Online Marketing

8 redenen om social media bij business-to-business marketing in te zetten

8 redenen om social media bij business-to-business marketing in te zetten
In consumentenmarketing is de inzet van social media onomstreden. Maar in de markten waarin wij vooral actief zijn – zakelijke dienstverlening en industrie – wordt dit middel nog maar zelden volledig benut. Voor veel industriële (B2B) organisaties is online marketing namelijk het kleine broertje van sales, het is maar zelden iets dat dichtbij de directie staat en het is voor marketeers moeilijk om het resultaat van de inspanningen aan te tonen.

De keus of een middel of kanaal ingezet moet worden hangt af van de specifieke organisatie, identiteit, positionering, doelgroep en budget, om maar een aantal variabelen te noemen. De keus laten we over aan u. Dit artikel geeft simpelweg een aantal argumenten voor het gebruik van social media bij uw zakelijke marketing.

Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

    Social media in B2B marketing

    1. Hefboom – Waar u in traditionele marketing betaalt voor ieder contact of iedere impressie, kunt u met social media uw eigen persoonlijke netwerk, of dat van de organisatie, als hefboom gebruiken. Door 100 relaties te informeren of te bereiken met een relevante boodschap stelt u hen in staat deze boodschap ook weer te delen met de mensen uit hun eigen netwerk. Het virale effect dat een boodschap hierdoor krijgt, resulteert in een enorme multiplier, waardoor een goed uitgekiende maar relatief kleine inspanning grote gevolgen krijgt.
    2. Affiniteit – Bij social media ligt de nadruk op het opbouwen van relaties, contacten en autoriteit. Het grote verschil tussen zakelijke- en consumentenmarketing staat in schril contrast met het feit dat social media al volledig ingebed is bij consumentenmarketing. Juist in de zakelijke markt, waar jarenlange en intensieve intermenselijke relaties verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de omzet, hadden social media het snelst geadopteerd moeten zijn.
    3. Meetbaar – De uitspraak “half of our marketing is wasted, we just don’t know which half” klinkt veel mensen bekend in de oren, en wordt als feit omarmd bij traditionele marketing. Bij social media zijn alle inspanningen wel volledig meetbaar door middel van een groot aantal (gratis) tools.
    4. Feedback – Het zit in de aard van social media dat u direct feedback krijgt van uw belangrijkste doelgroep, de afnemers van uw product of dienst. Doordat in social media de traditionele verhouding tussen zender en ontvanger is komen te vervallen, vergaart u waardevolle informatie direct van uw klanten. Dit zorgt ervoor dat de gewenste en noodzakelijke dialoog tussen u en uw doelgroep ontstaat.
    5. Vindbaarheid – In de internetwereld is het een voldongen feit dat ‘social results’ op zeer korte termijn prominent naar voren zullen komen in alle zoekresultaten. Dit bewijst ook de recente aankondiging van ’s werelds grootste zoekmachine Google, dat per direct informatie uit haar eigen Google+ netwerk bepalend is voor de zoekresultaten. Dit houdt concreet in dat als mensen uw boodschap delen op social media, deze hoger terug komt in de zoekresultaten.
    6. Uitbreiden doelgroep of afzet – U bent al jaren actief binnen uw markt en kent uw doelgroep als uw eigen broekzak, maar de inzet van social media opent de deur voor nieuwe contacten die niet binnen uw eigen marktdefinitie passen. Misschien vindt u een compleet andere industrie waar voor uw product, of een deel ervan, een enorme vraag leeft. Of bedenkt een consument een toepassing voor uw product waar u en uw ingenieurs nooit aan gedacht hebben.
    Wil je blijven leren over Online Marketing?

    Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

      1. Track record – Het internet vergeet niets, en voor veel bedrijven is dit een reden om er ver weg van te blijven. Maar waar voorheen een bedrijf zo goed was als de laatste klus zijn uw prestaties, ook zonder uw deelname, nu voor altijd inzichtelijk. Door een gedegen online track record of portfolio op te bouwen weet u zeker dat klanten, nu en in de toekomst, de juiste indruk van uw bedrijf krijgen.
      2. Klanten eisen aanwezigheid – Zoals jaren geleden de fax aan u opgedrongen werd – u ontkwam er simpelweg niet meer aan – zien wij nu dezelfde beweging plaatsvinden bij social media. Ook in uw markt zijn er mensen die al volop bezig zijn met social media, en zij verwachten u daar ook te vinden. Uw klanten eisen met uw organisatie in contact te zijn op de manier die hen het beste uitkomt. Wellicht zijn social media dit nu voor slechts 1 op de 10, maar wij kunnen met zekerheid zeggen dat dit aantal toe zal nemen, en dan kunt u er maar beter klaar voor zijn.

      Hopelijk zijn dit voldoende argumenten om de keus voor de inzet van social media binnen uw organisatie te verantwoorden. Natuurlijk blijven er nog een groot aantal vragen over, maar e-mail was ook niet binnen een half jaar volledig geïntegreerd in uw bedrijf. Overweeg in ieder geval de volgende kwesties:

      •           Wanneer is het een succes / Wat wil ik bereiken?
      •           Welke middelen zet ik in?
      •           Welke social media kanalen gebruik ik?
      •           Hoe bepaal ik het resultaat of de ROI?
      •           Hoe evalueer ik onze resultaten?