Laatste nieuwsE-mailmarketing draagt in iedere fase van de customer journey bij aan commercieel succesLees meer

Starten met e-mailmarketing: in 6 stappen een e-mailmarketing strategie

Wil je starten met e-mailmarketing, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij helpen je op weg! Het begint met een e-mailmarketing strategie die ervoor zorgt dat elke klantgroep de juiste boodschap onder ogen krijgt. Daarom zetten we in dit artikel uiteen hoe je een e-mailmarketing strategie voor jouw merk opzet, compleet met doel, e-mailmarketing tool, doelgroep, frequentie, content, KPI’s en aandacht voor automatisering.

In de ideale situatie is e-mailmarketing een integraal onderdeel van jouw marketing strategie. Je marketing strategie is dan het startpunt, waar je de meeste onderdelen van een e-mailmarketingstrategie al benoemd hebt. Maar, we weten ook dat dit in de praktijk lang niet altijd de praktijk is. Wil je toch op korte termijn aan de slag met e-mailmarketing, zonder eerst je hele marketing strategie opnieuw onder de loep te nemen? Neem in dat geval in ieder geval de tijd om deze 6 stappen te doorlopen en zo snel en efficiënt een e-mailmarketing strategie op te stellen.

e-mailmarketing strategie opstellen in 6 stappen

6 essentiële onderdelen van een
e-mailmarketing strategie

Een e-mailmarketing strategie is een strategische marketing aanpak gericht op het verspreiden van content via e-mailmarketing, die bijdraagt aan het aantrekken en behouden van een vooraf bepaalde doelgroep, met als uiteindelijk doel uit deze doelgroep nieuwe of herhalende klanten te werven.

In een e-mailmarketing strategie moeten in ieder geval de volgende onderdelen terugkomen:

  • Doel
  • Doelgroep
  • Content
  • Frequentie
  • E-mailmarketing tool
  • KPI’s

We bespreken elk van deze onderdelen kort.

Bepaal het doel van jouw e-mailmarketing strategie

E-mailmarketing is een manier om direct in contact te staan met jouw (potentiële) klanten. Maar, wat wil je met dit contact bereiken? Het doel van je e-mailmarketing strategie speelt een belangrijke factor in het soort e-mails en de content die je met jouw doelgroep gaat delen. Een doel van e-mailmarketing kan bijvoorbeeld zijn:

  • Merkbekendheid opbouwen
  • Meer websiteverkeer
  • Meer kennis van jouw producten of diensten onder de doelgroep
  • Acquisitie van nieuwe klanten
  • Meer online verkopen
  • Meer online verkopen uit bestaande klanten
  • Relatiebeheer of relaties opbouwen

Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

    e-mailmarketing strategie voorbeeld uit de praktijkWelke doelgroep(en) wil je bereiken met e-mailmarketing?

    Het doel en de doelgroep vormen samen de belangrijkste facetten van de e-mailmarketing strategie. Wie wil je bereiken? E-mailmarketing is bijzonder geschikt om verschillend doelgroepen elk op hun eigen manier te benaderen, denk bijvoorbeeld aan potentiële klanten, bestaande klanten, klanten op basis van afgenomen product of dienst, regelmatige klanten of klanten die slechts eenmalig een product of dienst hebben afgenomen. Daarnaast kan je doelgroepen indelen op basis van gebeurtenissen, zodat iemand die een whitepaper downloadt een andere nieuwsbrief krijgt dan iemand die zich geregistreerd heeft in ruil voor een kortingscode.

    De volgende vraag is: hoe kom je aan de benodigde e-mailadressen voor jouw e-mailmarketing? Voorbeelden van bronnen zijn:

    • CRM systemen
    • Online campagnes
    • Bestaande klanten
    • Deelnemers aan (online evenementen)
    • Aanmeldingen via je website of social media

    Een aanmelding via website of social media kan komen uit een eenvoudige oproep of mogelijkheid om je te registreren voor de nieuwsbrief. Ben je op zoek naar nieuwe manieren om via jouw website e-mailadressen te verzamelen? Overweeg dan het publiceren van een whitepaper of e-book, een kortingscode of andere beloning. Uiteraard moet je bij het verzamelen van contactgegevens voldoen aan de geldende privacy regels.

    Weet je welke doelgroep(en) je wilt bereiken en hoe je de contactgegevens van deze doelgroepen verzamelt? Dan is het tijd om na te denken over de content die je met elke doelgroep gaat delen.

    Duidelijk plan en hulpmiddelen voor e-mailmarketing strategie

    E-mailmarketing gaat verder dan een eenmalige nieuwsbrief. Het is een volwaardig marketingkanaal dat een plek moet krijgen in de marketingmix. Maar veel organisaties worstelen met (een aspect van) de implementatie of het opstellen van een plan. Zij hebben bijvoorbeeld niet de kennis of capaciteit om een ontwerp te maken, het juiste programma te kiezen, adressen in te laden en de benodigde e-mails op te stellen.

    In de praktijk werkt een samenwerking het best. Merkelijkheid verzorgt de benodigde planning en implementatie waardoor jullie verhaal eruit springt. We sturen samen op resultaat en zorgen ervoor dat e-mailmarketing bijdraagt aan het commerciële succes van jouw merk. Neem contact op en we vertellen je graag aan de hand van praktijkvoorbeelden over onze aanpak.

