
Hoe zorg je ervoor dat de vorm van je jaarverslag aansluit op de boodschap? Een stevige uitdaging want zoals we allemaal weten; hoe je iets zegt is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Fotografie en beeld zijn mee van de belangrijkste tools die een communicatiespecialist tot haar beschikking heeft. Hoe zorg je ervoor dat ze het juiste gevoel aan het jaarverslag verbinden?
Natuurlijk hebben wij op dat vlak een hele rits aan praktische ideeën en tips (we houden ons hier dagelijks mee bezig) maar in dit artikel doen we het anders. We kijken naar drie aansprekende merken en hoe zij beeld in hun jaarverslag gebruiken. Ik vertel wat er goed gaat maar ook wat beter kan.
We bespreken de volgende voorbeelden:
Na de drie voorbeelden deel ik samenvattend een lijst met dont’s.

Heineken Nederland wil een uitdagende, innovatieve, trotse en onderscheidende leider in de Nederlandse levensmiddelensector zijn. Ze zijn productleader in de Nederlandse bier- en cidermarkt, en een onafhankelijke wereldwijde brouwer. Hun marketingstrategie is productleadership: excelleren op productkwaliteit, innovatie en merkmarketing. De volgende kernwaarden hanteren ze: Plezier, Passie voor kwaliteit, Respect voor mens en milieu. Heineken heeft natuurlijk verschillende submerken, maar hoofdmerk is Heineken pils en dat staat voor avontuur en beleving: waar drink je het?
Het jaarverslag van Heineken is zowel te downloaden als PDF als online te bekijken. Wat direct opvalt is dat er aardig wat foto’s in staan maar niet groot en ook telkens met afwijkende fotoverhoudingen. Dit zorgt voor een wat onrustig ogend geheel en je aandacht wordt niet naar een bepaald beeld geleid, dus een lastige focus. Ook zijn sommige afbeeldingen zo klein dat je niet snapt waar het nou precies om draait. De consistentie ontbreekt.

Het beeld dat Heineken in haar verslag gebruikt voelt ‘samengeraapt’. De stijl en kleurstelling verschilt per foto en maakt het grafisch strak opgemaakte verslag rommelig ogen. Zeker gezien het feit dat Heineken maar beperkt gebruik maakt van beeld vinden wij dit een gemiste kans. Het verbaast ons ook behoorlijk, voor een wereldwijd opererende speler met een marketingfocus zou het toch geen punt moeten zijn om een consistente beeldtaal te communiceren (en aan te leveren)?
Mede doordat het als gevonden beeldmateriaal overkomt zonder veel focus en gebrek aan consistentie, oogt het in zijn totaal als een nieuwsflashpagina of een knip en plak boek met interessante artikelen en plaatjes, maar vormt het geen geheel. In de foto’s onderling is niet één lijn te ontdekken qua stijl want:
Als we kijken naar de merkbelofte dan zien we dat vooral het respect voor mens en milieu in beeld benadrukt wordt. Ook het feit dat het een globale, internationale speler is, is goed te zien. Dit doordat de beelden die ze gebruiken vooral groene tinten bevatten (ook vanwege Heineken groen uiteraard), een buitenomgeving / natuur toont en mensen die op het land aan het werk zijn. Mensen met verschillende nationaliteiten en kantoren in allerlei landen zijn afgebeeld.
In het eerste deel van het jaarverslag vind ik dat de merkbelofte en boodschap nog onvoldoende benut en uitgedrukt wordt. Laat niet alleen een deel van maar de gehele merkbelofte zien. Je kan verspreid over het jaarverslag meer afwisselende beelden plaatsen die bijvoorbeeld:Doel van KPN is het leven vrijer, leuker en makkelijker te maken door mensen te verbinden. Ze werken aan hun veilige, betrouwbare en toekomstbestendige netwerken en diensten, zodat alles en iedereen altijd en overal verbonden is en om tegelijkertijd een welvarendere en schonere wereld te creëren. De drie belangrijkste kernwaarden zijn: klant, samen en eenvoud. De vraag is: zien we dat terug in het jaarverslag?
Het jaarverslag van KPN is een online jaarverslag met een downloadbare uitgebreide printversie. Het eerste dat duidelijk wordt, is dat ze de slogan daadwerkelijk een gezicht hebben gegeven, een boegbeeld voor KPN. De dame in kwestie, Gian van Grunsven, prijkt op de voorkant van het jaarverslag en het online jaarverslag begint met een documentaire van 21(?!) minuten waarin deze journaliste op onderzoek uitgaat en haar directe omgeving ondervraagt.
Ik juich het gebruik van foto en video toe. Het liefst ook nog op een creatieve wijze weergegeven. En dit is zeker een poging om het jaarverslag creatief beeldend vorm te geven. Met de nadruk op poging. De poging kan ik waarderen, maar wat slaan ze de plank mis met deze film. KPN koopt de afgeleide integriteit van een journaliste met als doel het merk te promoten. Onder de schijn van objectiviteit brengt het merk haar producten en diensten aan de man, Gian’s onderzoek pakt wonderlijk genoeg uitstekend uit voor het merk. Het doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van de journalist én aan het merk KPN.
Enzo Knol komt ook in die video voor, wél een rake keuze. Het is een vlogger die bij het merk past: als iemand gebruik maakt van mobiel en internet, dan is hij het wel. Hij pretendeert ook nooit objectieve items te maken en zou dus een oprechter boegbeeld zijn.
Overig beeld in het jaarverslag: de portretten zijn goed van kwaliteit. Er zit echter geen lijn in: de een heeft een donkere achtergrond, de andere een lichte achtergrond, ook de belichting is telkens anders. Dat kan eventueel, maar plaats portretten die qua stijl niet overeenkomen niet op dezelfde pagina. Ook kijken de mannen wat onnatuurlijk en geforceerd.KPN heeft wat mij betreft een kans gemist met dit jaarverslag.

De Rabobank is een maatschappelijke bank. Ze willen een substantiële bijdrage leveren aan het welzijn en de welvaart in Nederland en de oplossing van het voedselvraagstuk in de wereld. Hun ambitie is de meest klantgerichte bank van Nederland te zijn en een leidende food- en agribank in de wereld, de dichtbij-bank.
De 4 kernwaarden zijn respect, integriteit, professionaliteit en duurzaamheid. Hoe wordt dit verbeeld in het jaarverslag?
Het jaarverslag van Rabobank bestaat uit een downloadbare PDF en geprinte versie. Geen online verslag.
Rabobank vind ik een voorbeeld van een jaarverslag dat er goed uitziet. Beeld ontbreekt er zeker niet in. Het jaarverslag is overzichtelijk ingedeeld en tot de appendix zit het vol met foto’s.

Sterke portretten in het Rabobank jaarverslag
Wat je ook heel duidelijk aan dit jaarverslag ziet is dat de beelden die erin staan daadwerkelijk gemaakt zijn voor dit document. Het ondersteunt de boodschap op 2 manieren:

Het enige dat mij stoort is dat er behalve de geportretteerden verder zó weinig beelden in staan dat de foto’s díe erin staan, allemaal wel heel erg de aandacht opeisen. Als je dan ziet dat de enige foto die er paginagroot van klanten instaat een foto van een homostel is, voelt dit toch een beetje als de excuushomo’s.
Uit de hierboven beschreven jaarverslagen halen we de volgende dont’s: