Podcast

Bestaat HEMA over 3 jaar nog? Positionering HEMA doorgelicht – Podcast EP16

Bestaat HEMA over 3 jaar nog? Positionering HEMA doorgelicht – Podcast EP16
Ze komen uit extreem zwaar weer en gingen de afgelopen jaren telkens bijna kopje onder, maar HEMA lijkt nu nu terug te zijn! Maar is dat wel zo? En hoe zorgt HEMA ervoor dat ze niet alsnog falliet gaan? Samen bespreken we de belangrijke vraag: Bestaat HEMA over 3 jaar nog? Daarnaast hebben we aandacht voor een nieuwe trend op drankgebied, de Seltzer. Voor wie is het en wat vinden onze mannen (en vooral hun jongere collega’s, Maxim en Sam) ervan?

Luister deze podcast op:

Elke twee weken een nieuwe aflevering over positionering met als belangrijkste segment een kijk naar een bijzonder merk of markt. Zeeman, Shell, Nike en Red Bull kwamen al aan bod. Benieuwd geworden? Bekijk hier de andere podcasts.

Bekijk andere podcasts

Positionering Seltzer: de nieuwe Bacardi Breezer voor jongeren?

Bob heeft Seltzers meegenomen, omdat het hem opviel dat deze de laatste jaren steeds meer in trek zijn. Welke positionering nemen merken als Whiteclaw, Viper, Pico en Stëlz in, op de markt van alcoholische dranken?

Positionering HEMA: het merk klimt uit een diep dal

Gebukt onder torenhoge schuld krabbelt het iconisch Nederlandse merk HEMA nu weer op en laten ze voor het eerst in lange tijd weer zwarte cijfers zien. Komt dit door de online marketing strategie en het succes of TIKTOK? Wij bespreken de positionering van de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij (HEMA) en hoe zij zich nu opnieuw in markt probeert te zetten. Hoe verhoud HEMA zich tot XENOX of Flying Tiger, of Big Bazaar en wat is de toekomst van alleswinkels in de retailsector? Lukt het HEMA zich te onderscheiden met haar positionering als prijsvechter met kwaliteitswaar? En moeten ze daarvoor naar Dubai of Mexico uitwijken of is het beter om in Nederland te blijven?

Don’t be a Penguin

Wil je input leveren voor onze show? Heb je suggesties voor thema’s of vragen voor Ties en Tal over marketing en positioneren? Stuur ze naar dontbeapenguin@merkelijkheid.com of laat een berichtje of comment achter waar je kijkt of luistert. Dank voor het kijken en tot de volgende!

Moet het korter maar wel ook leuk? TIKTOK: https://www.tiktok.com/@merkelijkheid INSTAGRAM: https://www.instagram.com/merkelijkheid/?hl=en

 

Transcript

Introductie

Ties:

Wil iemand deze opdrinken?

Tal:

Het is werktijd hè?

Bob:

Het is werktijd hè, zegt hij tegen de… Dat hij zelf zit te zuipen hier aan tafel. Dankjewel jongens.

Bob:

Welkom bij Don’t Be A Penguin, de podcast over positioneren. Mijn naam is Bob Morskate en ik zit hier weer met Tal Gonen en Ties Morskate. Het is ontzettend fijn dat jullie er weer zijn, want ik heb namelijk iets meegenomen, voordat ik het onderwerp aanduid.

Bob:

Het stinkt al de hele tijd in mijn tas.

Ties:

Ik zie het al.

Bob:

Mag je om je nek hangen. Lekker, een koude rookworst. Kun je dit koud eten of niet? Nee. We gaan het hebben over Hema. Wat heb je op je arm? Een nieuwe arm man.

Tal:

Hema art. Hema art. Hema art. Hé, dit is slay.

Bob:

Bestaat deze rookworst over drie jaar nog? Dat is waar we het vandaag over gaan hebben. Bestaat HEMA over drie jaar nog? Dat vragen wij ons dus vandaag met elkaar af. En we willen tot op de bodem uitzoeken wat de positionering is van dit merk. Dat zich toespitst op mode, studie, wonen, voeding, photoservice En nog een hele zooi aan andere dingen. Gordijnen. Gordijnen. Kleding voor kinderen.

