Laatste nieuwsB2B social media: wat is de beste tijd om te posten?Lees meer

Joint promotion: Twee merken komen samen verder

VW-grapedistrict-actieHoe vind ik nieuwe potentiële klanten? Het is misschien wel de vraag die het meest aan marketeers gesteld wordt. De vijver waar bedrijven al jaren uit vissen is ‘goed genoeg’ maar die extra groei vind je er niet. Waar wel? Je kan voor veel geld adverteren of exposeren op een nieuwe beurs maar hoe bereik je nieuwe klanten met een beperkter budget? Joint promotion zou best wel eens het juiste antwoord kunnen zijn. Voor Volkswagen Campers legden wij recent de basis voor een succesvolle joint promotion actie. We leggen aan de hand van dit voorbeeld uit wat joint promotion inhoudt, hoe je zo’n actie optuigt en waarom het belangrijk is dat merken ‘verliefd’ op elkaar worden.

De doelstelling was simpel: De ‘VW Camper’-lifestyle bij meer mensen onder de aandacht brengen. We hebben een sterke band met onze doelgroep, onze fans, en weten deze mensen al jaren te enthousiasmeren. Maar hoe kunnen we meer mensen confronteren met hoe heerlijk het is om met een VW camper op vakantie te gaan? Het was tijd om eens buiten ‘de eigen parochie te gaan preken’. We realiseerden ons al snel dat we niet door middel van dure campagnes een heel hoog bereik wilde kopen maar dit ‘slimmer’ en ‘leuker’ wilden doen. We stelden ons dan ook tot doel om met een beperkt budget toch de juiste aandacht te genereren.

Joint promotion: Veel aandacht genereren met beperkt budget

Na een inventarisatie van best practices en een brainstorm hadden we een stapel ideeën maar realiseerden we ons ook dat wij misschien niet het enige merk waren dat voor deze uitdaging stond! Zijn er niet bedrijven waarmee we samen kunnen werken? Het idee van de joint promotion was geboren. Maar welke merken passen goed bij VW? We gingen op zoek naar merken die onze waarden deelden, wiens doelgroep past bij of aansluit op de onze en een organisatie die ‘vrij’ genoeg is om aan iets echt anders mee te werken. Kortom, naar een merk waarop we als merk zelf verliefd op konden worden. Dat vonden we.

GrapedistrictVerliefd worden

Bovenaan ons lijstje stond Grape District, een jong en fris Nederlands wijnbedrijf dat het net even anders doet. We gooiden een balletje op en al snel zaten we aan tafel om na te denken over mogelijke acties. In deze meeting stelden we vast dat beide merken graag leuke content creëren voor hun achterban en dat campers, kamperen en wijn voor veel mensen dicht bij elkaar staan. Het was dan ook een logische stap om dit letterlijk bij elkaar te brengen, het idee voor de wijn-roadtrip was geboren. Maar met welke actie brengen we dit het best onder de aandacht?

De juiste actie kiezen

We besloten het aan iets tastbaars te koppelen, bij aankoop van een fles wijn kregen klanten een kaartje dat zij in konden vullen om mee te doen aan de wedstrijd. Zo kregen we deelnemers die echt van wijn hielden en maakten we het resultaat direct tastbaar. De winnaar gaat met drie vrienden deze heerlijke reis maken. Tijdens de reis worden zij gevolgd door een cameraman en we doen door middel van foto’s en verhalen verslag op de verschillende social media kanalen. De start van de actie, de prijs, de winnaar, het ‘live’ verslag van de roadtrip en de uiteindelijke video waren allemaal leuke contact en content moment die tot hoge engagement leidden. Een groot succes dus!

Joint promotion inzetten als marketing tool

Joint promotion stelt bedrijven in staat om elkaars kracht te gebruiken om samen te groeien maar staat voor veel merken ‘ver van het bed’. Zeker in een tijd waarin mensen merken ‘liken’ of fan van zijn is het goed mogelijk om hele natuurlijk verbindingen te leggen. In dit voorbeeld verbinden we feitelijk een camper aan een fles wijn, maar de verbindende factor zit hem niet in het product maar in de doelgroep! Kamperen en wijn staan zo dicht bij elkaar dat deze twee merken dat ook kunnen.

Die vraag kan jij jezelf ook stellen, welke andere merken of producten gebruikt mijn doelgroep die eigenlijk heel goed bij de mijne passen? Apple en Nike hielpen mensen samen beter rennen en Lego liet kinderen met de echte Star War karakters spelen. Wij kunnen ons niet voorstellen dat er voor jouw merk geen ‘logische’ partners te bedenken zijn voor een samenwerking. Hoe zo’n samenwerking eruit zou zien komt later, bedenk eerst op welk merk je verliefd zou kunnen worden. Zie jij kansen voor een joint promotion bij jouw merk of heb je al eens wat gedaan? Laat het ons weten via Twitter, Facebook of LinkedIn.

Een goed verhaal verkoopt zichzelf. De Merkelijkheid schrijft dat verhaal en helpt jou vervolgens met het realiseren van middelen om dat verhaal in de markt bekend te maken. Joint promotion is natuurlijk maar een van de middelen die wij inzetten voor onze klanten. Geïnteresseerd in wat wij voor jou kunnen betekenen? We horen het graag!

Vragen? Bekijk alle veel gestelde vragen.
Alle vragen
Deel dit artikel