Google Analytics is hét website analyse programma. Schattingen lopen uiteen dat ergens tussen de 40% en 80%(!) van de websites Google Analytics gebruikt. En zeker Google Analytics 3 was zo’n enorme sprong vooruit dat het voor niemand een vraag was of je het zou installeren. Je kreeg een schat aan infomatie en haarfijn inzicht in het gedrag van jouw website bezoekers. Fantastisch.
Maar Google Analytics 3 is inmiddels vervangen door het, volgens veel mensen slechtere Google Analytics 4. Moeten we de overstap eigenlijk wel maken, en wat gebruiken wij zelf? Daar geven we in dit artikel antwoord op.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Google Analytics ligt onder vuur vanwege privacyzorgen en mogelijke schendingen van de Europese AVG-wet. Het Zweedse hof verbood het gebruik van Google Analytics en ook in Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken, Noorwegen en Italië zijn er stevige uitspraken gedaan. De tool slaat veel gebruikersdata op in Google’s eigen servers, waardoor er twijfels zijn over dataveiligheid en -eigenaarschap. Bovendien kunnen deze gegevens buiten de EU worden bewaard, wat extra juridische complicaties oplevert. De gedetailleerde tracking, zoals het gebruik van cookies, wordt ook als te invasief gezien. Dit alles maakt het lastig voor bedrijven om aan privacywetten te voldoen, wat kan resulteren in hoge boetes en reputatieschade.
Voor veel bedrijven is dit bij uitstek de reden om op zoek te gaan naar een alternatief. Wij kunnen hier nog wel een schepje bovenop doen.
Onze klanten zijn vooral geïnteresseerd in duidelijk cijfers en inzichten rondom bijvoorbeeld bezoekersaantallen, conversies (en hoe die tot stand zijn gekomen), de herkomst van bezoekers en welke content goed presteert. Dat willen wij zo simpel en helder mogelijk presenteren.
En dat maakt Google Analytics 4 behoorlijk lastig, want je hebt voor alles praktisch een handleiding nodig.
Daarnaast zijn er ook een heel aantal uitdagingen of dingen die simpelweg niet mogelijk zijn, zoals:
Search Engine Land had een leuk overzicht van de overwegend negatieve reacties van marketeers op Google Analytics 4.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
De combinatie van deze twee factoren – onzekerheid over de AVG/GDPR implementatie en een gebrekkig product – maken dat wij Google Analytics 4 liever niet meer inzetten. Wij zitten er niet op te wachten dat straks blijkt dat het gebruik ervan niet meer is toegestaan en waren er sowieso al niet blij mee. Dat betekent dat wij op zoek moesten naar een vervanger!
Bij Merkelijkheid zagen wij dit natuurlijk aankomen. Daarom hebben wij al in 2022 gekeken naar alternatieven, wij bekeken onder andere; Matomo, Piwik Pro, Plausible, Fathom, Simple Analytics. Na veel wikken en wegen kozen wij uiteindelijk voor Matomo.
Matomo biedt namelijk een vergelijkbaar inzicht als Google Analytics 3 maar biedt een aantal belangrijke voordelen:
Oftewel, veel meer controle over de software en het AVG risico helemaal afgedekt.
Bijzonder: Wat wel leuk was om te merken is dat de bezoekersaantallen van alle website omhoog gingen. Google Analytics werd regelmatig geblokkeerd door AdBlockers en andere programma’s waardoor in sommige gevallen 10% van de bezoekers niet geanalyseerd konden worden. Met Matomo kon dit ineens wel.
Wil je meer weten over onze beslissing of zou je wel eens willen zien hoe wij dit ingericht hebben? Neem dan contact met ons op. We laten je graag zien hoe we dit voor jouw website zouden inrichten.