al zo lang aan het ontwikkelen en schaven [..] dat het eindresultaat voor niemand meer herkenbaar of te onthouden was
Dit onderwerp kwam op onze radar door twee situaties die wij in de afgelopen maand tegenkwamen. De een vond plaats bij een bedrijf in de zakelijke dienstverlening, de ander in de industrie. Beide situaties hebben veel met elkaar gemeen en tonen de onschatbare waarde van een strategisch verhaal.
Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!
Ons werd gevraagd om mee te werken aan de implementatie van een nieuwe positionering en merkstrategie voor een zakelijke dienstverlener. Alles was al uitgewerkt en bedacht, tot aan het ontwerp van de website aan toe. Het werd pas duidelijk dat zij een valse start hadden gemaakt, nadat de gekozen merknaam wegviel en er geen strategisch verhaal was dat de rest van de factoren verbond. De geformuleerde visie en missie bleken ontoereikend.
De tweede situatie was bij een organisatie die ons in wilde zetten in hun langlopende missie- en visietraject. Het verantwoordelijke projectteam bleek al zo lang aan het ontwikkelen en schaven te zijn dat het eindresultaat voor niemand meer herkenbaar of te onthouden was. Dit bleek toen wij de vraag stelde; “En, wat is de door jullie geformuleerde visie dan? Waarop het antwoord was dat zij het papier met deze paar zinnen erop niet bij zich hadden en het dus niet wisten.
In een kosteloos adviesgesprek bepalen we samen de drie belangrijkste kansen om jouw merk eruit te laten springen. Jij gebruikt onze kennis, ervaring en creativiteit en wij laten jou eens kennismaken met Merkelijkheid.
Uit deze en andere voorbeelden kunnen wij 5 redenen halen waarom een strategisch verhaal meer waarde heeft dan een missie/visie: