Het uitbesteden of outsourcen van marketing is het extern onderbrengen van de verantwoordelijk voor (een deel van) de marketing. Bijvoorbeeld het hele ‘online’ gedeelte uit handen laten nemen door een externe partij of het in de hand nemen van een PR-bureau. Er zijn verschillende redenen om dit te doen, bijvoorbeeld het in huis halen van meer expertise of capaciteit. Wat zijn de voor- en nadelen?
Dingen gedaan krijgen – Veel bedrijven hebben maar beperkte ervaring met bepaalde marketingactiviteiten. Op zich geen probleem maar dit heeft vaak een verlammende werking omdat mensen ‘bang’ zijn het fout te doen. Door kennis en ervaring ‘in te kopen’ krijgt jouw organisatie het vertrouwen om door te pakken en dingen gedaan te krijgen.
Kennis en ervaring toevoegen – Maar waar moet je beginnen? En hoe werkt dat dan precies? Waar lopen we allemaal tegenaan? Terechte vragen maar ook vragen die makkelijk op te lossen zijn door iemand met kennis en ervaring erbij te betrekken. Jouw organisatie leert het klappen van de zweep kennen en jij kan vertrouwen op resultaat.
Frisse blik – If you do what you always did, you get what you always got. Wij hebben het vaak over de ‘oogkleppen’ die mensen vanzelf op hebben als ze langer binnen een organisatie actief zijn. Ze zien simpelweg de kansen niet meer! Iemand met een frisse blik kan alles een enorme boost geven.
Stok achter de deur – Een externe partij houdt jou ook scherp! Zij moeten natuurlijk zorgen voor resultaat en hebben jou daarvoor nodig. Wees dus niet verbaasd als ze jou ineens achter de broek aan gaan zitten met de vraag waarom zaken blijven liggen.
Medewerkers zijn merk-werkers – In onze positioneringstrajecten bouwen wij altijd op de eigen kracht van de organisatie, ook marketing hoort daar natuurlijk bij. Jouw belangrijkste vertegenwoordigers zijn natuurlijk jouw medewerkers, medewerkers zijn jouw merk, daarom ook wel ‘merk-werkers’ genoemd. Marketing outsourcing moet ook tot doel hebben dat jouw mensen er ‘wijzer’ van worden en het op termijn zelf kunnen.
Het kost geld – Het outsourcen van marketing kost natuurlijk geld, maar in de praktijk is dat veel minder dan het inhuren van een goede marketeer. En dan is het vaak ook nog maar de vraag of je überhaupt de beste marketeers kan aantrekken. Daarnaast heeft marketing natuurlijk maar één doel, meer verkopen realiseren. Je moet je daarom niet afvragen wat het kost, maar vooral wat het je gaat opleveren.
Er is een aanloopperiode – De organisatie en een externe partner moeten elkaar leren begrijpen om tot de optimale samenwerking te komen. Na enkele weken intensief samenwerken kunnen beide partijen met elkaar lezen en schrijven en hoeven veel zaken niet eens meer gezegd te worden. Maar dit is wel een investering die je moet maken.
Je betaalt iemand om tegen jou te zeggen dat je het niet goed doet. En daar moet je wel tegen kunnen – De tegenhanger van het voordeel ‘frisse blik’, als jij iemand van buitenaf haalt gaat hij er geen doekjes om winden: Wat doe je goed, en wat niet? Jij moet open staan voor verbetering en kunnen accepteren dat iemand anders meer ervaring of kennis heeft, ook al komt dat niet uit jouw bedrijf. Vertrouwen is de basis van een succesvolle outsourcing.
In de praktijk blijkt marketing outsourcing erg goed te werken. Bedrijven halen hoogwaardige expertise in huis zonder dat zij de focus op hun core business verliezen en dat werpt vaak snel zijn vruchten af.
De Merkelijkheid werkt voor een heel aantal bedrijven dat hun marketing bij ons onder heeft gebracht, met goede resultaten! Binnen enkele weken zijn we hard aan de slag en zijn de eerste aansprekende resultaten een feit. Bovenal is de positieve energie van belang,van zorgenkindje wordt de marketing ineens weer leuk en ziet zelfs sales er het nut van in. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? We vertellen het graag.