je gebruikt om content te maken voor jouw outbound marketing.

      10. Top of mind zijn en blijven

      Zelfs jouw beste klant wil niet wekelijks door jou gebeld worden als daar geen aanleiding voor is. Door content te delen op de kanalen waarvan je weet dat jouw potentiële klant daarop kijkt als het hem uitkomt blijf je top of mind. Het idee is dat je hierdoor op de shortlist blijft of komt zodra deze opgesteld wordt.

      Helemaal interessant is het als deze potentiele klant aanslaat op een onderwerp waarvan je niet had gedacht dat het hem interesseert. Dit kan ook twee kanten op werken, de klant zou er best eens achter kunnen komen dat jouw aanbod veel breder is dan hij eerder dacht.

      11. Weten wat er speelt

      Door een actieve inbound houding leer je wat er speelt in jouw markt. Naast het publiceren van jouw eigen content zie je natuurlijk ook wat er speelt bij de concurrentie en jouw klanten zelf. Dit zorgt voor een goede ‘feeling’ bij wat er leeft in de markt. Dit kan je natuurlijk direct omzetten in relevante en onderscheidende content maar is ook cruciale gespreksstof in klantgesprekken.

      Het belangrijkste obstakel

      Natuurlijk heeft ieder voordeel ook zijn nadeel, of in het geval van inbound, één belangrijk nadeel: het is moeilijk. Outbound is voor veel merken een simpeler idee, we investeren wat geld en dan zien een bepaalde hoeveelheid mensen onze pitch. En laten we wel wezen, veel bedrijven zijn gegroeid met en draaien nog steeds prima op 100% outbound. Het is dus begrijpelijk dat directie en management vaak skeptisch zijn, totdat ze wél de kansen zien. De twee disciplines werken waanzinnig goed samen, dat bewijst Red Bull [positionering red bull post link] iedere dag.

      Vragen? Bekijk alle veel gestelde vragen.
      Alle vragen
      Deel dit artikel