Hoe bepaal ik de assen van een positioneringsmatrix of concurrentiematrix? Het is een vraag die wij vaak krijgen van studenten en het antwoord is meestal dat dat per situatie kan verschillen.
- Als je de belangrijkste factoren voor onderscheidend vermogen in een markt wil analyseren, moet je deze op basis van onderzoek bepalen. Onderzoek wat de (toekomstige) belangrijkste factoren voor onderscheidend vermogen zijn, plaats die op de assen en kies de positie van het merk en haar concurrenten. Grote kans dat je meerdere matrixen maakt en dat je een keuze moet gaan maken.
- De meest praktische aanpak is een marketing positioneringsmatrix waarbij wij altijd 2 assen onderscheiden: 1. Ego – Sociaal en, 2. Conservatief – Progressief. De eerste as draait om de boodschap, staat de wereld of klant centraal (sociaal) of juist het merk zelf (ego). De tweede draait om de marketing; gebruikt een merk andere (modernere) middelen dan de rest van de markt of juist niet (conservatief). In de praktijk zijn veel organisatie enorm geholpen als ze dit beeld scherp hebben.
Onze redenering staat hieronder in het kort. Dit is een kopie van de reactie die wij schreven aan een student. Voor meer informatie lees je natuurlijk ons complete artikel over de Positioneringsmatrix.