De bekendste ‘Mad Men’ besteden meer tijd aan de titel dan aan de rest van de pitch. En dat is niet vreemd als je bedenkt dat onderzoek uitwijst dat 80% van de mensen de titel leest, maar slechts 20% het artikel. Maar waar we het ons vroeger konden veroorloven om dagen na te denken over een titel willen we nu regelmatig content produceren. Een nieuwe blog willen we in anderhalf uur schrijven, en daar hoort ook een titel bij. Titel geschreven? Loop dan de volgende checklist even door:
– Is de titel nuttig, begrijpt de lezer wat het hem brengt om het stuk te lezen?
– Voelt de lezer wel urgentie, voelt hij dat hij nu moet klikken?
– Breng je over dat dit voordel uniek is?
– Is je titel wel specifiek genoeg? Wat maakt het nog specifieker?
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
1. Los [probleem] voor eens en altijd op!
Als je weet welk probleem veel van je lezers hebben, kan je er zeker van zijn dat ze na het zien van deze headline direct je artikel gaan lezen.
2. [Onderwerp] – [Confronterende vraag]?
Macht zorgverzekeraars groeit – Wat betekent dit voor u? Door feit en gevolg duidelijk in de titel te plaatsen maak je het onderwerp urgent en wordt de lezer nieuwsgierig naar het antwoord. Klik!
3. Wat iedereen zou moeten weten over [onderwerp]
Zelfs de absolute expert op dit onderwerp klikt deze post aan, want stel nou dat er iets nieuws is ontdekt dat zij nog niet weet? Ook als er niks nieuws in staat is de expert blij, je hebt zojuist bevestigd dat zij de expert is. Altijd goed.
4. How to: Hoe schrijf ik een artikel dat klanten oplevert?
Het grootste deel van de opdrachten in Google zijn ‘hoe’-vragen, want interesse in een onderwerp begint vaak met een uitdaging of probleem. Een artikel met deze titel maakt de lezer hebberig, wie wil dit nou niet?
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
5. Maak een lijstje: In 7 stappen een goed gelezen en gevonden blog schrijven
Wij gebruiken hem zelf natuurlijk ook regelmatig. De kracht van het lijstje zit hem in het feit dat mensen vooraf weten dat het een overzichtelijke post is die ze snel kunnen scannen en in de praktijk kunnen brengen.
Heb je iets aan onze titels? We horen het graag op LinkedIn of Twitter of via de contactpagina. Mocht je verder met ons willen praten over content strategie, marketing of communicatie neem dan vooral contact met ons op!