LinkedIn is het social media platform waar de focus ligt op carrière en zaken, daardoor is het een belangrijk kanaal voor jouw content distributie. Maar hoe weet je of jouw posts daadwerkelijk gezien worden en of de content die je deelt aanslaat bij jouw (potentiële) klanten?
Het aantal impressies, kliks, reacties en de CTR (Click Through Rate) zijn goede waarden om naar te kijken. Maar de ene post krijgt veel reacties, de ander juist veel kliks, hoe zorg je ervoor dat je appels met appels vergelijkt?
Gelukkig is er één waarde die dit alles combineert, de LinkedIn engagement rate. Het voordeel van één cijfer is dat dit goed de trend weergeeft. Met de engagement rate hebben schommelingen in individuele factoren minder invloed, de focus ligt op de gecombineerde engagement die jij van dag tot dag genereert.
Wil je weten welk soort posts meer reacties oplevert? Of door welke content mensen jouw website bezoeken? Uiteraard kan je dan beter kijken naar individuele metrics. Ons online marketing dashboard is daarom altijd een combinatie van al deze factoren. En hoewel engagement rate één cijfer is om het eenvoudiger te maken, is het ook abstract en roept het vaak juist vragen op. Want wat is dan een goed engagement rate?
Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.
Voordat we die vraag beantwoorden duiken we in het LinkedIn engagement rate. LinkedIn biedt dit percentage zelf alleen per plaatsing aan en laat helaas niet zien hoe je bedrijfspagina als geheel scoort. Dat is echter wel wat wij graag willen weten, we nemen dit namelijk mee in ons maandelijkse online marketing dashboard. Dus zochten we uit hoe het zit! LinkedIn berekent haar engagement rate per post als volgt:
Engagement (kliks + likes + reacties + shares + nieuwe volgers) / impressies * 100
Dezelfde formule passen wij toe om de engagement rate van de hele bedrijfspagina te meten. Een fijn hulpmiddel om in één oogopslag te zien hoe jouw bedrijfspagina presteert.
Lunch webinar over onze LinkedIn Advertising Benchmark. Leer hoe jij jouw campagnes kan optimaliseren + een unieke tip. Kijk live op 14 november 12:00 of ontvang direct daarna de opname!
Hierover verschillen de meningen, maar een snelle zoektocht in de Google resultaten geeft ons het volgende beeld. Over het algemeen wordt een engagement rate tussen één procent en vijf procent als een goed resultaat gezien voor LinkedIn. Maar we zien ook veel bronnen die twee procent aanhouden als engagement rate en alles daarboven als goed zien.
In onze ervaring kan de engagement rate juist in een niche markt (zoals veel B2B markten) een stuk hoger liggen. Wij kijken niet op van engagement rates tussen drie en zes procent en zien regelmatig uitschieters daarboven.
Wil jij meer weten over het inzetten van LinkedIn voor jouw bedrijf? Wij gaan graag met je in gesprek over de organische en betaalde kansen van LinkedIn! Verder lezen? We verzamelen alle informatie op onze pagina over LinkedIn adverteren.