Allereerst is het belangrijk onderscheid te maken tussen B2B en B2C bedrijven. De doelgroep van B2C bedrijven neemt vaak snellere beslissingen en is minder trouw. Het is daarom belangrijk om continu content onder de aandacht te brengen en impulsaankopen te stimuleren.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
B2B bedrijven daarentegen hebben een complexer aankoopproces, oftewel buyer journey. Een potentiële klant leest zich eerst in over een bepaald onderwerp of dienstverlening. Als B2B ondernemer ligt hier de kans om zichtbaar te worden én te blijven. Want als jouw potentiële klant een probleem heeft, en jouw dienstverlening de oplossing, wil je dat jouw merk boven je concurrenten uitstijgt. Om top-of-mind te blijven bij potentiële klanten adviseren wij onze B2B klanten daarom een 2-wekelijkse contentdistributie aan te houden.
Gaat het dan alleen om de frequentie van de contentdistributie? Het antwoord is nee. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat het moment van distribueren invloed heeft op de hoeveelheid interactie op social media. Hoe meer interactie, hoe meer bereik. Dit betekent dat het bereik van je content kleiner is als je distribueert op momenten waarop er weinig interactie is te zien. Reden genoeg dus om je min of meer aan de succesvolle dagen en tijden te houden.
Van alle social media wordt LinkedIn gezien als het meest professioneel georiënteerde platform. Logischerwijs zie je op dit platform daarom de minste activiteit in het weekend. Het platform richt zich vooral op het uitbreiden van het netwerk van professionals en vergroten van zakelijke zichtbaarheid. Van de Nederlandse gebruikers is 47% tussen de 20 en 39 jaar en 37% tussen de 40 en 64 jaar.
Op LinkedIn kan in principe alles worden gedeeld, van artikelen tot videocontent. Duidelijk niet-zakelijke content wordt door veel gebruikers trouwens niet gewaardeerd. Maar hoe laat en op welke dag moet jij jouw zakelijke content delen?
Omdat LinkedIn vooral wordt gebruikt tijdens kantooruren, verwacht je dat een post rond kantooruren ook het grootse bereik heeft. Onderzoek laat echter een opvallende gebeurtenis zien, want de meeste interactie blijkt om 19:00u te zijn. Zie dit als een kans en onderzoek wat de resultaten zijn van een late LinkedIn post.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Let erop dat je in je post altijd linkt naar je eigen pagina en dat je jouw doelgroep nieuwsgierig genoeg maakt zodat de lezers de content op jouw website willen lezen of bekijken.
Veel artikelen melden dat posts mét een link slechter presteren op LinkedIn dan posts zonder link. Daarmee bedoelen ze dat het bereik van je post lager is. Ze raden je daarom aan om de link pas in de reacties te delen. Wij zijn het hier niet mee eens. Marketing op een extern kanaal als LinkedIn heeft natuurlijk als doel om veel mensen te bereiken en veel effect te hebben. Maar door mensen te verwijzen naar jouw eigen website heb jij veel meer controle en inzicht. Daar kan je mensen in laten schrijven voor een nieuwsbrief, een speciale call-to-action aanbieden of attenderen op andere interessante artikelen of content. Je kan zien wat werkt, en wat niet. Op LinkedIn blijf je slaaf van het algoritme en, net als Facebook, kan LinkedIn opeens besluiten dat jij voortaan moet betalen om jouw doelgroep te bereiken. Dan ben je blij als je gebouwd hebt aan jouw eigen kanaal.
Instagram is vooral populair voor het delen van foto- en videocontent. Eerder schreven wij een artikel over de kracht van videomarketing. Dit maakt het platform beperkter voor jou als zakelijke ondernemer, want potentiële klanten kunnen niet direct worden doorverwezen naar de gewenste pagina van je website. Daarnaast maakt jouw doelgroep mogelijk niet eens gebruik van Instagram, want het grootste percentage gebruikers is 15-25 jaar. Mocht je dit platform toch willen gebruiken, dan adviseren we je eerst goed na te denken over welke boodschap je met videomarketing wilt overbrengen.
Over de afgelopen periode is de beste tijd om te post op Instagram verschoven. Waar de meeste interactie vorig jaar lag aan het begin van de avond, is de tijd nu verschoven naar de middag. De piek is te zien rond 17:00u.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Facebook is in Nederland het meest gebruikte social media platform. En hoewel het platform door vrijwel alle leeftijdscategorieën wordt gebruikt, waarbij de grootste groep gebruikers de oudere helft van Nederland is, is er een ander opvallend feit over de gebruikers. Want hoe lager opgeleid, hoe meer tijd er op Facebook wordt besteed.
Zo blijkt uit cijfers bijvoorbeeld dat 52% van de Amerikaanse gebruikers dagelijkse nieuwsberichten uit Facebook haalt. Ben je bijvoorbeeld als recruiter op zoek naar nieuwe medewerkers voor logistieke werkzaamheden, dan is Facebook een prima platform. Ben je echter op zoek naar hoog opgeleide professionals, dan is de kans groot dat je je doelgroep niet gaat bereiken via Facebook.
De beste tijd om te posten op Facebook ligt dichtbij Instagram en is de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. Er worden dagelijks twee pieken gezien, rond het middaguur en om 19:00u. Het lijkt er dus op dat de interactie vooral buiten kantooruren plaatsvindt.
Al met al kunnen we concluderen dat ieder platform zich richt op een min of meer specifieke doelgroep en dat er op verschillende soorten platformen ook andere content wordt gedistribueerd. Denk bij LinkedIn vooral aan het publiceren van whitepapers, artikelen of blogs. Facebook is een geschikt platform voor het inzetten van campagnes en Instagram leent zich uitstekend voor het delen van foto- en videocontent.
Feit blijft dat de kwaliteit van je content het allerbelangrijkste is. Ja het helpt als je post op de dagen en tijden waarbij de meeste interactie wordt gezien. Belangrijker is echter hoe goed je boodschap over komt bij jouw doelgroep. Hoe beter jouw content is, hoe meer likes, comments en shares je post krijgt. Bedenk dus goed hoe je de lezer nieuwsgierig maakt met jouw content en kijk er zelf kritisch naar. Less is more, zolang het van goede kwaliteit is.