Podcast

Jumbo ook zonder sponsoring opgewassen tegen AH? – Podcast EP8

Jumbo ook zonder sponsoring opgewassen tegen AH? – Podcast EP8
Nu Jumbo zich volledig terugtrekt uit al haar sponsorsamenwerkingen in de sport, komt bij ons de vraag op: wat gaat het succesvolle supermarkt merk nu doen om zich te onderscheiden van de concurrentie? Daarnaast bespreken we zuivelmerk Yakult en hoe kledingmerk Patagonia onder vuur komt door slechte werkomstandigheden in fabrieken.

Luister deze podcast op:

Elke twee weken een nieuwe aflevering over positionering met als belangrijkste segment een kijk naar een bijzonder merk of markt. Zeeman, Shell, Nike en Red Bull kwamen al aan bod. Benieuwd geworden? Bekijk hier de andere podcasts.

Bekijk andere podcasts

Positionering Yakult

We bespreken de positionering van zuivelmerk Yakult. Dit drankje wat vooral in Japan veel verkocht wordt positioneert zich als super gezond en essentieel onderdeel van het dieet. Maar wat is hier van waar?

Positionering Patagonia

Patagonia blijkt toch minder duurzaam dan ze zegt. Follow The Money publiceerde een onderzoek waaruit bleek dat de outdoor kledinggigant haar producten in dezelfde fabriek laat maken als, ja ja: Primark. Wat betekent dit voor de positionering van dit merk? Hoe reageren de trouwe klanten van Patagonia hierop en kan een merk dat zichzelf volledig positioneert op duurzaamheid voor mens en aarde, nog herstellen van zo’n onthulling?

Waarom heet onze podcast Don’t be a penguin?

Ties vertelt hoe Tal en hij op deze naam gekomen zijn.

Positionering Jumbo vs Albert Heijn

Nu Jumbo stopt met de sponsoring van bekende topsporters en hun teams, ontstaat de grote vraag: “Maar hoe gaan ze zichzelf dan positioneren als ze niet meer dat gele logo op die shirts zijn?” Jumbo heeft, zo zeggen Ties en Tal, in Nederland een naamsbekendheid van 100% bereikt en moet zich dus nu gaan onderscheiden van haar concurrentie. Waar liggen de kansen en welke kant kunnen ze beter niet op gaan? We bespreken het management van deze supermarktketen, haar ontstaan, maar ook de onvermijdelijke toekomstige strijd met titaan Albert Heijn. We bespreken hun doelen, hun oprechtheid en hun ware merkidentiteit.

Don’t be a Penguin

Heb je vragen over marketing of positioneren? Wil je in gesprek met ons komen of heb je suggesties voor inhoud van de show? Mail naar dontbeapenguin@merkelijkheid.com! Dit is een podcast van Merkelijkheid met Ties Morskate, Tal Gonen en Bob Morskate.