Wat is een ervaringsgerichte positionering?

Een ervaringsgerichte positionering is een basisconcept voor de positionering van een merk. Een ervaringsgerichte positionering gebruikt zintuiglijke interactie – tast, geur, kleur en vorm, geluid of smaak –  om een bepaald gevoel te verbinden met het merk.

Dit basisconcept draait om emotie. Door het merk te koppelen aan een bepaalde ervaring of een gevoel voelt de doelgroep een diepgaande verbinding.

Een merk met een succesvolle ervaringsgerichte positionering weet zich op geheel eigen wijze te onderscheiden van haar concurrentie door het bieden van een eigen, unieke ervaring. Het merk kan zelfs een geheel eigen wereld om zich heen creëren waardoor het een bijna onaantastbare concurrentiepositie inneemt.

Het beste voorbeeld van een ervaringsgerichte positionering is waarschijnlijk Red Bull. Red Bull geeft je niet alleen vleugels, stap in de wereld van Red Bull en vlieg, fiets, snowboard, spring, en val met de grootste waaghalzen die er zijn.

Lees meer over de ervaringsgerichte en andere soorten positionering die je als basisconcept voor jouw positionering kan gebruiken.