Online Marketing

Domain Authority: maakt online marketing resultaat meetbaar

Domain Authority: maakt online marketing resultaat meetbaar
Domein Autoriteit is een getal van 0 tot 100 dat voorspelt hoe hoog jouw site in Google (of Bing) komt te staan. Hoe hoger jouw score ten opzichte van concurrenten is, hoe groter de kans is dat jouw site bovenaan staat als iemand een zoekterm invoert.

domain authority weergave link explorer

Een quick scan van de Domain Authority van Merkelijkheid

Maar op zichzelf zegt Domain Authority weinig. Pas in vergelijking met de belangrijkste concurrenten heeft het zin om Domain Authority te gebruiken. Een Domain Authority van 30 is niks om je voor te schamen, maar als de concurrentie gemiddeld 40 scoort sta je voor een grote uitdaging.

En dat is voor een nieuw merk meteen de belangrijkste uitdaging: Domain Authority is een logaritmische schaal (denk decibel). Dat betekent dat een groei van 30 naar 40 veel moeilijker is dan een groei van 20 naar 30.

Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

    Wat is jouw Domein Autoriteit?

    Bekijk jouw Domain Authority door de URL van jouw site in te vullen in de Link Explorer. Bekijk eerst ook even de belangrijkste concurrenten voordat je een oordeel velt.

    Niet van Google

    Hoewel bijna elke SEO expert Domain Authority gebruikt is het geen cijfer dat door Google gepubliceerd wordt. Google houdt de werkelijke factoren die de positie van een site in de zoekmachine bepaalt namelijk strikt geheim.

    SEO specialist MOZ ontwikkelde Domain Authority om dit zo goed mogelijk te benaderen en is inmiddels verworden tot industry standard.

    Hoe wordt Domein Autoriteit bepaald?

    MOZ houdt, net als Google, het precieze algoritme voor domein autoriteit geheim. Maar het geeft wel heel duidelijk aan hoe deze verbeterd kan worden: Search Engine Optimization (SEO) en goede content! Dat kwam niet als een verrassing denk ik.

    Maar wat zijn de belangrijkste factoren? Experts zijn het eens over het volgende;

    • Aantal links,
    • Van verschillende domeinen,
    • Met zelf een hoge Domain Authority,
    • Aantal links van domeinen met een hoge(re) SpamScore (negatief),
    • Intern linknetwerk op site zelf,
    • Technische optimalisatie

    MOZ crawlt, net als Google, het web en houdt een database bij van websites en content. Hun algoritme bepaalt op basis van deze database jouw Domain Authority. Achter de schermen werkt het bedrijf continu aan het verbeteren van dit rekenmodel en brengt regelmatig updates uit.

    domain authority concurrenten

    De belangrijkste Domain Authority variabelen voor merkelijkheid.nl

    Ingrijpende aanpassingen worden vaak apart aangekondigd. In maart 2019 is bijvoorbeeld een grote update van Domain Authority uitgebracht waarmee de precisie van het algoritme naar eigen zeggen nog verder verbeterd is.

    Wil je blijven leren over Online Marketing?

    Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

      Wil je blijven leren over Online Marketing?

      Hoe gebruik je Domein Autoriteit?

      domein autoriteit wordt in de praktijk gebruikt als dé KPI voor het succes van de online marketing strategie.

      In de eerste plaats omdat één, makkelijk uit te leggen cijfer het goed doet bij het MT of de board. Je kan appels met appels vergelijken en hoeft niet eerst een uur lang uit te leggen hoe het ook alweer zat.

      In de tweede plaats;

      • Lange-termijn perspectief in plaats van kortstondige acties
      • Elke toekomstige uiting profiteert van een hogere domeinautoriteit
      • Maakt de waarde van een website tastbaar
      • Geen seizoensinvloeden (minder bezoekers in zomervakantie)

      Kortom, Domain Authority centraal stellen is zowel in het belang van de verantwoordelijke als het bedrijf. Dit maakt dat Domain Authority als de industriestandaard te boek staat.

      Hulp bij verbeteren Domein Autoriteit

      Voor veel bedrijven is het de moeite de hulp in te roepen van experts. Afhankelijk van waar de kansen liggen (en dat bepalen) is de volgende expertise belangrijk:

      • Online marketing strategie
      • Developer/programmeur
      • Front-end specialist
      • SEO specialist
      • Content Marketeer
      • Analytics en Tagmanager specialist

      domein autoriteit merkelijkheid

      Merkelijkheid heeft al deze expertise in huis en werkt daarom voor uiteenlopende bedrijven aan het verhogen van de Domain Authority. Als vaste partner op het gebied van online marketing en SEO helpen we met het opstellen van een strategie, vaststellen van de acties en zorgen we voor de realisatie daarvan. Een van onze centrale tools is natuurlijk het professionele pakket van de auteur van Domain Authority, MOZ.

