Wat zijn de 12 archetypes van Jung?

12 archetypes jung

Carl Jung bedacht de archetypes die later zijn aangepast voor de marketing van merken.

12 archetypes van Jung, wat zijn ze precies? Carl Jung, een van de grondleggers van de dieptepsychologie, stelde dat er universele, archetypische symbolen en thema’s bestaan in het collectieve onbewuste van de mensheid. Deze archetypes zijn basale en universele concepten die over de hele wereld herkend worden, ongeacht cultuur of tijdperk. Ze vormen de kern van vele verhalen, mythen en religies.

In de wereld van marketing en branding is het concept van Jungiaanse archetypes overgenomen en aangepast om merken te helpen hun verhaal en identiteit te definiëren. Door zich te associëren met een specifiek archetype, kan een merk een diepe emotionele connectie met consumenten creëren. Wij schreven hierover verschillende artikelen en één centrale merk archetype pagina met daarop veel informatie over het ontstaan en gebruik van deze theorie. Deze bekijk je hier.

Meer informatie over Carl Jung.

12 archetypes van Carl Jung

De 12 archetypes van Jung zijn: (willekeurige volgorde)

  1. Hero merk archetype
  2. Caregiver merk archetype
  3. Explorer merk archetype
  4. Outlaw merk archetype
  5. Sage merk archetype
  6. Magician merk archetype
  7. Innocent merk archetype
  8. Creator merk archetype
  9. Jester merk archetype
  10. Ruler merk archetype
  11. Lover merk archetype
  12. Ally merk archetype