Je hebt ongetwijfeld een uitstekend beeld van het aantal unieke bezoekers en de belangrijkste pagina’s. Maar dit(kwantiteit) is geen doel op zich, wat heeft het de organisatie nou precies kwalitatief opgeleverd? We behandelen enkele Online Marketing KPI’s om centraal te stellen in je rapportage en plannen voor volgend jaar. KPI’s die zelfs de meest hard-core sales manager stil krijgen.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
We gaan er vanuit dat je een uitgebreide analyse-tool tot je beschikking hebt, zoals het gratis Google Analytics. Daarnaast gaan we ervan uit dat je verschillende conversie mogelijkheden of paden hebt, denk hierbij aan een terugbelknop, contactformulier of nieuwsbrief formulier.
Aantal leads via niet-merkgerelateerde zoekwoorden – De koning van alle SEO KPI’s: het aantal leads dat komt van mensen die zochten op een term of zin die niets te maken heeft met jullie merk of bedrijfsnaam. Hoe hoger hoe beter, deze prospects hadden jullie immers niet voor ogen maar zijn door de content en SEO strategie toch bij jullie terecht gekomen.
Aantal leads via merkgerelateerde zoekwoorden – Eigenlijk een basisvoorwaarde van een degelijk SEO ontwerp. Als prospects zoeken op jullie merknaam + product of iets dergelijks moeten ze bij jullie terecht komen.
(Aantal leads uit) terugkerende of nieuwe bezoekers – Het liefst converteer je natuurlijk direct een nieuwe bezoeker naar een concrete lead, maar als dat niet lukt wil je dat de bezoeker terugkomt. De mate waarin je hierin slaagt, en hoeveel en wanneer dit vervolgens converteert, geeft essentieel inzicht in waar toekomstige inspanning nodig is.
Abonnees nieuwsbrief – Het getal dat zegt over hoeveel ‘warme’ contacten de organisatie beschikt. Mensen die actief aangegeven hebben op de hoogte te willen blijven, zijn enorm waardevol. Een goed onderhouden (mailing)lijst is bij veel bedrijven vele malen waardevoller dan een artikel in een vakblad.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Leads via social media – Volgers en connecties zijn natuurlijk interessant, maar veel relevanter is hoeveel leads of contatctmomenten deze volgers en connecties opgeleverd hebben. Maak dit inzichtelijk.
Kosten per lead – Hoeveel heeft de website het afgelopen jaar gekost, en hoeveel leads heeft hij opgeleverd? Geef je hier duidelijk antwoord op dan krijgt zelfs de financieel directeur hier niks tussen. Nog een stapje verder gaan? Vraag de gemiddelde klantwaarde op, meet de conversie van lead naar klant en laat de Return On Investment van de website zien. In de praktijk wint de website het qua ROI namelijk vaak van bijvoorbeeld beurzen en advertenties.
Natuurlijk is een belangrijk deel van de waarde van een website minder eenvoudig hard te maken. Die prospect die ge-cold-called wordt door je collega van sales zit binnen een minuut op je site te kijken wat voor partij hij aan de lijn heeft. Beursbezoekers kijken vaak eerst op de website van exposanten, voordat ze tot bezoek overgaan. Het is dus belangrijk om de waarde van de website te scheiden, enerzijds als visitekaartje en anderzijds als verkoopkanaal. Welke KPI’s staan aan de basis van jouw rapportage? Welke KPI’s zijn voor jouw eigen inspanningen het belangrijkst? Laat het ons weten in de comments, LinkedIn, Twitter of de contactpagina.