Veel organisaties zijn organisch actief op LinkedIn; ze hebben een bedrijfspagina, delen daar content en zorgen misschien al actief voor het delen en liken van deze content door hun collega’s. Maar daarmee bereiken ze maar een beperkte doelgroep, mensen die ze nog niet kennen zien deze content niet. Dit is waar LinkedIn Advertising in beeld komt.
De belangrijkste redenen om in 2023 budget vrij te maken voor LinkedIn Advertising zijn:
Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.
Wereldwijd heeft LinkedIn ruim 850 miljoen leden en dat aantal groeit nog elk jaar. De meeste van deze leden komen uit de Verenigde Staten. Daarbuiten is LinkedIn vooral populair in een aantal Aziatische landen en Europa, zo zijn in Nederland 11 miljoen mensen actief op LinkedIn.
Wat LinkedIn uniek maakt in social media landschap is de zakelijke focus. Vrijwel elk lid is gekoppeld aan een organisatie of opleiding, heeft zijn of haar functie op het profiel en kan zelfs gekoppeld worden aan vaardigheden.
Dit is het platform waar jouw besluitvormers en potentiële klanten op zoek gaan naar zakelijke inspiratie en informatie en waar jij ze actief kunt benaderen, vóórdat ze gaan googelen naar een product, oplossing of dienst.
Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.
Hoewel adverteren op LinkedIn zeker niet nieuw is, zijn er toch nog relatief weinig bedrijven die adverteren op LinkedIn. Vooral grotere, internationale organisaties adverteren al op LinkedIn. Maar juist de niche waar LinkedIn zo goed voor ingezet kan worden, heeft het platform nog niet ontdekt óf weet nog niet hoe ze het platform in moet zetten. Dit maakt LinkedIn onontgonnen terrein waar je nog eenvoudig een voorsprong kunt nemen op je concurrenten.
Benieuwd of jouw concurrenten adverteren op LinkedIn? Je kan van elke bedrijfspagina zien welke advertenties zij gebruiken. Ga naar de bedrijfspagina en kijk bij “bijdragen” onder de kop “advertenties”.
Welke marketing mogelijkheden benut jij al online? Vrijwel iedere organisatie heeft een website en is actief op een aantal social media kanalen. Daarnaast zijn nieuwsbrieven, content en Google Ads de bekende pilaren in vrijwel elke gedegen online marketing strategie. En terecht! Elk van deze middelen voegt zichtbaarheid aan je merk toe en trekt mensen naar je website. Maar adverteren op LinkedIn biedt je een unieke kans.
Met nieuwsbrieven en content op Social Media zend je informatie naar bekende relaties en (potentiële) opdrachtgevers. Met een gedegen SEO strategie en goed ingerichte Google Ads campagnes trek je mensen naar je website die op zoek zijn naar een oplossing, dienst of product die je biedt. Maar in realiteit is dat pas het topje van de ijsberg. Wat zit daaronder? Welke bedrijven weten nog niet van het bestaan van jouw merk? Waarschijnlijk ken je veel potentiële opdrachtgevers nog niet.
Adverteren op LinkedIn biedt je de kans om jouw doelgroep zélf te benaderen, voordat zij op zoek gaat naar informatie. Natuurlijk is dit niet helemaal nieuw, je kan uiteraard ook adverteren via Facebook, naar een beurs gaan of een artikel plaatsen in een vakblad. Maar geen van deze kanalen biedt je de mogelijkheid zo’n accurate outbound marketing campagne te draaien.
Dit maakt adverteren op LinkedIn een unieke kans. Op geen enkel ander platform kan je een doelgroep samenstellen op basis van functietitel, bedrijfsnaam, aantal jaren ervaring etc. Alleen LinkedIn heeft deze informatie omdat iedereen het als CV gebruikt. De accuraatheid van de targeting maken adverteren op LinkedIn wat ons betreft het beste platform om jouw zakelijke doelgroep gericht te bereiken met outbound marketing.
Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.
Hoeveel betaal je voor een advertentie in een (online) vakblad of een plek op een beurs? In onze ervaring zijn deze kosten (CPM of zelfs totale campagnekosten) tenminste vergelijkbaar maar in veel gevallen vele malen hoger dan een gerichte LinkedIn campagne. Het belangrijkste verschil? Op LinkedIn bepaal jij wie je wilt bereiken en richt je de campagne zo in dat ook alleen die mensen jouw campagne zien. Je gaat dus efficiënt om met jouw budget.
