We bespraken eerder al het concept customer journey, dat de reis die jouw klant maakt van eerste contact tot aankoop weer geeft. Maar niet alle klanten passen in dat proces, hoe goed je hier ook over nadenkt. Denk bijvoorbeeld aan een klant die zich op de volgende stap in het R&D proces oriënteert, maar alle factoren zijn nog niet bekend. Of de klant die een veel groter besluit te nemen heeft, en jouw product is daar maar een klein onderdeel van. Hoe zorg je ervoor dat je in contact blijft met deze klanten, zodat jij vooraan staat als zij wél een aankoop gaan doen? De nieuwsbrief is één van de online marketing middelen die ervoor zorgt dat jij bij potentiële klanten op het netvlies blijft staan.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Overtuigen – De bezoeker van jouw website of stand is geïnteresseerd maar is simpelweg nog niet overtuigd. Een nieuwsbrief waarin cases of voorbeelden belicht worden geeft redenen om toch het gesprek aan te gaan.
Aanbod en breedte– Hoeveel klanten en relaties weten eigenlijk alle ins-and-outs van jullie organisatie? Wat doen en kunnen jullie eigenlijk allemaal? Door in de nieuwsbrief stil te staan bij de verschillende producten en diensten die jullie bieden ontstaan er up-sell mogelijkheden.
Expertise – Alles draait om vertrouwen. In B2B omgevingen is vertrouwen onlosmakelijk verbonden met de kennis en expertise die een klant toekent. Door in de nieuwsbrief uitgebreid in te gaan op specialistische oplossingen of uitdagingen laat je zien dat jullie van wanten weten.
Bereik – Veel B2B bedrijven betalen grof geld voor advertentieruimte, advertorials of beurzen, alles om potentiële klanten te bereiken. Door een nieuwsbrief te schrijven kan jij een vast bereik opbouwen waar je niemand voor hoeft te betalen!
Ammunitie – Vaak is een bezoeker of relatie niet de enige die beslist over een aankoop of opdracht. De verhalen, voorbeelden of ideeen die jij deelt in de nieuwsbrief helpen haar of hem om collega’s en bazen te overtuigen. De argumenten om met jou te werken dus.
Conversie / meetbaarheid – Het inschrijven voor de nieuwsbrief is meetbaar, en kan jou dus helpen bepalen waar klanten in geïnteresseerd zijn, welke content goed presteert of welk product of dienst meer aandacht moet krijgen op de site.
Timing – Hoe vaak denk jij niet: “Hey, dat is handig/leuk/interessant!” maar ben je het zodra je het nodig hebt glad vergeten. Dat gebeurt jouw potentiële klanten ook, op het moment dat ze je tegen komen zijn ze overtuigd maar hebben ze je nog niet nodig. Jij moet ervoor zorgen dat je op hun shortlist staat, een nieuwsbrief kan daar een goed middel voor zijn.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Ook De Merkelijkheid publiceert een nieuwsbrief. Wij delen maandelijks artikelen, content die ons en hopelijk jou inspireert en exclusieve content met onze abonnee’s. Heb je hulp nodig met het schrijven van je nieuwsbrief, of kom je niet tot een goed concept? Wij beantwoorden je vragen en helpen je om tot een waardevolle B2B marketing tool te komen.