Merkidentiteit

Wat is de juiste toon voor jouw website tekst?

Wat is de juiste toon voor jouw website tekst?
Herkenning
– Een herkenbare toon en stijl zorgt ervoor dat mensen zich op hun gemak kunnen voelen bij jouw content en het daardoor makkelijker lezen en delen.
Begrip – Je wil dat mensen na het lezen van je content een bepaalde actie ondernemen, toon geeft de lezer een gevoel bij de richting die hen op wil hebben. Een autoritaire toon past bijvoorbeeld minder bij een goed doel dan bij een advocaat.
Branding – Je toon is onderdeel van je merk. Denk bijvoorbeeld aan de reclames van C1000 of de Staatsloterij.
Persoonlijkheid – De toon is wat je content persoonlijkheid geeft en onderscheidend maakt. De verkeerde toon maakt een boeiend stuk onleesbaar, of een saai productieproces tot een technologisch hoogstandje.
Eenduidig – Het komt maar weinig voor dat 1 persoon alle communicatie voor een bedrijf verzorgt. Een duidelijk omschreven/bepaalde toon zorgt ervoor dat iedereen die namens jouw organisatie spreekt dat in gelijke stijl doet, dit bevorderd alle bovenstaande redenen.

Belangrijke vragen voor het kiezen van een toon voor jouw website tekst(en):

  • Wie is mijn publiek eigenlijk?
  • Hoe willen wij over komen?
  • Hoe kijken wij naar onze eigen organisatie?

Stappen om een toon te bepalen voor jouw website tekst

Stap 1 – Omschrijf kort de persoonlijkheid van de ‘schrijver’/de auteur
Stap 2 – Hoe verhouden mensen zich tot jullie merk of organisatie en welk gevoel hebben ze daarbij?
Stap 3 – Vind een aantal bijvoegelijke naamwoorden die passen bij de uitkomst van de eerste twee stappen.. Bijvoorbeeld; formeel, professioneel maar casual, jong, oud, geleerd, plat en ga zo maar door.
Stap 4 – Hoe verhoudt dit zich tot het merk of de organisatie?
Stap 5 – Gebruik je u of jij? Jong taalgebruik of meer academisch? Hoeveel jargon gebruik je?
Stap 6 – Schrijf een verhaal van 300 woorden in deze toon. Vertel over het merk/de organisatie en vertel over de lezer. Zo kom je tot een verhaal waarin je de meest gangbare woorden en zinnen al gebruikt en je in de toekomst als referentie kan gebruiken.

Als het goed is heb je nu best een goed idee van de toon die past bij jouw schrijven, merk of organisatie. Door hier vooraf stil bij te staan voorkom je dubbel werk en maak je het redigeren van tekst uit de organisatie (of je eigen teksten) ook een stuk makkelijker. Daarnaast is het eigenlijk best een leuke oefening want hoe meer dit karakter (de toon) vorm krijgt in je hoofd, hoe makkelijker het wordt om content te bedenken die bij dit karakter past. En makkelijk nieuwe content schrijven willen we allemaal wel!

In het hoofdartikel van In de praktijk: website tekst schrijven staan de andere onderwerpen die we ondertussen al behandeld hebben. Volgende week schrijven we over hoe een goede website tekst bij draagt aan je vindbaarheid in de zoekmachines(SEO). Mocht je na het lezen van dit stuk verder met ons willen praten dan horen we graag van je.