Al twee maanden zijn jullie ermee bezig, het whitepaper waarmee jullie dat nieuwe product op de kaart gaan zetten. Hoofd Sales én de CEO zijn akkoord en kunnen niet wachten om met het resultaat te pronken. Om half 10 op donderdag drukken jullie op ‘publiceren’, nu is het afwachten.
Na een week zijn de resultaten binnen en ze zijn niet verkeerd, 16.000 views en 400 aanvragen van de whitepaper. Het krijgt zijn plek in de rapportage en je gaat door naar de volgende actie of campagne.
Hebben jullie alles eruit gehaald dat erin zit?
Met een gedegen Content Distributie Strategie (CDS) zorg je niet alleen voor een hoger rendement (ROI) op jouw Online Marketing inspanningen, jouw collega’s kunnen jouw werk door de verhoogde zichtbaarheid ook beter op waarde schatten!
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Een Content Distributie Strategie is een plan voor het weids verspreiden van de uitingen van een merk zodat het maximale rendement behaald wordt.
In jouw Content Distributie Strategie (CDS) staat per uiting hoe je deze gaat verspreiden en natuurlijk waarom. Veel bedrijven zijn in eerste instantie het meest gebaat bij één aanpak per middel, hiermee zijn ze daadkrachtig én het voorkomt dat het wiel telkens opnieuw wordt uitgevonden. Bijvoorbeeld:
De CDS voor een nieuw blog of artikel luidt bijvoorbeeld als volgt:
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
De ideale tijd voor het publiceren van jouw uiting is afhankelijk van het medium. Hieronder de, naar onze ervaring, momenten waarop jouw content het meest in het oog springt:
Publiceer content op LinkedIn op donderdag of op dinsdag, aan het begin van de werkdag (voor 9 uur) of net na de lunch (12-13 uur). Zaterdag en zondag zijn bijna nooit de moeite omdat maar weinig mensen in het weekend op LinkedIn zitten.
Facebook is een persoonlijk kanaal en daardoor presteren uitingen die einde van de middag (na een uur of 15:30) geplaatst worden het best, deze komen na het werk ergens bovenaan de feed. Er is weinig te zeggen over de dagen, Facebook wordt door veel mensen dagelijks gebruikt.
Twitter wordt vooral als nieuwsbron gebruikt en het gebruik ervan lijkt daarom wat op LinkedIn al maakt de tijd waarop je iets plaatst weinig uit. Gebruik het doordeweeks, liefst het midden van de week, en vergeet niet dat je na een paar uur al niet meer in iemand feed verschijnt. Op Twitter kan je dus best vaker een post herhalen.
Als broertje van Facebook zie je dat Instagram ook de hele week door gebruikt wordt. De doelgroep is jonger en voor veel van onze klanten weinig relevant buiten werving en selectie doeleinden. Tijd van publiceren lijkt weinig uit te maken.
Met name het herhaaldelijk delen van het artikel, en het direct inplannen daarvan, maakt dat een groter deel van de doelgroep de uiting onder ogen krijgt. Tegelijkertijd kost het jou weinig extra tijd én vermindert het de druk op de content productie agenda. Hierdoor kan je meer tijd investeren in die middelen die op de lange termijn het verschil gaan maken.
Een degelijke CDS zorgt er, tot slot, voor dat je bij een evaluatie precies uiteen kan zetten hoe de resultaten tot stand zijn gekomen. Dat is altijd beter dan het delen van een Excel sheet met getallen of een saaie rapportage.
Heb je al een basis Content Distributie Strategie en ben je op zoek naar de volgende stap? We bespreken drie mogelijkheden om jouw Content Distributie Strategie uit te breiden:
Heb jij een aspect of vraag die wij in het kader van de Content Distributie Strategie moeten bespreken? Laat het ons dan weten en we voegen het antwoord met plezier toe.
Jouw artikel doet de ronde en gooit hoge ogen; goede conversieratio, juiste doelgroep en genoeg aankooppunten voor sales collega’s. Jouw werk is gedaan.
Totdat je bedenkt dat sommige mensen liever niet lezen maar luisteren of kijken. Wat doe je dan?
Je kan een artikel ook omvormen of uitbouwen tot een:
Genoeg ideeën om meer uit jouw al geleverde werk te halen. Als het artikel of de video al staat is het moeilijkste werk al gedaan, de rest is uitvoering.
Een basis CDS heeft per type uiting dat jij publiceert een overzicht van de wijze waarop de uiting bij de doelgroep terecht moet komen. Maar daarin kan je ook een stap verder gaan door per doelgroep of per campagne een strategie op te stellen.
Een campagne heeft vaak een bepaald doel, veelal een bepaald product of dienst onder de aandacht brengen maar soms is het ook een functieprofiel of evenement dat aandacht verdient. Door hiervoor afzonderlijk de CDS te bepalen kan je de ROI sterk verbeteren.
Dan denken we bijvoorbeeld aan het promoten van de uiting op specifieke vak websites, in relevante LinkedIn groepen of door Remarketing aan bezoekers van bepaalde website pagina’s die passen bij het doel van de campagne. Bijkomend voordeel is dat het niet of minder relevante deel van jouw doelgroep de boodschap niet te zien krijgt waardoor ze ruimte houden voor andere uitingen.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Soms is het ook gewoon duidelijk, die uiting is relevant voor déze doelgroep. Een junior ingenieur beslist nooit over de aankoop van een nieuwe, geavanceerde machine en een CEO houdt zich niet bezig met het vinden van nieuw schoonmaak personeel. Door in jouw Content Distributie Strategie in te zetten op het bereiken van een specifieke doelgroep ziet het plan van aanpak er waarschijnlijk totaal anders uit.
Eenmaal opgesteld hoeft jouw CDS natuurlijk niet in beton gegoten te zijn. Door middel van conversie optimalisatie kan je jouw CDS verder verbeteren.
Dat betekent dat je mag experimenteren, bijvoorbeeld met:
En dan zijn er vast nog 10 die we vergeten. Maar de conclusie moet zijn: ga op zoek naar de factoren die jouw uiting nog succesvoller maken. En succes staat of valt, in bijna ieder geval, bij conversie: hoeveel leads of contactmoment levert content op. Zet dat dus ook centraal in jouw ontwikkelende CDS.
Tot zover de basis van een Content Distributie Strategie, genoeg om aan de slag te gaan zouden we zeggen. Ben je benieuwd naar de ideale CDS voor jouw merk? Wij helpen je graag verder.