Online Marketing

LinkedIn advertentie voorbeeld: 5 voorbeelden van B2B adverteren

LinkedIn advertentie voorbeeld: 5 voorbeelden van B2B adverteren
LinkedIn is hét zakelijke social media platform waar je als B2B merk niet zonder kunt. Toch wordt het nog door relatief weinig merken ook ingezet als advertentieplatform, terwijl daar volgens ons juist de echte kansen liggen. In dit artikel geven we je inspirerende LinkedIn advertentie voorbeelden van verschillende klanten, gericht op verschillende campagnedoelen. We delen bijvoorbeeld een LinkedIn advertentievoorbeeld voor merkbekendheid, websiteverkeer en leadgeneratie. En we gaan uitgebreid in op een reeks videoadvertenties op LinkedIn voor één van onze langstlopende samenwerkingen met Apex Dynamics BV. 

In onze beoordeling van campagnes gaan wij vooral uit van de Merkelijkheid LinkedIn Benchmark. De geanonimiseerde resultaten van alle campagnes die wij de afgelopen jaren voor onze klanten draaiden zijn daarin opgenomen. Het is een belangrijk hulpmiddel om in te schatten hoe een campagne presteert en op tijd bij te sturen. In dit artikel delen we verschillende voorbeelden:

  • Apex Dynamics: Merkbekendheid opbouwen via LinkedIn
  • Waarom LinkedIn onmisbaar is ter ondersteuning van jouw beursbezoek
  • Waarom LinkedIn hét social media platform is voor leadgeneratie
  • LinkedIn advertentie voorbeeld voor B2B product lancering
  • LinkedIn advertentie voorbeeld: account based leadgeneratie
Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

    Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

    Apex Dynamics: merkbekendheid opbouwen via LinkedIn

    Apex Dynamics BV is leverancier van tandwielkasten, rondsels en heugels. Het is ook onze langst lopende samenwerking (partnership), waarin veel aandacht is voor online marketing en een hoge bereidheid om nieuwe dingen uit te proberen. De verschillende LinkedIn campagnes die we nu een aantal jaar voor Apex ontwikkelen zijn daar een goed voorbeeld van. Het doel: merkbekendheid van Apex Dynamics BV vergroten onder technici die zich bezighouden met mechatronica en robotica. In deze campagnes richten we ons expliciet op mensen met bepaalde interesses en vaardigheden, in plaats van de bedrijven waar zij werken of de functies die zij uitvoeren.

    “Met onze LinkedIn advertenties vissen we buiten onze eigen vijver, maar wel met het juiste aas en op de juiste vis (lees doelgroep)” – Thom van Oss, Directeur Apex Dynamics BV

    Met deze campagnes verspreiden we verschillende films waarin de persoonlijke en service gerichte aard van Apex goed naar voren komt. In de films staan producten, kennis en mensen centraal; denk aan een technisch expert van Apex die vertelt over de kwaliteitsklasse van tandheugels een korte uitleg van de Apex designtool of de kenmerken van een specifieke lijn tandwielkasten. Daarnaast adverteren we met een reeks films waarin directeur Thom van Oss langsgaat bij oud teamleden van Team Rembrandts, waar Apex al jaren enthousiast sponsor van is. In deze films ligt de nadruk op de ervaring van deze jonge technici bij het team en hoe zij die nu toepassen in hun werk bij verschillende Nederlandse technische bedrijven.

    We delen een aantal kenmerken en resultaten van deze campagnes:

    • Gemiddeld 5.000 tot 10.000 weergaven per maand
    • Gemiddelde Cost Per Mille tussen €8 en €15
    • Een gemiddeld kijkpercentage van 35,11% tot 46,65% op basis van alle weergaven
    • Een gemiddeld voltooiingspercentage van 2,46% tot 3,6% op basis van alle weergaven

    LinkedIn is bij uitstek het platform waar je tegen relatief lage kosten zichtbaarheid en merkbekendheid kunt realiseren onder jouw B2B doelgroep.

    LinkedIn advertentie voorbeelden video campagne

    Download ons factsheet: LinkedIn Advertising Benchmark

    Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

      LinkedIn advertentie voorbeeld: beursbezoeken optimaliseren met merkbekendheid campagne

      In hele andere campagnes combineren we merkbekendheid met ondersteuning van sales, namelijk campagnes specifiek rondom beurzen. Hoe vaak bezoek of sta jij als standhouder op vakbeurzen? Onze B2B opdrachtgevers gaan over het algemeen een aantal keer per jaar naar verschillende beurzen. Alleen is het resultaat van deze beurzen en alle bijbehorende inspanningen vaak twijfelachtig of simpelweg weinig inzichtelijk. Om het effect van beursbezoeken en investeringen te vergroten ondersteunen we deze onder andere met campagnes op LinkedIn.

