LinkedIn Adverteren

Waarom LinkedIn? 3 voorbeelden van B2B adverteren

Waarom LinkedIn? 3 voorbeelden van B2B adverteren
LinkedIn is hét zakelijke social media platform waar je als B2B merk niet zonder kunt. Toch wordt het nog door relatief weinig merken ook ingezet als advertentieplatform, terwijl daar volgens ons juist de echte kansen liggen. Maar, waarom LinkedIn? In dit artikel beantwoorden we die vraag aan de hand van drie voorbeelden uit de praktijk. We delen (geanonimiseerd) drie klantcases inclusief resultaten, elk met een ander doel.

In onze beoordeling van campagnes gaan wij vooral uit van de Merkelijkheid LinkedIn Benchmark. De geanonimiseerde resultaten van alle campagnes die wij de afgelopen jaren voor onze klanten draaiden zijn daarin opgenomen. Het is een belangrijk hulpmiddel om in te schatten hoe een campagne presteert en op tijd bij te sturen. In dit artikel delen we drie klantcases:

  • Apex Dynamics: Merkbekendheid opbouwen via LinkedIn
  • Waarom LinkedIn onmisbaar is ter ondersteuning van jouw beursbezoek
  • Waarom LinkedIn hét social media platform is voor leadgeneratie

Apex Dynamics: merkbekendheid opbouwen via LinkedIn

Apex Dynamics BV is leverancier van tandwielkasten, rondsels en heugels. Het is ook onze langst lopende samenwerking (partnership), waarin veel aandacht is voor online marketing en een hoge bereidheid om nieuwe dingen uit te proberen. De verschillende LinkedIn campagnes die we nu een aantal jaar voor Apex ontwikkelen zijn daar een goed voorbeeld van. Het doel: merkbekendheid van Apex Dynamics BV vergroten onder technici die zich bezighouden met mechatronica en robotica. In deze campagnes richten we ons expliciet op mensen met bepaalde interesses en vaardigheden, in plaats van de bedrijven waar zij werken of de functies die zij uitvoeren.

“Met onze LinkedIn advertenties vissen we buiten onze eigen vijver, maar wel met het juiste aas en op de juiste vis (lees doelgroep)” – Thom van Oss, Directeur Apex Dynamics BV

Met deze campagnes verspreiden we verschillende films waarin de persoonlijke en service gerichte aard van Apex goed naar voren komt. In de films staan producten, kennis en mensen centraal; denk aan een technisch expert van Apex die vertelt over de kwaliteitsklasse van tandheugels een korte uitleg van de Apex designtool of de kenmerken van een specifieke lijn tandwielkasten. Daarnaast adverteren we met een reeks films waarin directeur Thom van Oss langsgaat bij oud teamleden van Team Rembrandts, waar Apex al jaren enthousiast sponsor van is. In deze films ligt de nadruk op de ervaring van deze jonge technici bij het team en hoe zij die nu toepassen in hun werk bij verschillende Nederlandse technische bedrijven.

Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

    We delen een aantal kenmerken en resultaten van deze campagnes:

    • Gemiddeld 5.000 tot 10.000 weergaven per maand
    • Gemiddelde Cost Per Mille tussen €8 en €15
    • Een gemiddeld kijkpercentage van 35,11% tot 46,65% op basis van alle weergaven
    • Een gemiddeld voltooiingspercentage van 2,46% tot 3,6% op basis van alle weergaven

    LinkedIn is bij uitstek het platform waar je tegen relatief lage kosten zichtbaarheid en merkbekendheid kunt realiseren onder jouw B2B doelgroep.

    Voorbeelden video campagnes LinkedIn advertising

    Waarom LinkedIn onmisbaar is ter ondersteuning van jouw beursbezoek

    In hele andere campagnes combineren we merkbekendheid met ondersteuning van sales, namelijk campagnes specifiek rondom beurzen. Hoe vaak bezoek of sta jij als standhouder op vakbeurzen? Onze B2B opdrachtgevers gaan over het algemeen een aantal keer per jaar naar verschillende beurzen. Alleen is het resultaat van deze beurzen en alle bijbehorende inspanningen vaak twijfelachtig of simpelweg weinig inzichtelijk. Om het effect van beursbezoeken en investeringen te vergroten ondersteunen we deze onder andere met campagnes op LinkedIn.