    Content passend bij jouw doelgroepen

    Iedere doelgroep heeft zijn eigen uitdagingen en keuzes te maken. E-mailmarketing werkt het beste als je elke doelgroep content kan bieden die aansluit bij de fase van de customer journey waarin zij zich op dat moment bevindt. Vraag je daarom voor elke doelgroep af:

    • Voor welke behoefte of welk probleem zoekt deze doelgroep een oplossing?
    • Welke informatie helpt deze doelgroep een keuze te maken?
    • Welke informatie kent de doelgroep al en welke zoekt zij nog?
    • Met welke content kan ik deze informatie bieden?
    • Welke content zal mijn doelgroep overtuigen over te gaan tot een aanvraag of aankoop?
    • Welke vorm van content spreekt mijn doelgroep aan?

    Als je de doelgroep goed kent, weet je waar haar behoeften ligt en kan je op dit punt verschillende stromen in jouw e-mailmarketing strategie voorzien van de passende content. Inventariseer welke content al bestaat en welke content nog geproduceerd moet worden. Twijfel je nog of ben je op zoek naar meer informatie? Overweeg dan eens een zoekwoordenonderzoek uit te voeren, dit biedt je inzicht in de behoeften van je doelgroep én kansen om je content in te zetten voor beter organische vindbaarheid.

    Passende content bestaat niet alleen uit de juiste onderwerpen, maar ook de juiste e-mails. Iedereen is bekend met de klassieke nieuwsbrief, waarin je periodiek een update stuurt over nieuwe producten en ontwikkelingen of recent gepubliceerde artikelen. Maar, e-mailmarketing biedt meer mogelijkheden. Denk ook eens aan drip mailings, waarbij ontvangers een reeks e-mails ontvangen over eenzelfde onderwerp, promotie mailings voor één product of productreeks met een specifieke aanbieding en e-mails voor speciale momenten zoals seizoenen, bijzondere dagen of zogenoemde “inhaakmomenten”.

    E-mailmarketing stratagie: content past bij fase customer journey

    De juiste frequentie van e-mails

    Hoe vaak stuur je een e-mail naar jouw doelgroepen? Dit is afhankelijk van jouw markt, doelgroep en de behoefte van de doelgroep. Maar, onze gouden regel luidt: stuur alleen e-mails uit als je écht iets te melden hebt. Je wilt natuurlijk voorkomen dat ontvangers je e-mails niet meer openen, omdat ze deze als vervelend of irrelevant beschouwen. Je kunt de frequentie van e-mails bijvoorbeeld bepalen op je product life cycle, de gemiddelde duur van een aankoopfase of de instroom van nieuwe producten in je assortiment.

    Is er geen duidelijke frequentie? Dan zijn maandelijkse, tweewekelijkse of wekelijkse e-mails gebruikelijk. Test de frequentie en bepaal op basis van de resultaten of jouw doelgroep behoefte heeft aan meer of minder e-mails.

    Welke e-mailmarketing tool past bij jou?

    De e-mails naar jouw doelgroep verstuur je natuurlijk niet handmatig vanuit je e-mail programma, daarvoor gebruik je een e-mailmarketing tool. Maar, welke tool past bij jou? Er zijn veel verschillende aanbieders, waaronder bekende platforms zoals Mailchimp en SendinBlue maar ook veel CRM systemen zoals Salesforce bieden mogelijkheden om gepersonaliseerde e-mails in bulk te versturen.

    Kies de tool op basis van jouw behoeften:

    • Moet de data van de e-mails bijvoorbeeld gekoppeld worden aan een CRM systeem of webshop?
    • Wegen design en User Experience zwaar, of vind je juist gebruiksvriendelijkheid bij het opstellen van de e-mails belangrijk?
    • Hoeveel mag het systeem kosten en hoeveel e-mails wil je kunnen versturen?
    • Hoe belangrijk zijn eisen zoals verschillende doelgroepen en automatische e-mails op basis van gebeurtenissen?

    Onderzoek welke facetten van de verschillende tools het beste bij jouw organisatie passen.

    Wil je blijven leren over Online Marketing?

    Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

      KPI’s passend bij jouw e-mailmarketing strategie

      Een strategie is niet compleet zonder te bepalen wanneer deze succesvol is en hoe dat succes gemeten wordt. Welke KPI’s passen bij de doelstelling achter jouw e-mailmarketing strategie? Voorbeelden van KPI’s zijn:

      • Openratio
      • Click through rate
      • Websiteverkeer uit e-mails
      • Conversiepercentage
      • Orderwaarde
      • Omzet
      • Bekeken video’s
      • Aantal nieuwe aanmeldingen voor e-mails

      Ben je overtuigd en klaar om aan de slag te gaan met e-mailmarketing? Zet de eerste stap op weg naar een succesvolle e-mailmarketing strategie door duidelijke doelen te formuleren wat je bij verschillende doelgroepen wilt bereiken. Hulp nodig? Wij helpen je graag om van e-mailmarketing een volwaardig marketingkanaal te maken. Neem contact op voor meer informatie en voorbeelden uit de praktijk.

      Vragen? Bekijk alle veel gestelde vragen.
      Alle vragen
      Deel dit artikel
      👋 junior content marketeer? 👋 junior content marketeer?

      We zijn op zoek naar jou!

      Lees verder