Waarom is een positionering belangrijk?
Een onderscheidende positionering is het fundament van succesvolle marketing. Een positionering draait om de positie die jouw merk in het hoofd van de doelgroep heeft ten opzichte van de concurrentie. Maar daarnaast helpt een positionering jou om keuzes te maken op het gebied van marketing en communicatie. Merken met een unieke positionering zijn succesvoller: ze verkopen meer, hebben een hogere marge of kunnen makkelijker goed personeel vinden.
In ons hoofd hebben we per categorie of markt (in b2b of b2c) alle merken een plekje gegeven. Denk bijvoorbeeld aan een automerk als BMW. Waarin verschilt BMW van Mercedes-Benz en Audi? Binnen een seconde komt jouw gevoel bij deze drie merken naar boven. Maar kan je dit verschil ook onder woorden brengen? Toch heb je waarschijnlijk een voorkeur voor een van deze merken, welke kies jij?
Dat is de kracht van een onderscheidende positionering. Jouw doelgroep kan moeiteloos jouw merk onderscheiden van de concurrentie en daarmee de juiste keuze maken. Het is bijna onbewust en dat maakt een duidelijke positionering cruciaal voor hedendaagse merken. Een positionering helpt jouw merk opvallen, eruit springen, terwijl jouw doelgroep van alle kanten bestookt wordt met marketing.
Maar een positionering is niet alleen belangrijk voor jouw communicatie met klanten, ook intern heb je veel aan een goede positionering. Een positionering helpt jou namelijk om beslissingen te nemen. Moet jouw merk op een beurs gaan staan of een online event organiseren? Zeggen jullie je of u? Maak je een foto met of zonder mensen erop? Als je deze vragen beantwoordt met jouw positionering in het achterhoofd kan je makkelijker beslissen en zorg je ervoor dat jullie uitingen elkaar ook niet tegenspreken. Uit alles wat jullie doen spreekt dezelfde boodschap: de positionering.