    Een voorbeeld is de Achema beurs waar één van onze opdrachtgevers in 2022 standhouder was. De doelgroep bestaat uit bedrijven die aanwezig zullen zijn op de beurs, zowel bestaande als potentiële nieuwe relaties. Voorafgaand aan de beurs zijn deze relaties telefonisch benaderd voor een afspraak op de beurs, de LinkedIn campagne diende ter ondersteuning van deze gesprekken én zichtbaarheid van onze opdrachtgever in aanloop naar de beurs. De advertentie luidt simpelweg “Meet us at Achema 2022 in Frankfurt” en leidt naar een artikel waarin de directie van het bedrijf bespreekt welke onderwerpen zij op de beurs hopen te bespreken.

    Wil je blijven leren over Online Marketing?

    Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

      Wil je blijven leren over Online Marketing?

      Wat levert dat op?

      • Ruim 4.000 impressies, onder ruim 600 mensen (zeer specifieke doelgroep)
      • 50% van de doelgroep is bereikt, gedurende de zomervakantie
      • Ruim 50 kliks naar de website

      Naast zichtbaarheid is het belangrijkste resultaat de toename in kwalitatieve gesprekken gedurende de beurs. Een extra uitdaging in deze specifieke campagne was de zomerperiode, waarin mensen minder werken en dus ook minder online zijn op LinkedIn. Onze belangrijkste les uit deze campagne is dan ook: eerder beginnen met adverteren, wanneer je beurs tijdens of direct na de zomervakantie plaatsvindt.

      Waarom LinkedIn hét social media platform is voor leadgeneratie

      LinkedIn wordt door onze opdrachtgevers verreweg het meest gebruikt voor leadgeneratie, daar leent het platform zich dan ook uitstekend voor. De gerichte B2B doelgroep die je in LinkedIn kunt samenstellen wil je natuurlijk het liefst niet alleen advertenties laten zien en naar je website halen, je wilt contact met ze maken! LinkedIn biedt daar meerdere mogelijkheden voor, onze favoriet is leadgeneratie doormiddel van een formulier op LinkedIn: contactgegevens in ruil voor bijvoorbeeld een whitepaper, factsheet of brochure.

      Voor een trainingsbureau op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en persoonlijk leiderschap hebben we de afgelopen jaren meerdere leadcampagnes gedaan. Deze leadcampagnes zijn onderdeel én einddoel van een grotere campagne waarin ook fases zijn waarop we ons focussen op merkbekendheid en websiteverkeer. We delen een aantal resultaten uit één van deze leadcampagnes:

      • Ruim 11.000 impressies, onder ruim 8.000 personen
      • De CPM is €22,50 en het kost €30,48 om 1.000 unieke personen te bereiken
      • 3,19% Click Through Rate
      • 20 leads, en een Cost per Lead van €12,50

      Dezelfde doelgroep en campagne heeft enkele maanden later nog eens ruim 10.000 impressies en 10 leads opgeleverd, dit keer tegen een Cost Per Mille van €18,44 en een Cost per Lead van €18,18. Deze campagne is dan ook een goed voorbeeld van het succes van herhaling: herhaling van je boodschap in verschillende (soorten) campagnes leidt tot meer leads.

      LinkedIn heeft zich in recente jaren in talloze campagnes voor zeer uiteenlopende branches bewezen als een zeer geschikt platform voor leadgeneratie. Uiteraard lopen de resultaten sterk uiteen per branche, maar wat ons betreft kan adverteren op LinkedIn, inclusief leadgeneratie campagne, in geen enkel B2B online marketing plan ontbreken.

      Benieuwd waarom LinkedIn ook voor jouw merk het juiste B2B platform is en hoe we dit in kunnen zetten voor meer zichtbaarheid, merkbekendheid, websiteverkeer en leads? Wij gaan graag met je in gesprek en laten je op basis van nog meer voorbeelden en data zien dat LinkedIn onmisbaar is in jouw online marketing strategie. Wil je meer lezen? Op onze pagina over LinkedIn adverteren verzamelen we al onze informatie.