Afhankelijk van je doel en doelgroep grootte kan je voor adverteren op LinkedIn rekening houden met een Cost Per Mille van €7 tot €45 euro voor campagnes gericht op merkbekendheid, videoweergaven en verkeer. Voor Leadcampagnes kan dit oplopen tot €80 euro. Overweeg je op LinkedIn te adverteren? Dan zijn doel, doelgroep grootte, het aantal campagne fases en de gehele looptijd belangrijke factoren om rekening mee te houden. Daarnaast geldt een minimaal budget van €10 per dag.
Bepaalde kennis en ervaring is natuurlijk noodzakelijk om het maximale uit jouw campagnes te halen. Waarschijnlijk heb je die kennis niet in huis. Natuurlijk kan je die zelf opbouwen maar je kan ook een expert vragen. Zoals Merkelijkheid. Ons team weet alles van LinkedIn en helpt jou de optimale doelgroep te bepalen en een goede campagne op te tuigen. Wij houden de campagne vervolgens goed in de gaten en houden jou op de hoogte met regelmatige updates. Zo zit je zelf aan het stuur. Weten hoe dat in de praktijk werkt? Neem contact met ons op.
LinkedIn biedt dus unieke mogelijkheden voor het samenstellen van je doelgroep. LinkedIn is ook bij uitstek het platform waarbij je doelgroep zo specifiek mogelijk moet zijn. Daarmee zorg je er namelijk voor dat je campagne alleen onder de aandacht wordt gebracht bij relevante mensen, kan je de campagne bijsturen en je campagneboodschap zo goed mogelijk laten aansluiten op de behoeften van de doelgroep. Een te grote doelgroep is kostbaar én maakt het lastig om bij te sturen. Maar hoe precies kan of wil je de doelgroep dan maken?
Het antwoord op deze vraag is sterk afhankelijk van het campagnedoel. Zo richten wij campagnes in om de naamsbekendheid in één specifieke branche te vergroten bij bedrijven waar tot 200 mensen werken, dan hebben we het in Nederland bijvoorbeeld over een doelgroep van een duizend mensen. Maar we richten voor onze klanten ook doelgroepen en campagnes in gericht op één specifiek bedrijf in meerdere landen, in dat geval spreken soms van een doelgroep van duizenden mensen.
In hoofdlijn kan je jouw doelgroep samenstellen op basis van:
Elke categorie kent weer subcategorieën. Wat wij leuk vinden aan LinkedIn is dat wij en onze klanten uit elke campagne weer iets nieuws leren over de doelgroep. De campagneresultaten bieden inzicht in branches, bedrijven en functieprofielen: al is het maar één extra bedrijf waarvan je het bestaan nog niet wist. Wij vinden deze informatie zeer waardevol en zien het als één van de belangrijkste voordelen van LinkedIn.
Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.
Het mag duidelijk zijn, wij zien veel voordelen van adverteren op LinkedIn en zijn fan van het platform. Dat betekent niet dat we blind zijn voor de nadelen. Verreweg het grootste nadeel van LinkedIn is de transparantie van resultaten.
Wanneer je campagne loopt in LinkedIn krijg je zeer waardevolle inzichten in branches, bedrijven, functies etc. Maar, dit beperkt LinkedIn in de campagne manager altijd tot 25 rijen. Hiermee krijg je dus eigenlijk de top 25 resultaten te zien op basis van impressies of kliks, terwijl je campagne misschien wel aan honderd bedrijven getoond is. Daarnaast is LinkedIn zeer gefocust op het bewaken van privacy van leden, dat is natuurlijk heel goed en gewenst voor individuen, maar voor jouw campagne betekent dit dat je lang niet altijd kunt herleiden waar de kliks op jouw advertentie vandaan komen.
Wij zien dit als een groot nadeel, omdat je deze informatie nodig hebt voor het inrichten en bijsturen van campagnes. Er zijn manieren om iets meer informatie uit LinkedIn te halen. Zo kan je de resultaten per dag bekijken. Je krijgt dan iets meer informatie maar de resultaten zullen nog steeds gedomineerd worden door de grootste bedrijven, functietitels etc. in jouw doelgroep.
Een goede mogelijkheid om écht meer data uit LinkedIn te halen is de tool die we zelf ontwikkeld hebben om data uit de campagnes te halen. Hiermee zien wij wél alle bedrijven en kunnen we nog nauwkeuriger bijsturen. Benieuwd hoe dit eruit ziet of wat dit voor jouw merk zou betekenen? We vertellen je graag meer in een persoonlijk gesprek.
Ben je (nog niet) overtuigd van de mogelijkheden op LinkedIn? Wij gaan graag met je in gesprek en laten je op basis van data en onze ervaringen zien dat je in 2023 écht advertentiebudget voor LinkedIn vrij moet maken. Wil je meer weten? Lees dan meer over LinkedIn adverteren.