      Domein Autoriteit laten stijgen

      Hoe zorg ik ervoor dat mijn Domain Authority stijgt? In een notendop: door meer goede links te krijgen en slechte links te verwijderen.

      Maar dat had je waarschijnlijk al door.

      De vraag is: Hoe doe ik dat?

      Domein Autoriteit verhogen door verwijderen slechte links

      Slechte links verwijderen is de meest eenvoudige stap: analyseer welke links je niet wilt en vraag of men deze wilt verwijderen. Bij geen gehoor kan je via Google Search Console om ‘Disavow Links’ vragen, dan houdt Google met deze links geen rekening meer. https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main

      Hogere Domein Autoriteit door technische optimalisatie

      Zoekmachines (en het Domain Authority algoritme) gebruiken een zogenaamde crawler. Een robot die webpagina’s bekijkt en opslaat in een database. Daarom is het cruciaal dat jouw website zo is ingericht dat de robot snel kan vinden wat jij belangrijk vindt.

      Dit is de basis van SEO en daarom ook de eerste stap op weg naar een hogere Domein Autoriteit. Een complete lijst gaat voorbij aan het doel van dit artikel maar belangrijke factoren voor een goed geïndexeerde website zijn:

      • Structuur (hoe verhouden pagina’s en berichten zich tot elkaar)
      • Goede navigatie (duidelijke knoppen met de juiste tekst, functioneren menu)
      • URL-structuur (geen 3456-technical.htm of /435/986id-news.aspx maar juist jouwsite.nl/titel-nieuwsbericht/)
      • Gebruik van de juiste H1- en H2-koppen
      • Aantal woorden per pagina of artikel
      • Keuze voor duidelijke keywords
      • Juiste alt-tags voor afbeeldingen
      • Meta-omschrijvingen en titels

      Bestaande links verbeteren of vermeldingen laten linken

      linkprofiel obv domain authority

      Ons eigen linkprofiel op basis van Domain Authority

      In bijna alle gevallen verwijzen er al links naar een website. Deze zijn soms verouderd of linken naar de verkeerde pagina en daar is dan ook veel te halen. Stuur een mail naar de beheerder van de site en zorg dat hij het in orde kan maken.

      Ook sites die wel jouw bedrijf of product noemen maar geen link geplaatst hebben zijn een mogelijke quick win. Stuur de beheerder een mail waarin je aangeeft wat een goed doel voor zijn link zou kunnen zijn.

      Leveranciers of andere bestaande relaties zijn vaak ook relatief makkelijk te bewegen om een link naar jouw site te plaatsen.

      Wil je blijven leren over Online Marketing?

      Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

        Wil je blijven leren over Online Marketing?

        Nieuwe links genereren: unieke content

        Nieuwe links krijg je in de praktijk vaak alleen als er iets (content) op jouw site staat dat de moeite waard is! Men zegt niet voor niks: Content is King.

        Maak dus regelmatig artikelen, foto’s, videos of whitepapers die met kop en schouders boven de concurrentie uitsteken een deel dit op de beste manier met jouw hele netwerk. Motiveer collega’s om het door te sturen en stuur het artikel in naar vakbladen. Zeker in het begin kan één link al het verschil maken en jouw Domein Autoriteit met enkele punten omhoog brengen.

        Slow and steady wins the race

        De belangrijkste factor voor een hogere Domein Autoriteit is en blijft geduld. Er gaat tijd overheen voordat Google en MOZ nieuwe links meetellen en nog meer tijd voordat deze volledig meewegen in de zoekresultaten. Een te grote sprong zal altijd geremd worden omdat het algoritme denkt dat er vals gespeeld wordt.

        Zorg er dus voor dat je regelmatig;

        • Nieuwe, kwalitatieve content produceert,
        • Je site technisch op orde houdt,
        • Slechte links verwijdert,
        • Jouw content blijft delen via verschillende kanalen.

        Dan kan ik je één ding beloven: je Domein Autoriteit zal stijgen. Meer weten over Domein Autoriteit of online marketing? Lees verder op onze online marketing pagina.