Marktplaats maakte iedereen al winkelier, maar door apps als AirBnB ben je straks ineens hotelier. De scheidslijn tussen particulieren die zaken met elkaar doen (C2C, consumer-to-consumer, bijv via Marktplaats) en bedrijven die iets verkopen wordt dus telkens kleiner. De hotel- en taxibranche zien deze sharing economy vooral als bedreiging en probreren via wet- en regelgeving deze ontwikkeling tegen te houden. Maar kunnen zij niet beter kijken naar de mogelijkheden? Wij denken nu vooral na wat de b2b sharing economie kan betekenen voor bedrijven die zaken doen met andere bedrijven (B2B, business-to-business). We bespreken de oorzaken van deze ontwikkeling, delen enkele artikelen om hier meer over te leren en noemen een aantal mogelijke gevolgen voor de B2B markt.
De sharing economy is op zich natuurlijk niks nieuws. Marktplaats maakte het jaren terug al mogelijk om heel direct (tweedehands) spullen te kopen en verkopen. Maar de laatste jaren zijn de kosten voor een transactie enorm gedaald en kan bijvoorbeeld plaatsbepaling technologie ons veel beter en sneller laten zien wie, wat en waar beschikbaar is. Daardoor kunnen we eigenlijk alles opdelen in tijds-eenheden en als dienst leveren. Wie rijdt er NU naar Parijs, meerijden (het ouderwetse liften) naar Parijs en daar voor een paar tientjes een slaapplaats boeken van mensen die daar momenteel niet zijn en hun huis beschikbaar stellen. Allemaal mede mogelijk door nauwkeurige tijds- en plaatsbepaling en niet te vergeten, resources (woonruimte, transport, middelen etc).
Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!
“Hoe verder zich dit ontwikkelt, hoe groter de gevolgen voor de (traditionele) economie. De vraag wordt niet minder maar de manier waarop vraag en aanbod bij elkaar komen verandert radicaal”
Verandering van traditionele modellen is altijd lastig. Dat is de reden dat taxi-bedrijven en hotels massaal procederen tegen Uber en AirBnB. Maar zoals we allemaal stiekem ook weten zijn dit soort massale trends alleen maar af te remmen. Nog een paar jaar en ‘sharing’ is net zo gangbaar als je spullen op marktplaats zetten, daar zeiden we toch ook vroeger van ‘wil geen vreemde mensen aan mn deur’.
Dit vinden wij boeiende artikelen die uitgebreid ingaan op de achtergrond en gevolgen voor consumenten:
13 mei 2013 Economist – The rise of the sharing economy
16 augustus 2014 In the sharing economy workers find both freedom and uncertainty
januari 2015 – How Traditional Firms Must Compete in the Sharing Economy
oktober 2014 – How Uber and the Sharing Economy Can Win Over Regulators
Het artikel van PWC benadrukt dat er al een aantal branches zijn die de kansen en bedreigingen door sharing niet op tijd zagen en hierdoor zwaar onder druk zijn komen te staan. We kennen allemaal het verhaal van muziek, film en TV met Napster en later peer-to-peer file sharing. Vooral muziek maakt hierdoor nog steeds een enorme verandering door, terwijl de auto-branche laat zien dat het ook anders kan. Bedrijven als BMW, GM, Avis en Daimler lieten zich bijvoorbeeld niet verrassen en hebben elk een eigen sharing tak of deelneming. Welke bedreigingen kunnen in jouw markt ontstaan, en misschien belangrijker, welke kansen heb je om te reageren? Wij kwamen tot de volgende twee voorbeelden:
Verenigde inkoop – Diverse grote bedrijven kopen al gezamenlijk juridisch advies in en het is een kwestie van (weinig) tijd voor dit ook in een groot aantal andere dienstverlenende markten gaat gebeuren. Maar dit zou zelfs een producerend bedrijf kunnen gebeuren, gezamenlijke inkoop scheelt immers tijd en geld. Waarom ben je dit niet voor, door zelf als verbinder en facilitator op te treden? Welke voordelen zijn hier voor jou te behalen?
Delen van productiecapaciteit – er is altijd een overschot of tekort, denk bijvoorbeeld aan machines die overuren draaien of juist stilstaan. Meestal kiezen bedrijven er dan voor om in te slinken (besparen) of uit te breiden (investeren). Vaak een keuze gebaseerd op een momentopname. Waarom niet even ‘pas op de plaats’ en capaciteit delen met een ander bedrijf of zelfs concurrentie?
Kantoorruimte / bureaus – De markt voor kantoorruimtes staat al zwaar onder druk, maar in een arbeidsmarkt die steeds flexibeler wordt zal deze ook de komende tijd blijven veranderen. Waarom zou je deze faciliteiten niet verhuren?
Werknemers en systemen – Jouw organisatie heeft misschien veel kennis, vaardigheid of systemen ontwikkeld die bepaalde werkzaamheden of kwaliteit mogelijk maken. Door dit efficient ook voor andere bedrijven in te zetten haal je het maximale uit deze assets.
Eenvoudiger toegang tot kapitaal – De entry-barrier voor jouw markt was altijd significant, maar door een makkelijkere toegang tot productiemiddelen en kapitaal (door bijv. p2p lending) wordt het makkelijker een markt te betreden (en te concurreren). Voor jullie de vraag welke aspecten van jullie organisatie zorgen voor écht duurzaam onderscheidend vermogen en hoe gaan jullie deze uitbouwen of onderstrepen?
In een kosteloos adviesgesprek bepalen we samen de drie belangrijkste kansen om jouw merk eruit te laten springen. Jij gebruikt onze kennis, ervaring en creativiteit en wij laten jou eens kennismaken met Merkelijkheid.
We hebben je met dit artikel een eerste introductie gegeven tot de B2Bsharing economy, maar ook direct in een kader geschetst dat jou professioneel inzicht geeft in welke invloed deze trend op jouw markt kan hebben. Hopelijk ben je geinspireerd en hebben onze algemene voorbeelden jou aan het denken gezet voor jouw specifieke markt. We praten graag met je verder over jouw specifieke uitdagingen, mocht je zelf al een visie op deze trend of de kansen in jouw markt hebben horen wij dat natuurlijk ook graag. We zijn natuurlijk via ons contactformulier bereikbaar.