      Een voorbeeld is de Achema beurs waar één van onze opdrachtgevers in 2022 standhouder was. De doelgroep bestaat uit bedrijven die aanwezig zullen zijn op de beurs, zowel bestaande als potentiële nieuwe relaties. Voorafgaand aan de beurs zijn deze relaties telefonisch benaderd voor een afspraak op de beurs, de LinkedIn campagne diende ter ondersteuning van deze gesprekken én zichtbaarheid van onze opdrachtgever in aanloop naar de beurs. De advertentie luidt simpelweg “Meet us at Achema 2022 in Frankfurt” en leidt naar een artikel waarin de directie van het bedrijf bespreekt welke onderwerpen zij op de beurs hopen te bespreken.

      Wat levert dat op?

      • Ruim 4.000 impressies, onder ruim 600 mensen (zeer specifieke doelgroep)
      • 50% van de doelgroep is bereikt, gedurende de zomervakantie
      • Ruim 50 kliks naar de website

      Naast zichtbaarheid is het belangrijkste resultaat de toename in kwalitatieve gesprekken gedurende de beurs. Een extra uitdaging in deze specifieke campagne was de zomerperiode, waarin mensen minder werken en dus ook minder online zijn op LinkedIn. Onze belangrijkste les uit deze campagne is dan ook: eerder beginnen met adverteren, wanneer je beurs tijdens of direct na de zomervakantie plaatsvindt.

      LinkedIn advertentie voorbeeld: leadgeneratie

      LinkedIn wordt door onze opdrachtgevers verreweg het meest gebruikt voor leadgeneratie, daar leent het platform zich dan ook uitstekend voor. De gerichte B2B doelgroep die je in LinkedIn kunt samenstellen wil je natuurlijk het liefst niet alleen advertenties laten zien en naar je website halen, je wilt contact met ze maken! LinkedIn biedt daar meerdere mogelijkheden voor, onze favoriet is leadgeneratie doormiddel van een formulier op LinkedIn: contactgegevens in ruil voor bijvoorbeeld een whitepaper, factsheet of brochure. Een LinkedIn advertentie voorbeeld gericht op leadgeneratie mag dan ook niet ontbreken in dit artikel!

      LinkedIn advertentie voorbeeld Voor een trainingsbureau op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en persoonlijk leiderschap hebben we de afgelopen jaren meerdere leadcampagnes gedaan. Deze leadcampagnes zijn onderdeel én einddoel van een grotere campagne waarin ook fases zijn waarop we ons focussen op merkbekendheid en websiteverkeer. We delen een aantal resultaten uit één van deze leadcampagnes:

      • Ruim 11.000 impressies, onder ruim 8.000 personen
      • De CPM is €22,50 en het kost €30,48 om 1.000 unieke personen te bereiken
      • 3,19% Click Through Rate
      • 20 leads, en een Cost per Lead van €12,50

      Dezelfde doelgroep en campagne heeft enkele maanden later nog eens ruim 10.000 impressies en 10 leads opgeleverd, dit keer tegen een Cost Per Mille van €18,44 en een Cost per Lead van €18,18. Deze campagne is dan ook een goed voorbeeld van het succes van herhaling: herhaling van je boodschap in verschillende (soorten) campagnes leidt tot meer leads.

      Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

      Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

        Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

        Merkbekendheid en websiteverkeer campagnes voor B2B product lancering

        Voor één van onze opdrachtgevers, een Nederlandse producent van verpakkingsmachines, werken we al jaren aan verschillende campagnes op Google én LinkedIn. Vorig jaar introduceerden zij een nieuw, innovatief product waarmee ze zowel haar bestaande klantenbestand als potentiële nieuwe klanten een compleet nieuwe verpakkingsoplossing biedt. Een oplossing die ook nog eens werkt op verpakkingsmachines van concurrenten.

