Wat is de definitie van positioneren?

Het doelgericht aan een merk verbinden van een zodanige verzameling kenmerken, associaties en eigenschappen dat het merk in het hoofd van de afnemer een unieke eigen plaats verwerft ten opzichte van de concurrentie.


Al Ries en Jack Trout gebruikten voor het eerst de term ‘positioneren’ in hun artikel: ‘Positioning is a game people play in today’s me-too market place’ en schreven vervolgens het boek ‘Positioning: The Battle for Your Mind’.

Zij waren de eersten die uitlegden dat de doelgroep in gedachten een kaart van de markt visualiseert waarin zij merken ten opzichte van elkaar plaatsen. Elk merk heeft zijn eigen positionering. Positioneren is vervolgens het (bij)sturen van de positie van een merk in het hoofd van de doelgroep.

Merkelijkheid is positioneringsexpert en heeft naast deze FAQ ook tientallen artikelen geschreven over positioneren.

Vragen? Bekijk alle veel gestelde vragen.
Alle vragen
Deel dit artikel
👋 Vacature: Junior Marketeer 👋 Vacature: Junior Marketeer

Wil jij als Junior Marketeer bij ons het vak leren? Van jouw ervaren collega’s leer je alles over online marketing voor B2B.

Bekijk de vacature