*Online Marketing

B2B ondernemer, wat betekent AI écht voor jouw SEO?

Wij krijgen nu regelmatig de vraag van onze klanten; hoe zit het met AI en SEO? Iedereen roept en speculeert namelijk over de impact van Kunstmatige Intelligentie (AI) op het gebied van online marketing, en met name SEO. De ene goeroe roept dat SEO dood is, terwijl de ander ons bestookt met nieuwe, hippe acroniemen en tactieken. Voor jou als B2B-ondernemer, met een website die cruciaal is voor je succes, kan dit landschap verwarrend en zelfs intimiderend zijn. Moet je nu alles omgooien? Investeren in dure, onbewezen AI-tools? Of juist afwachten?

Het antwoord is, zoals zo vaak, niet zo simpel. Niemand heeft een glazen bol, en experts zijn het niet met elkaar eens. Daarom heb ik een aantal artikelen van experts naast elkaar gezet. We lichten de verschillende en overeenkomsten uit en trekken daaruit zes concrete, bruikbare conclusies. Zodat jij niet meegaat in de waan van de dag, maar strategisch keuzes blijft maken.

Vier perspectieven

Om de discussie te begrijpen, moeten we eerst luisteren naar wat de experts en de data ons vertellen.

Google is nog steeds koning (GSQI)

We beginnen met een flinke dosis realisme. Het artikel van GSQI waarschuwt namelijk voor de enorme mediahype rondom AI-zoekverkeer. Terwijl sommigen geloven dat AI al een gigantisch deel van het webverkeer voor zijn rekening neemt, toont data uit Google Analytics een ander beeld: voor de meeste websites is het verkeer dat direct uit AI-zoekmachines komt, momenteel minder dan 1%. De onbetwiste koning van websiteverkeer blijft, met een overweldigende meerderheid, de traditionele Google Search. De conclusie is helder: het is gevaarlijk en voorbarig om je bewezen SEO-strategie, gericht op Google, overboord te gooien voor onbewezen AI-optimalisatietactieken.

SEO fundament blijft cruciaal (Ziptie)

Maar wat als AI-antwoorden, zoals Google’s ‘AI Overviews’, de standaard worden? Betekent dat het einde van klikken naar je website? Het artikel van Ziptie geeft het antwoord. Uit hun analyse van duizenden zoekopdrachten blijkt namelijk dat AI-zoekmachines, inclusief die van Google, leunen op de traditionele zoekresultaten. Een nummer 1 positie in Google geeft je een kans van 25% om als bron te worden gebruikt in een AI-antwoord. De topresultaten vormen dus de basis voor de informatie die de AI synthetiseert. Met andere woorden: je traditionele, sterke posities in Google zijn je toegangsticket om überhaupt een rol te spelen in de wereld van AI-search. De fundamenten van SEO – autoriteit, kwaliteit en relevantie – zijn dus belangrijker dan ooit.

SEO betekent nu Search Everywhere Optimization (SparkToro)

SEO-veteraan Rand Fishkin (SparkToro) stelt een conceptuele, maar belangrijke verandering voor. Hij stelt dat we moeten stoppen met het verzinnen van nieuwe acroniemen en de definitie van SEO simpelweg moeten verbreden naar “Search Everywhere Optimization”. Jouw potentiële B2B-klant zoekt namelijk niet alleen op Google. Ze zoeken naar oplossingen op LinkedIn, stellen vragen op platformen zoals Reddit en kijken video’s op YouTube. De vaardigheden van een SEO-specialist – het begrijpen van zoekintentie, het optimaliseren van content en het bouwen van autoriteit – zijn natuurlijk ook van toepassing op al deze platformen. De focus verschuift van ‘zoekmachine’ naar de ‘zoekende mens’, waar die zich ook bevindt.

Ook grootste SEO bedrijven onzeker over strategie (Detailed)

Hoe reageren de grote, beursgenoteerde bedrijven zoals Booking.com en en NewsCorp op deze ontwikkelingen? De website Detailed.com verzamelde citaten van tientallen CEO’s en directieleden. Wat opvalt is dat ze het niet met elkaar eens zijn. Iedereen zegt iets anders. Sommige bedrijven (zoals Chegg) zien een directe negatieve impact van AI Overviews op hun verkeer. Terwijl anderen juist kansen zien in de grotere spreiding van verkeersbronnen of melden, zoals Cars.com, juist een sterke groei dankzij investeringen in redactionele content. Dit laat vooral de grote onzekerheid in de markt zien. Zelfs de giganten met enorme budgetten zijn nog aan het uitzoeken wat de beste strategie is.

