E-mailmarketing is een vorm van direct marketing, waarbij een (potentiële) klant benaderd wordt per e-mail ter promotie van producten en diensten.
In B2C staan aanbiedingen vaak centraal, maar in B2B wordt e-mailmarketing vaak indirecter ingezet. Door informatie over een product of dienst, voorbeelden te delen (business cases), of door inzicht te geven in het aankoopproces of de dienstverlening verlaagt e-mailmarketing de drempel om contact op te nemen of een (herhalings-)aankoop te doen. De doelgroep wordt steeds vertrouwder met een merk en haar werkwijze wat leidt tot meer commercieel succes. E-mailmarketing kan dus worden toegepast in elke fase van de klantreis.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
De klantreis kan op veel verschillende manieren worden ingedeeld, voor dit artikel gaan we voor het gemak uit van:
In de brand awareness fase zijn jouw klanten zich aan het oriënteren op mogelijke oplossingen en partners of leveranciers. Heb je een goed werkende, organisch vindbare website? Goede kans dat ze op jouw website uitkomen. Hoe zorg je er voor dat deze bezoeker jou vervolgens op de shortlist zet voor een vervolgstap of direct een bestelling plaatst?
In deze fase willen we e-mailadressen van potentiële klanten verzamelen zodat we ook na dit eerste contact op het netvlies kunnen blijven. Zorg er daarom voor dat potentiële klanten zich op jouw website inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Natuurlijk zijn er ook andere manieren om mensen te overtuigen hun gegevens achter te laten. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een download, kortingscode of een persoonlijk advies in ruil voor een e-mailadres.
De verzamelde e-mailadressen kan je vervolgens met e-mailmarketing gericht op de hoogte houden van nieuwe artikelen, informatie over producten, speciale evenementen en tijdelijke promoties. Jouw merk blijft proactief zichtbaar bij potentiële klanten, bouwt aan naamsbekendheid en informeert de doelgroep over haar producten, diensten en expertise.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Lead nurturing is het delen van content die is afgestemd op de fase van de customer journey waar een potentiële klant zich bevindt. Leads ontvangen een reeks e-mails waarin telkens de informatie staat die zij nodig hebben om naar de volgende fase in het aankoopproces te bewegen. Naarmate leads verder in dit proces komen, wordt de informatie meer product- en koopgericht.
Deze e-mailmarketing strategie is zeer geschikt voor producten en diensten waarbij de klant bepaalde kennis nodig heeft om tot een aankoop over te gaan. Dit geldt natuurlijk voor veel B2B producten en diensten waarbij een aankoop niet over één nacht ijs gaat.
Wil je het succes van jouw lead nurturing strategie met een knaller afsluiten? Biedt potentiële klanten dan een uniek voorstel, bijvoorbeeld een sample of kosteloos adviesgesprek. De koopbereide leads zullen zich hier zeer waarschijnlijk door laten verleiden, het bewijs van een geslaagde lead nurturing strategie!
En de leads die niet ingaan op het voorstel? Die vloeien over in de andere stromen van jouw e-mailmarketing strategie zodat ze in aanraking blijven komen met jouw merk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een reguliere nieuwsbrief.
E-mailmarketing gaat verder dan een eenmalige nieuwsbrief. Het is een volwaardig marketingkanaal dat een plek moet krijgen in de marketingmix. Maar veel organisaties worstelen met (een aspect van) de implementatie of het opstellen van een plan. Zij hebben bijvoorbeeld niet de kennis of capaciteit om een ontwerp te maken, het juiste programma te kiezen, adressen in te laden en de benodigde e-mails op te stellen.
In de praktijk werkt een samenwerking het best. Merkelijkheid verzorgt de benodigde planning en implementatie waardoor jullie verhaal eruit springt. We sturen samen op resultaat en zorgen ervoor dat e-mailmarketing bijdraagt aan het commerciële succes van jouw merk. Neem contact op en we vertellen je graag aan de hand van praktijkvoorbeelden over onze aanpak.
Het is gelukt, jouw lead is een klant geworden! Kan e-mailmarketing dan nog ingezet worden? Jazeker, e-mailmarketing is nog steeds waardevol. Ook na een verkoop draagt e-mailmarketing bij aan het genereren van herhaalaankopen en creërt het ambassadeurs voor jouw merk.
Houd in je e-mailmarketing strategie daarom niet alleen rekening met leads maar blijf relevante content bieden voor elke fase van de customer journey. Maak dus ruimte voor after sales content zoals updates over het onderhoud of vervanging van producten en blijf bestaande klanten inspireren.
Wil je optimaal gebruik maken van succesvolle lead nurturing? Waarschijnlijk is één van je nieuwe klanten het voorbeeld dat jouw volgende klant over de streep trekt!
Na het lezen van dit artikel kan je twee kanten op;
Met dat laatste artikel hopen wij jou, als twijfelaar, natuurlijk over de streep te trekken.
Ben je na het lezen van dit artikel nog niet overtuigd van het nut van e-mailmarketing voor jouw merk? Wellicht kunnen deze 8 redenen om een B2B nieuwsbrief te schrijven je over de streep trekken. Ben je wel overtuigd en ga je aan de slag? In een reeks artikelen helpen we je op weg! In het artikel “Starten met e-mailmarketing: in 6 stappen een e-mailmarketing strategie” zetten we de eerste stappen uiteen.