        Dan rijst al snel de vraag, hoe zorgen we dat zoveel mogelijk mensen kennismaken met ons nieuwe product? Naast alle gebruikelijke kanalen zoals dealers, de website, nieuwsbrief etc. zijn we al snel begonnen met adverteren op zowel Google als LinkedIn. Na succesvolle LinkedIn campagnes in de medische branche richten we ons dit keer op Retail in Nederland en Duitsland. Deze campagne bestond uit twee delen, één gericht op merkbekendheid en één gericht op websiteverkeer. Een greep uit de resultaten:

        • Ruim 22.000 impressies
        • Gemiddeld 3 weergaven per persoon
        • Gemiddelde CPM €35,82
        • 44 kliks naar de website

        Case: LinkedIn advertentie voor sales ondersteuning op account niveau

        Hoe realiseer je zichtbaarheid bij de beslissing makers van bedrijven waar jij graag (meer) zaken mee doet? LinkedIn is hét platform waarmee je gegarandeerd zichtbaarheid onder deze bedrijven kunt realiseren. Voor een Nederlands bedrijf dat wereldwijd actief is in de high-tech en semicon industrie bouwen en optimaliseren wij regelmatig campagnes ter ondersteuning van hun account based sales teams. Dit is, ten opzichte van het eerder benoemde LinkedIn advertentie voorbeeld gericht op leadgeneratie, een mooi voorbeeld van LinkedIn leadgeneratie in een technische markt. Ook is de aanpak heel anders, we hebben hier gekozen voor account based LinkedIn campagnes.

        Het voordeel van account based LinkedIn campagnes is dat de doelgroep zeer specifiek is, meestal bestaat deze uit één of enkele bedrijven en een selectie functietitels. Hierdoor kunnen we de advertenties heel precies inrichten op de behoeften van de doelgroep. We delen anoniem een aantal resultaten van verschillende campagnes:

        • In anderhalve maand zijn advertenties gemiddeld twee tot vier keer zichtbaar geweest
        • De Cost Per Mille van €9,46 is een stuk lager dan het gemiddelde voor een merkbekendheidscampagne in onze benchmark (€15,01)
        • De Click Through Rate van de websitecampagne is bijzonder hoog; 1,61%, ver boven het gemiddelde in onze benchmark (0,74%) en zelfs hoger dan 75% van de campagnes in onze benchmark (0,90%)
        • Ook de Cost Per Click is opvallend laag, €0,76 ten opzichte van €4,50 gemiddeld in onze benchmark
        • De leadfase van deze campagne heeft 3 leads opgeleverd, tegen een Cost Per Lead van €83,31. Hoewel dit onder het gemiddeld aantal leads per campagne in onze benchmark ligt, is het een zeer lage Cost Per Lead voor de markt van onze opdrachtgever en daarmee nog steeds een zeer succesvol resultaat.

        De advertenties (tekst en beeld) bepalen het aantal kliks en de CTR. In deze campagne merkten we op dat het goed werkt om advertenties van verschillende diensten en specialismen in één campagne te combineren. Hierdoor spraken we verschillende expertisen binnen de doelgroep aan; voor ieder wat wils. Daarnaast is dat in dit soort campagnes een optie omdat het juist een doelstelling is van onze opdrachtgever om het merk vanuit meerdere invalshoeken onder de aandacht te brengen. Het gaat ten slotte niet om één specifiek product of dienst maar juist het geheel van de onderneming als ideale high tech partner.

        Download ons factsheet: LinkedIn Advertising Benchmark

        Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

          Deze manier van adverteren op LinkedIn is zo specifiek, het is bijna alsof je een billboard voor het bedrijfspand van jouw warmste leads plaatst. Geen enkel ander platform biedt je de mogelijkheid om gegarandeerde zichtbaarheid te creëren bij jouw potentiële klant. Daarom is LinkedIn in onze ogen een onmisbare tool voor elk sales team.

          Meer LinkedIn advertentie voorbeelden zien?

          LinkedIn heeft zich in recente jaren in talloze campagnes voor zeer uiteenlopende branches bewezen als een zeer geschikt platform voor leadgeneratie. Uiteraard lopen de resultaten sterk uiteen per branche, maar wat ons betreft kan adverteren op LinkedIn, inclusief leadgeneratie campagne, in geen enkel B2B online marketing plan ontbreken.

          Benieuwd waarom LinkedIn ook voor jouw merk het juiste B2B platform is en hoe we dit in kunnen zetten voor meer zichtbaarheid, merkbekendheid, websiteverkeer en leads? Wij gaan graag met je in gesprek en laten je op basis van nog meer voorbeelden en data zien dat LinkedIn onmisbaar is in jouw online marketing strategie. Wil je meer lezen? Op onze pagina over LinkedIn adverteren verzamelen we al onze informatie.