Verschillen en overeenkomsten

Waar de artikelen botsen, is vooral in de urgentie en focus. Het artikel van GSQI trapt op de rem en zegt dat je moet focussen op wat nu werkt (google), terwijl SparkToro juist verder vooruit kijkt en zegt dat we onze blik moeten verbreden. Gelukkig sluit dit elkaar niet noodzakelijk uit.

En de onderliggende boodschap is opvallend eensgezind. Geen van de artikelen stelt namelijk dat de oude principes van marketing en SEO waardeloos zijn geworden. Juist niet. De noodzaak voor kwaliteit, autoriteit en een diep begrip van wat de klant zoekt (intentie) wordt door iedereen onderstreept. Of je nu wilt ranken in de traditionele top 10 om ook in AI Search terug te komen of gevonden wilt worden op een niche forum, het begint allemaal met het leveren van de beste, meest betrouwbare informatie op zo’n manier dat de crawlers en bots het goed kunnen indexeren.

Iedereen is het er dus over eens dat SEO niet dood is, maar dat het juist volwassen wordt. Het wordt steeds minder een technische trucendoos en vooral een fundamenteel aspect van marketing die draait om het geven van het beste antwoord op de vraag van een klant, op welk platform dan ook.

Conclusies voor de B2B ondernemer

En wat betekent dit nu concreet voor jou en je website? Wat moet jij doen? Wij trekken zes conclusies:

  1. Laat je niet gek maken door de hype. Baseer je beslissingen op je eigen data. Duik in je resultaten en kijk waar je verkeer écht vandaan komt. De kans is groot dat Google nog steeds je belangrijkste bron is. Blijf de ontwikkelingen met AI volgen, maar gooi het roer niet halsoverkop om.
  2. Blijf je SEO fundament versterken. Traditionele rankings zijn ook je ticket voor AI-search. Daar moet je dus gewoon in blijven investeren. Dat betekent: zorg voor een technisch perfecte website, bouw aan je autoriteit en creëer content van de allerhoogste kwaliteit.
  3. Antwoorden, niet zoekwoorden De manier waarop mensen (en AI’s) zoeken, verschuift van losse zoekwoorden naar daadwerkelijke vragen. Optimaliseer je content daarom niet voor keywords, maar juist voor de daadwerkelijke vragen van je doelgroep. Structureer je artikelen met heldere koppen en geef directe, beknopte antwoorden. Dit dient de ‘featured snippets’ in traditionele zoekresultaten én de samenvattingen van AI.
  4. Mensenwerk blijft essentieel. Wie weet welke vragen jouw klant bezig houden? En waar zoekt jouw ideale B2B-klant naar informatie? Jouw accountmanagers, serviceafdeling en alle andere mensen die klant contact hebben kunnen je dit waarschijnlijk vertellen. Betrek hun bij jouw zoektocht en breng focus aan op de belangrijkste vragen én platformen.
  5. Merkwaarde belangrijker dan ooit. AI kan een overvloed aan content genereren, maar hoe weet jouw potentiële klant dan wat hij moet lezen of geloven? Hierdoor wordt een sterk en vertrouwd merk nog waardevoller. Het is namelijk een signaal van autoriteit en betrouwbaarheid, en dat helpt niet alleen mensen maar ook AI-systemen om keuzes te maken. Een sterk merk is dus ook in online marketing een enorm concurrentievoordeel.
  6. Niet blind zijn voor de risico’s. De afhankelijkheid van één enkel kanaal, zoals Google, is natuurlijk een risico. Investeer naast SEO ook bewust in het opbouwen van andere kanalen, zoals bijvoorbeeld een goede e-maillijst en goede zichtbaarheid op social media. Je wil op zoveel mogelijk momenten tijdens de klantreis contact hebben met je potentiële klanten. En dat betekent dat je best kan experimenteren met nieuwe platforms en tools.

De wereld van search verandert, dat is zeker. En search wordt alleen nog maar belangrijker voor B2B bedrijven. Maar aan de kernprincipes van goede marketing blijven gewoon staan. Kwaliteit, autoriteit, en echt begrip van je klant worden ook door AI niet waardeloos; ze worden misschien nog wel belangrijker. Als B2B-ondernemer moet je hierop blijven focussen, en als er nieuwe tools komen die dat makkelijker maken is dat mooi meegenomen.

Benieuwd hoe wij bij Merkelijkheid AI gebruiken of hoe wij met B2B ondernemers samenwerken om ervoor te zorgen dat wij bovenop de behoefte van jouw potentiële klant zitten? Daar vertellen we je graag alles over, liefst aan de hand van voorbeelden van klanten waarvoor wij al jarenlang succes boeken.

Ga in gesprek met Merkelijkheid