Wat is een sterk merk?
Een sterk merk is zo gepositioneerd dat de doelgroep een duidelijke keuze kan maken voor haar producten of diensten en zorgt daarmee voor concurrentievoordeel ten opzichte van haar concurrenten.
Fictief voorbeeld: een markt voor balpennen kent drie leveranciers met elk één type balpen. Alle balpennen doen het uitstekend, hebben een vergelijkbaar gebruiksgemak en zijn op dezelfde plekken te koop. Iemand die op zoek is naar een nieuwe balpen gaat naar zo’n plek en kiest dan uit deze drie balpennen. In principe zou elke leverancier in deze situatie moeten rekenen op een marktaandeel van 33,3%.
Een sterk merk zou er in dit geval voor zorgen dat het goed gepositioneerde merk bijvoorbeeld een groter marktaandeel heeft, omdat de doelgroep een voorkeur heeft (makkelijk kan kiezen) voor dat merk.
Natuurlijk zijn er verschillende andere voordelen/indicatoren die ook verbonden kunnen zijn aan een sterk merk:
- hogere marge (premium pricing)
- lagere productkwaliteit met gelijkblijvend marktaandeel
- lagere verkoopkosten
- onderhandelingspositie (weder)verkopers
Kortom, een sterk merk zorgt voor een significant (commercieel) voordeel in de markt.
Het tegenovergestelde is natuurlijk ook waar, een merk dat zich onderscheidend weet te positioneren maar daar geen voordeel uit weet te halen, is niet sterk .