Laatste nieuwsB2B social media: wat is de beste tijd om te posten?Lees meer

Google Tag Manager, is dat wat voor jou?

Haal jij het maximale uit jouw website, social media en online marketing? Waarschijnlijk niet, de oorzaak is voor veel bedrijven dat het analyse- en optimalisatiesysteem een rommeltje is. Als je meerdere tools en platformen aan je website koppelt zie je door de bomen al snel het bos niet meer. Dat viel Google ook op en zij ontwikkelde Google Tag Manager. Een suffe naam maar een product dat jou enorm veel tijd en moeite kan besparen. We leggen uit wat het is en of jij er wat aan hebt.

Een website is voor marketing wat de stam is voor een boom; de basis van je online marketing. Voor e-commerce bedrijven is dat misschien evident maar het geldt evengoed voor B2B bedrijven. In deze tijd van mobiel internet en social media leidt, als het goed is, bijna alle marketing en communicatie van een bedrijf terug naar de website. Daar kan je bezoekers in kaart brengen, aan je binden en uiteindelijk iets aan verkopen: converteren.

analytics-squareOm bezoekers in kaart te brengen en te volgen kan de hedendaagse marketeer een heleboel verschillende tools gebruiken. Veelgebruikte voorbeelden zijn Google Analytics, Facebook Advertising, Google AdWords en LinkedIn Insights. Deze tools werken pas echt goed als ze jouw bezoekers aan hun eigen informatie kunnen koppelen.

Bezoekers volgen en ‘taggen’

Om jouw bezoekers te koppelen aan de accounts die ze hebben op bijvoorbeeld Facebook moet je een zogenaamde tag op jouw website plaatsen. Die tag is een stukje code dat ongemerkt Facebook laadt en vertelt wie de bezoeker is en wat hij op jouw website doet. In het geval van Facebook kan je vervolgens specifiek gericht op die bezoeker adverteren.

Een ander voorbeeld dat je ongetwijfeld herkent is Retargeting. Na een bezoek aan bijvoorbeeld Cool Blue waarbij je zocht op stofzuiger zie je ineens overal stofzuigeradvertenties. Cool Blue heeft jou ‘getagd’ en gebruikt een platform als Google Adwords om jou alsnog tot een koop te verleiden.

Hebben deze bedrijven dan meteen al mijn informatie? Nee, deze data is in de praktijk altijd geanonimiseerd al is het eng hoe veel je kan leren van anonieme data. Maar dat is een andere discussie.

positioneren merkelijkheidWil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.


    Wat is Google Tag Manager?

    Google Tag Manager analytics tag

    Eenmaal ingesteld is het toevoegen van bijvoorbeeld Google Analytics slechts minuten werk.

    Het zit al in de naam, Google Tag Manager is een platform dat jouw verschillende tags beheert. Je plaatst enkel de Tag van Google Tag Manager op jouw site en geeft vervolgens aan welke informatie het moet delen met welk platform. Hierdoor is het heel makkelijk om een code toe te voegen, bijvoorbeeld als er een nieuw sociaal platform komt waarop je wil adverteren.

    Maar het gaat verder, in plaats van dezelfde tag op elke pagina te plaatsen kan je ook tags koppelen aan individuele pagina’s of zelfs aan bepaalde clicks! Dit zijn de zogenaamde triggers. Het klinkt waarschijnlijk heel erg micro, daarom geven we enkele voorbeeld van wat je hier in de praktijk aan kan hebben.

    Drie voordelen van Google Tag Manager

    1. Optimaliseren van jouw website
      Door middel van triggers en tags kan je bepalen welke pagina het beste presteert. Misschien zorgt een andere foto op die productpagina wel veel meer verkopen, door middel van tags kan je het uitvinden.
    2. Resultaat van adverteren bijhouden en vergroten
      Als iemand op jouw advertentie of advertorial klikt, wat gebeurt er dan? Soms gaat die persoon snel weer weg, niet omdat het aanbod niet interessant is maar bijvoorbeeld omdat de kookwekker af gaat. Zonde als je die persoon nu voor altijd kwijt zou zijn. Door middel van tags kan je jouw aanbod nogmaals onder de aandacht brengen.
    3. Dezelfde basis voor elk platform
      Het opzetten van bijvoorbeeld conversiedoelen, tracking en retargeting is veel werk. Door één centraal platform te gebruiken bereik je in elk geval dat je dezelfde factoren gebruikt op elk platform. Dit maakt rapporteren makkelijker en geeft je beter inzicht in de variabelen.

    Wil je blijven leren over Online Marketing?

    Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.


      Google Tag Manager gebruiken in B2B of B2C?

      Het antwoord is in beide gevallen; ja!

      De implementatie kost even wat tijd, het is tenslotte een nieuw platform, maar na enige tijd heb je het onder de knie. Het toevoegen van een nieuwe tag is vervolgens kinderspel waardoor je maar weinig tijd verliest en toch de nieuwste analyse en marketing tools kan gebruiken.

      Een veelgebruikt argument van B2B marketeers tegen online marketing is dat het ‘te groots’ is en je niet weet of je de juiste doelgroep bereikt. Hiermee kan je nauwkeurig bepalen of jouw marketing en communicatie wel de juiste doelgroep bereikt en stuur je veel meer op resultaat. Met name dat laatste kan in een B2B omgeving enorm helpen in het overtuigen van de rest van het bedrijf voor de inzet van ‘alternatieve’ marketing middelen.

      In B2C is het een no-brainer. Jij wilt jouw doelgroep volgen op de verschillende sociale media en websites, dit is de meest praktische en efficiënte manier om dat te doen.

      Op tagmanager.google.com open je een account. Kom je er niet uit dan helpen wij je natuurlijk graag op weg.

      Vragen? Bekijk alle veel gestelde vragen.
      Alle vragen
      Deel dit artikel