Online Marketing

Kosteloze marketing met een content strategie, feit of fictie?

Kosteloze marketing met een content strategie, feit of fictie?
Regelmatig zien wij inactieve bedrijfs-Twitter accounts voorbij komen waarop het laatste bericht alweer twee maanden oud is. In de periode daarvoor werden wel regelmatig berichten geplaatst, maar het bedrijf is er toch weer mee gestopt. In dit artikel gaan we in op de vermoedelijke oorzaak en hoe u dit voor uw organisatie kunt voorkomen.

twitter-propaganda-poster-3De grootste uitdaging van een content strategie is niet het opstarten, want een ‘kosteloos’ marketingkanaal opzetten is zo gepiept. In de praktijk blijkt het doorzetten moeilijker. De dip komt altijd nadat men realiseert dat er veel tijd en moeite gaat zitten in het realiseren van een dialoog. Daarom is het belangrijk dat u begint met het opstellen van haalbare doelen en verwachtingen voordat u aan de slag gaat. Maar hoe zorgt u ervoor dat u realistische doelen stelt en welke rol heeft de content strategie binnen uw online marketing strategie?

Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

    Succesvolle implementatie content strategie hangt af van hoe u stap-voor-stap ‘wijzer’ wordt

    Voordat een organisatie begint met een eigen content strategie is er vaak sprake van een (on)bewuste oriëntatie. De initiatiefnemer heeft in de persoonlijke kring een mooi succesverhaal gehoord of ziet dat een klant of leverancier gevolgd wordt en daadwerkelijk in dialoog is met een groot aantal relaties. Mentaal ontstaat dan het volgende proces: actie + content = x volgers/dialoog. Meestal onderschat men de actie. Neem het volgende (succesvolle) voorbeeld:

    expert content strategieAstrid van Ballegoy werkt als communicatie-professional voor een verzameling bedrijven en heeft 1.300 volgers. Een groot deel hiervan komt uit de markt waarin haar bedrijf actief is. Haar effectieve bereik is er een waar veel vakbladen trots op zouden zijn. Voor u zou dit kunnen betekenen dat u minder uitgeeft aan advertenties. Maar kijkt u, voordat u concludeert dat u dit ook wel even realiseert, even naar haar aantal Tweets; 11.454. Dit betekent dat zij over een lange periode, naast haar eigen berichten, veel reageert op haar volgers en actief in gesprek gaat. Zij heeft een gewoonte ontwikkeld, de gewoonte om een aantal maal per dag haar accounts te controleren en te reageren. Maar ook zij is zonder volgers begonnen en heeft hier haar weg in moeten vinden.

    Naast dat deze gewoonte bij u waarschijnlijk ontbreekt, bent u ook niet ingesteld op het regelmatig produceren van unieke content en slaat de positionering van uw organisatie niet op deze nieuwe media. Die drie elementen zijn de kern van uw uitdaging. De succesvolle implementatie van een content strategie hangt dus af van hoe u stap-voor-stap ‘wijzer’ wordt in deze drie zaken en de juiste doelen stelt, zodat het een haalbare uitdaging blijft.

    U bouwt een op die ervoor zorgt dat u bij de lancering van een nieuwe dienst meteen bewustzijn in de markt genereert

    the-internet-marketing-treeTerwijl u stap-voor-stap aan het werk bent met de content strategie is het belangrijk dat al uw inspanningen ook bijdragen aan de marketing-doelen van uw organisatie. Rechts ziet u de internet marketing boom(via Mainline Media), waarbij de eigen website de stam is. Dit is ook het belangrijkste gegeven binnen uw strategie, alle inspanningen moeten immers uiteindelijk leiden tot concrete en meetbare resultaten. Resultaten zijn bijvoorbeeld websitebezoek of verkopen. U bent een reputatie aan het opbouwen die ervoor zorgt dat als u een nieuwe dienst lanceert, u meteen bewustzijn in de markt genereert, en uw sales-afdeling beter verkoopt. Daarnaast dragen nieuwe media in toenemende mate bij aan de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines.

    In 4 stappen aan de slag met social media

    1. Onderzoek – Bekijk het speelveld, welke kanalen zetten uw concurrenten in en wat delen zij hier. Wie van uw klanten en relaties zijn actief en waar zitten zij vooral? Als u belangrijke woorden zoekt, welke pagina’s of profielen komen naar boven? Hier kunt u belangrijke conclusies uit trekken als het gaat om omvang, omloopsnelheid, kanaalkeuze etc. die u allemaal mee kunt nemen in de strategie.
    2. Branding – Bespreek en verwoord concreet welke rol uw merk gaat spelen op nieuwe media. Welk gedrag is een logisch gevolg van uw positionering, geef eens een aantal concrete voorbeelden. Welke lading geeft dit vervolgens weer terug aan uw merk? Door hier bewust bij stil te staan is het makkelijker om de strategie te verwoorden, maar bovenal zorgt het ervoor dat u de positionering niet achteraf een plek moet gaan geven.
    Wil je blijven leren over Online Marketing?

    Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

      1. Strategie – Wat gaat u precies doen, welke onderwerpen gaat u behandelen en welke doelgroep spreekt u aan? Welke doelen verbindt u hieraan en hoe ontwikkelen deze zich? Door het hoe direct aan het gewenste resultaat te koppelen, zorgt u voor focus, wat het weer makkelijker maakt om vol te houden.
      2. Content – Het creëren van content is een leerproces op zich. Wellicht schrijft u graag, maar het kan ook zijn dat u veel plezier haalt uit foto’s maken of filmpjes opnemen. In ieder geval is het aan te raden om zeker de eerste tijd een expert uw eindresultaat te laten beoordelen. Primaire gedachte bij dit onderdeel moet zijn; welke content is waardevol voor mijn doelgroep? Plan vervolgens te creëren content in, bijvoorbeeld per maand, zo kunt u samenhang creëren tussen de onderwerpen en komt de positionering breed terug.

      Over dit onderwerp worden hele boeken geschreven, maar met deze eerste gedachten kunt u in ieder geval een begin maken. We schreven al ‘De wat hoe en waarom van social media; een complete en korte introductie‘ en ‘10 argumenten zijn om social media NIET in te zetten“.