Laatste nieuwsB2B social media: wat is de beste tijd om te posten?Lees meer

De wat hoe en waarom van social media; een complete en korte introductie

Social media is de collectieve naam voor online marketing kanalen met als belangrijkste kenmerk wederzijdse communicatie. Social media is mede ontstaan door Web 2.0, wat het vervagen van de traditionele rolverdeling tussen zender en ontvanger veroorzaakte. Social media zijn een direct resultaat van de mogelijkheden dat dit biedt: directe communicatie met een (in potentie) praktisch ongelimiteerd aantal mensen!

Waarom bedrijven social media gebruiken

facebook-propaganda-poster-2In een aantal branches, meestal met een grotere affiniteit met ICT, zijn de mogelijkheden snel omarmd. De meer “hardcore” industrieën lopen achter en zijn niet geheel overtuigd. Waarom zijn social media zo interessant? Omdat het iedereen in staat stelt het eigen netwerk als hefboom te gebruiken. Social media zijn dus een enorm kosteneffectief communicatiekanaal!

Social media: content is belangrijker dan bereik

Traditioneel gaat het uitsluitend om het spanningsveld tussen bereik binnen de doelgroep en kosten: de kosteneffectiviteit. Een organisatie betaalt een bedrag direct gerelateerd aan het bereik en de selectie van een kanaal wordt daardoor simpelweg bepaald door het budget. Ook het gewenste effect van een uiting is feitelijk een gegeven, men wil namelijk vooral de koopbeslissing beïnvloeden. Een traditionele adverteerder stopt dan ook pas met een reclame uitzenden als deze niet meer aanvullende verkopen oplevert. Social media heeft ervoor gezorgd dat tegenwoordig de waarde van de boodschap belangrijker is dan puur bereik.

Merkelijkheid positionerenWil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.


    Bij social media bepaalt de doelgroep de waarde van de boodschap en vervolgens zowel bereik als effect.

    Dat betekent dat de invloed van organisaties op het resultaat sterk terug loopt. Een deel van het zo gekoesterde en opgebouwde merk is eigendom en deel geworden van de doelgroep. Het bereik wordt niet alleen gemeten als de hoeveelheid mensen die direct met een uiting bereikt worden maar met name hoe deze mensen de boodschap verder verspreiden. Het effect van de boodschap beslaat nu naast het beïnvloeden van de koopbeslissing bijvoorbeeld ook het vestigen van autoriteit, het creëren van merkambassadeurs of het stimuleren van een bijdrage vanuit de doelgroep (viraal gaan). Deze veranderingen zijn zo ingrijpend voor het medialandschap dat social media vaak ook wel nieuwe media genoemd wordt.

    De waarde van social media

    De waarde van de boodschap is de mate waarin de doelgroep zich de boodschap eigen kan maken (effect en impact) en verder kan verspreiden (bereik). Deze waardepaling vindt bij social media op dezelfde manier plaats  als bij persoonlijk contact, op basis van de volgende factoren:

    • Autoriteit –  Van wie komt de boodschap
    • Inhoud – Wat is de boodschap
    • Relevantie – Op welk moment en via welk kanaal

    De afgelopen tijd zijn vooral B2C marketeers zich bewust geworden van de potentie van social media en dit zorgt ervoor dat men zich aan begint te passen aan het veranderende landschap. Een voorbeeld hiervan is de verschuiving in Tv-reclames van: ‘Koop dit product!’ naar: ‘Volg ons op Facebook’. Deze marketeers realiseerden zich dat permissie om met de doelgroep te mogen communiceren veel meer waard is dan een eenmalige schreeuw om aandacht.

    positioneren merkelijkheidWil je blijven leren over Online Marketing?

    Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.


      Wat de consumentenmarketing nog maar pas leerde is altijd al een gegeven geweest voor de zakelijke markt: de relatie is van groot belang in de koopbeslissing. Maar waar traditioneel – ook in de zakelijke markt- een grote naams- en productbekendheid  voorbehouden was aan ‘de grote jongens’. Zorgt social media ervoor dat de organisatie met de beste oplossing gevonden wordt en iedereen marktbrede bekendheid kan genereren.

      Over niet al te lange tijd spreekt niemand meer van ‘oude’ en ‘nieuwe’ media, men spreek simpelweg over communicatiekanalen en welke het meest geschikt is voor uw boodschap. De tijd dat marketing het domweg inkopen van indrukken, eyeballs of impressies is komt daarentegen nooit meer terug. Voor u resteert dus alleen de vraag:

      Hoe kan ik social media het meest best inzetten voor mijn organisatie?

      Vragen? Bekijk alle veel gestelde vragen.
      Alle vragen
      Deel dit artikel