Laatste nieuwsB2B social media: wat is de beste tijd om te posten?Lees meer

Opgelet! Beveilig snel je website met een SSL certificaat

Beveiliging van websites, een belangrijk maar tegelijkertijd ook een ongemakkelijk onderwerp. Veel relaties houden zich het liefst zo min mogelijk met deze complexe materie bezig. Niet gek, want tenzij het écht mis gaat raakt het de business maar zelden. Nu is er een beveiligingskwestie die wél aandacht vraag: een SSL certificaat voor jouw website. In de loop van 2017 gaat Google websites zonder certificaat hard aanpakken dus wij trekken aan de bel. We bespreken het hoe en wat zodat jij meteen actie kan ondernemen.

Wat is een SSL certificaat

Voor het adres van een website stond vroeger http://, in de meeste browsers is dit tegenwoordig verstopt. Dit bepaalt het protocol dat jouw browser gebruikt om met een server te communiceren en jou de website te laten zien.

Tot enkele jaren terug dacht niemand hierover na, tot de opkomst van online shopping. Toen gingen we ineens creditcard- en bankinformatie op websites invoeren en vroegen we ons af:

“Wat gebeurt er met mijn data? Is dit wel veilig?”

ssl certificaat websiteOm jou gerust te stellen ondernemen deze websites actie. Ineens zag je op sommige websites een slotje of vergelijkbaar icoon voor een webadres staan. Deze websites waren over gegaan op een beveiligd protocol: https. Vanaf nu wordt jouw informatie encrypted verzonden.

Maar hoe weet een browser dat jouw website veilig is? Als daarop een certificaat is geïnstalleerd, uitgegeven door een vertrouwde instantie. Een SSL certificaat.

Tot voor kort had je geen SSL certificaat nodig

Verzond niemand gevoelige data via jouw website? Dan had je geen SSL certificaat nodig was de gangbare opvatting.

Waarom moet jouw website nu wél een SSL certificaat hebben?

Google.

Zeker voor Nederland bepaalt Google in grote mate wat er online gebeurt. Ze hebben een enorm marktaandeel met hun zoekmachine (96%!) en ruwweg de helft van de mensen surft met de Chrome browser. (bron: http://gs.statcounter.com/) En Google vindt dat het internet over moet op SSL.

Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.


    Google’s Chrome browser gaat non-SSL sites straffen

    SSL certificaatOp de officiële Google security blog heeft het bedrijf een artikel geplaatst waarin het aangeeft dat Chrome vanaf januari onderscheidt gaat maken tussen SSL en niet-SSL websites. In eerste instantie door middel van een ‘Not secure’ melding in grijs voor de domeinnaam maar na enige tijd zal dit vervangen worden door de volgende melding:”

    De verwachting is dat dit website bezoekers ongemakkelijk gaat maken. Waardoor ze vertrekken. Een SSL wordt dus een basisvoorwaarden voor jouw online marketing.

    SEO: hogere positie voor SSL sites in Google’s zoekmachine

    In bepaalde markten is dit al aan de gang: websites zonder een SSL certificaat krijgen een lagere plek in Google’s zoekresultaten.

    Hoeveel invloed heeft dit op jouw bezoekersaantallen? Onderzoek wijst uit dat het verschil tussen de top 3 resultaten en de rest enorm is. Zo’n 60% van de mensen klikt op de top 3 van de resultaten, 32,5% zelfs op de nummer 1. Daal je dus 3 plaatsen? Zeg dan maar dag tegen zeker de helft van jouw bezoekers.

    Om over resultaten die naar de tweede pagina verdwijnen nog maar te zwijgen.

    Wat bepaalt de prijs van een SSL certificaat?

    SSL certificaten worden uitgegeven door wat een Certificate Authority (CA) heet, een organisatie die het uitgeven van certificaten faciliteert. De grootste CA’s worden het meest vertrouwd, zelfs de meest obscure apparaten zijn bekend met deze organisaties. Kleinere CA’s worden dan wel door de meest gangbare browsers en systemen vertrouwd maar zijn niet overal vertegenwoordigd.

    De prijs van een certificaat die alleen bij de meest gangbare browsers en systemen bekend is, is een stuk lager dan een certificaat van bijvoorbeeld Verisign.

    Merkelijkheid positionerenWil je blijven leren over Online Marketing?

    Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.


      Voor websites voldoet in de praktijk een certificaat dat bekend is bij de gangbare browsers en systemen.

      Een gangbaar certificaat kost vanaf zo’n € 50,- euro en loopt op tot de hoogst gewaardeerde certificaten met een prijs van €1.500,-.

      Conclusie: Maak jouw website secure met een SSL certificaat

      Installeer daarom zo snel mogelijk een SSL certificaat op jouw website en laat alle verkeer via het HTTPS protocol lopen. Het kost even wat tijd maar een specialist heeft dit redelijk vlot voor elkaar. Zeker als jouw website gebouwd is op een bekend CMS-systeem zoals WordPress is een SSL certificaat relatief snel geïnstalleerd.

      Vragen? Bekijk alle veel gestelde vragen.
      Alle vragen
      Deel dit artikel