Laatste nieuwsDo’s en dont’s voor het gebruik van beeld in jouw jaarverslagLees meer

Het jaarverslag als communicatiemiddel, juist voor verkopers

Inmiddels hebben wij voor uiteenlopende klanten al veel jaarverslagen mogen maken. Vaak meerdere jaren achter elkaar. Heel vaak krijgen wij de terugkoppeling dat het jaarverslag veel voor salesdoeleinden wordt gebruikt. Het jaarverslag als communicatiemiddel. En waarom ook niet? Het jaarverslag is bij uitstek het middel dat het (merk)verhaal van meerder kanten belicht en wekt vertrouwen. Maar wat zijn dan de do’s en dont’s als je ook wilt dat jouw verkopers aan de haal gaan met het jaarverslag? Die delen we in dit artikel.

jaarverslag-als-communicatiemiddelMet een toelichting op de resultaten (financieel) wek je, als deze een mooi beeld schetsen, vertrouwen. Door deze cijfers vervolgens te combineren met de gekozen strategie onderbouw je “het verhaal” en laat je zien dat een organisatie(merk) ook inspeelt op toekomstige ontwikkelingen. Als je dan ook nog in staat bent iets waardevols te vertellen (en te onderbouwen) op het gebied van MVO dan is het jaarverslag het middel bij uitstek om die nieuwe klant binnen te halen. Genoeg do’s dus, maar er zijn ook een boel valkuilen. Die laatste vatten we mooi samen in de dont’s.

Do’s voor een jaarverslag als communicatiemiddel

  1. Vorm
    Denk eens aan een integraal jaarverslag en een beknopter jaaroverzicht, je wilt immers jouw klant en verkoper niet opzadelen met een document van honderden pagina’s.
  2. Fotografie
    Maak gebruik van aansprekende (eigen) fotografie. Stockbeelden geven immers een niet waarheidsgetrouw beeld en iedereen herkent ze van mijlenver.
  3. Helder en kernachtig (gebruik beeld)
    Probeer de (financiële) ontwikkelingen zo helder en kernachtig als mogelijk weer te geven, eigenlijk is een spread met daarin de belangrijkste cijfers en ontwikkelingen verplicht. Helemaal goed is het als je in staat bent deze te combineren in aansprekende infographics.
  4. Benaderen als presentatie
    Zie het jaarverslag eens als een soort presentatie, begin met de belangrijkste kenmerken en werk toe naar achteren naar de wat “drogere kost”.
  5. Kijk organisatiebreed
    Als jouw (holding)organisatie verschillende merken/divisies/etc heeft met elk een eigen sales, kijk dan of het mogelijk is om elk een plekje te geven in het document. Dit zorgt ervoor dat jouw verkoper zich meer betrokken voelt bij de grotere organisatie en juist de kracht daarvan onder de aandacht brengt in verkoopgesprekken.
  6. Drukwerk
    Drukken en het liefst in een grote oplage (ook al is dat niet echt MVO). Iedereen wil een blijvende herinnering achterlaten, helemaal als je ook echt iets moois kan laten zien. Jouw jaarverslag op het bureau van die nieuwe key-account, dat willen we toch allemaal! Ook wij zien de voordelen en mogelijkheden van digitaal, maar dat tastbare verslag met de geur van inkt is toch een prachtig visitekaartje, of niet?

Dont’s voor een jaarverslag als communicatiemiddel

  1. Blijf bij de corporate identity
    Een jaarverslag dat afwijkt van jouw huisstijl, soms zien we veredelde Word documenten voorbijkomen die absoluut niet uitnodigen je er verder in te verdiepen. Dit is een gemiste kans en tegelijkertijd ook zonde voor het werk dat er toch al in gaat zitten.
  2. Taalgebruik
    Archaïsch taalgebruik is uit den boze, je wilt toch geen indruk achterlaten dat jouw organisatie(merk) net zo stoffig is als de verouderde taal die je bezigt. Een jaarverslag moet juist ophelderen, waarom dan de zaken op een minder heldere manier opschrijven?
  3. Navelstaren
    Alleen maar over jezelf praten. Laat eens wat klantcases zien, vertel welk probleem je voor die klant hebt opgelost en hoe je dat hebt gedaan. Dit geeft het jaarverslag een persoonlijkere uitstraling en wekt vertrouwen.

Op merklijkheid.nl/jaarverslag lees je meer over jaarverslagen en vind je wat aansprekende voorbeelden.

Vragen? Bekijk alle veel gestelde vragen.
Alle vragen
Deel dit artikel