020 854 01 88

Veelgestelde vragen over Positioneren

Wat is de definitie van positioneren?

Het doelgericht aan een merk verbinden van een zodanige verzameling kenmerken, associaties en eigenschappen dat het merk in het hoofd van de afnemer een unieke eigen plaats verwerft ten opzichte van de concurrentie.


Al Ries en Jack Trout gebruikten voor het eerst de term Positioneren in hun artikel, ‘Positioning is a game people play in today‚Äôs me-too market place’ en schreven vervolgens het boek ‘Positioning: The Battle for Your Mind’.

Zij waren de eerste die uitlegden dat de doelgroep in het hoofd een kaart heeft van de markt waarin zij merken ten opzichte van elkaar plaatsen. Elk merk heeft zijn eigen positionering. Positioneren is vervolgens het (bij)sturen van de positie van een merk in het hoofd van de doelgroep.

Merkelijkheid is positioneringsexpert en heeft naast deze FAQ ook tientallen artikelen geschreven over positioneren.

Vraag of een opmerking?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *