020 854 01 88

Een website tekst schrijven die gelezen wordt, dat is het doel. Hoe zorg je ervoor dat je vindbaar bent? Hoe werkt SEO eigenlijk? Welke SEO mythes zijn er?

Website tekst schrijven die bijdraagt aan je vindbaarheid (SEO)?

Dat website tekst schrijven is gelukt, maar hoe krijg je mensen aan het lezen? Hoe zorg je ervoor dat jouw teksten gevonden worden? Dit concept heet vindbaarheid, en hieraan werken heet zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization of SEO). Dit discipline kwam gelijk op met de zoekmachines en werd de afgelopen 20 jaar steeds belangrijker. Maar zoekmachines zijn niet stil blijven staan, technieken van 3 jaar geleden zijn al verouderd en ze worden telkens maar slimmer. Hoe zorg jij ervoor dat jouw website teksten gevonden worden? En welke mythes of verkooptrucs moet je vooral niet geloven? Na het lezen van dit artikel heb je een goed idee over de hedendaagse realiteit van SEO en hoe je hiermee om moet gaan.

seo_featuredWat is het doel van een zoekmachine? Een bezoeker zo snel mogelijk laten vinden wat hij of zij zoekt, of dit nou een product, antwoord op een vraag of een how-to video is. Een cynicus zal direct ‘geld verdienen’ hebben geroepen, wat natuurlijk ook waar is maar de twee gaan hand in hand. Een bezoeker die vindt wat hij zoekt zal bij zijn volgende vraag terug komen, er kunnen dus meer advertenties getoond worden. De meest bezochte zoekmachine is dan ook de meest succesvolle. Dit is ook de kern van vindbaarheid en SEO: content die volgens de zoekmachine de grootste kans van slagen heeft staat bij hen bovenaan. Jouw content moet gevonden worden? Zorg er dan voor dat de zoekmachine hier redenen voor heeft.

 

Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

 

De bouwstenen van goede vindbaarheid / SEO voor jouw website tekst

search-demand-curve1Langere content – De ideale lengte van een stuk tekst is erg veranderd. Waar dit vroeger tussen de 200 en 300 woorden was lijkt  dit nu eerder 400 tot 500 woorden te zijn. We schreven een apart stuk over Hoeveel woorden telt een goede website tekst?
Beeld – Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden, een beeld bij een artikel zorgt dus voor een hogere waardering. Zoekmachines kunnen beelden natuurlijk nog niet echt ‘zien’ dus vooralsnog zijn je titel en alt tags essentieel. Geef het een paar jaar en Google weet precies wat er op je plaatje staat.
Correcte spelling en grammatica – Zoekmachines hebben elke zin misschien wel 1.000 keer in hun database staan, zorg er dus voor dat ze jouw tekst dus niet vol met fouten zien staan.
Goed leesbare opmaak – Leesbaarheid lijkt iets heel menselijks, maar computers kunnen makkelijk bepalen hoe leesbaar iets is. Witte tekst op een witte achtergrond? De zoekmachine denkt dat je iets te verbergen hebt!
Links – De Google Pagerank is waar de zoekmachine beroemd mee is geworden. Het algoritme gebruikt de hoeveelheid links naar jouw pagina en de waardering van de pagina (rank) die de link plaatst om jouw pagina ook een rank toe te kennen. Als andere autoriteiten over een onderwerp naar jouw pagina linken weet de zoekmachine dat je recht van spreken hebt.
Focus – Vroeger zochten we op ‘schoenen’ of ‘hypotheek’ maar tegenwoordig stellen we hele vragen aan de zoekmachines. Daarom is het belangrijk dat jouw stuk focus heeft op een bepaalde vraag of behoefte. Hier horen ook de zogenaamde keywords bij. Kort gezegd moeten de titel, kopjes en inhoud van je tekst allemaal focussen op hetzelfde, hoe meer focus hoe beter. Je trekt misschien door deze focus minder mensen aan, maar de kwaliteit (en daarmee conversie/verkoop) van die kleinere groep is stukken beter. Zie ook het plaatje over zoekmachineverkeer.

Vindbare website tekst schrijven, de mythes en leugens

Geen hand vol maar een land vol met SEO experts en webpage optimizers. Aan de ene kant veroorzaakt door de complexiteit en alle regeltjes waar je aan volgens ‘men’ aan moet voldoen, aan de andere kant is het bangmakerij, want dat verkoopt lekker. Wat zijn nou bekende mythes of leugens waar veel mensen mee geconfronteerd worden?

Keyword dichtheid is nummer 1
Een link van een betrouwbare bron heeft meer waarde dan welk aantal keywords dan ook. Vroeger kon je een pagina volplempen met nietszeggende zinnen met 1 keyword om bovenaan te komen, dit werkt allang niet meer. Keywords gaat tegenwoordig meer om focus en eenduidig gebruik in terminologie, kies een concept of vraag dat je gebruikt en varieer niet teveel in woordgebruik. Domme herhaling van keywords zal je eerder lager dan hoger in de ranking doen komen!
Betaald adverteren in zoekmachines zorgt voor een hogere ranking
Pertinent niet waar. De grootste adverteerders in Google klagen publiekelijk dat zij ondanks de miljoenen die zij bij de gigant spenderen, nog geen centimeter voor hebben op de onbetaalde hobbyist. De reden dat jou dit verteld wordt? Betaald adverteren / AdWords is een vak apart, en daaraan kun je dus (terecht) verdienen, maar in veel markten kom je onbetaald betrekkelijk makkelijk hoog in de rankings.
Meta tags optimaliseren
Ja, de meta tags worden nog steeds bekeken door zoekmachines. Nee, ze hebben geen invloed op je ranking. Het klinkt lekker technisch, en als ‘ze niet goed staan’, zou je bezoekers mislopen, maar het is gewoon een verkooptruuk uit een tijd waarin meta tags belangrijk waren.
Je moet pagina’s of een sitemap insturen bij Google
Al tijden niet meer waar. Vroeger nodigde je een zoekmachine uit om je pagina te indexeren, tegenwoordig wordt het internet organisch geïndexeerd en komt een robot pas op je site uit als iemand een link naar je plaatst. Heeft geen invloed op je positie in de zoekmachine. Let wel, als je site niet toegankelijk is voor zoekmachines wordt je natuurlijk niet geïndexeerd en een sitemap helpt je controleren of al je pagina’s geïndexeerd worden.

 

Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

 

Als je nu terug kijkt op dit artikel dan hopen we dat je eigenlijk één gedachte hebt: Het is helemaal niet zo ingewikkeld! Zoekmachines komen het liefst zo dicht mogelijk bij hoe een echt mens een pagina leest en bekijkt, en hoe geavanceerder ze worden, hoe meer nadruk er op de kwaliteit van de content komt te liggen. Het is dus de kwaliteit van de informatie en de focus waarmee deze gepresenteerd wordt die de waardering bepaald, net als eigenlijk elk ander stuk tekst. Geloof dus niet in truukjes of ‘hacks’, de enkeling die het systeem weet te bedonderen wordt daar het volgende jaar keihard op afgestraft.

In het hoofdartikel van In de praktijk: website tekst schrijven staan de andere onderwerpen die we ondertussen al behandeld hebben. Volgende week volgt ons laatste artikel in deze reeks en schrijven we over het vertalen van een website tekst. Mocht je na het lezen van dit stuk verder met ons willen praten dan horen we graag van je. Ook via LinkedIn of Twitter kan je ons bereiken!