Tal:

Verzekeringen.

Ties:

Notariële diensten.

Bob:

We hebben het al vaker over dit soort partijen gehad. En HEMA lijkt het goed te doen. Maar goed, eerst even terug naar een klein filmpje van een HEMA-fan.

Video Clip:

De HEMA onderging de afgelopen decennia ook heel wat transformaties. Kijk hier maar eens naar de verschillende logo’s. Of hier de eerste HEMA-poster. En herkent u deze nog? De televisiereklame uit 1997. Nu twee voor 4,95. Echt HEMA! En Al die nostalgie haalt bij sommigen ook verzamelwoede naar boven. Wist u dat er mensen zijn die allerlei oude spullen van de Hema verzamelen? Medewerker en uberfan Randy is er zo één.

Wat is dan het bijzonderste wat je in de collectie hebt? Ik denk wel, ik heb een tosti ijzer van net na de oorlog van de Hema. Ik zeg altijd Hema is het laatste Hollandse ambacht dat nog over is.

Bob:

Hema is het laatste Hollandse ambacht dat nog echt over is. Ik ben zo benieuwd wat jullie daarvan vinden. Maar doen ze niet veel te veel en is het niet wachten op nog een faillissement? Dat is een beetje wat ik ook voel. Maar zoals jullie gewend zijn hebben jullie nog een sidestep.

Positionering van Seltzer

Bob:

Ik heb nog wat meegenomen. Jullie zeggen altijd ja neem nou eens wat te consumeren mee. Er zit wel suiker in denk ik, maar het is alcohol. Ik ben een beetje gefascineerd door die seltzer trend. Dat komt in heel veel vormen tegenwoordig. We hebben hier stilt, white claw hard seltzer, pico, hier is viper. Dit is een soort van, Ik weet niet zo goed waar het vandaan komt en waarom wij dat allemaal drinken. Is dat altijd al een ding geweest, Seltzer?

Ties:

Nee, dit is een hele Amerikaanse trend.

Bob:

Ik vraag me af waar komt dit ineens vandaan en waar past het drankje? Is het wanneer je geen zin meer hebt in bier? Is het als een cocktail te veel is?

Tal:

Beetje micro dosing met 4,5 procent. Dan kan je stiekem drinken de hele dag.

Bob:

Ja, het is een heel licht drankje.

Tal:

Maar ik vind het echt leuk dat je dit hebt meegenomen, want ik zie het overal.

Bob:

Je ziet het overal, hè?

Tal:

Ja, want als je gaat varen in Amsterdam dan zie je allemaal boten die gesponsord worden door die shit. Maar ik heb het nog nooit gedronken. En ik heb het ook wel eens bij de supermarkt gezien en ik dacht, zal ik het kopen? Dan denk ik, nee.

Bob:

Zullen we hem eens doen?

Tal:

Zullen we hem eens gewoon open trekken?

Bob:

Ja, want ik vind het ook, je ziet er inderdaad iedereen mee, ik denk waar komt het vandaan? Heeft Kim Kardashian ermee in bad gezeten of zo, denk ik dan?

Ties:

Misschien is het wel het badwater van Kim Kardashian.

Tal:

Het is dus een koolzuur houdend drankje met een smaakje en alcohol.

Bob:

Jij drinkt hem niet, Ties, denk ik.

Tal:

Jawel. Zuipen, jongen.

Ties:

Mijn uitsluiting op het geen suiker eten is alcohol.

Tal:

Nou, knallen maar. Jongens, cheers. Hallo.  Bob:

Ik proef dus hier geen alcohol. Proefen jullie alcohol?

Ties:

Nee, dat is dus de truc. Volgens mij is dat een beetje waar het om gaat.

Bob:

Dus je weet niet dat je drinkt, maar je wordt toch een beetje lam.

Tal:

Ik proef wel een beetje alcohol.

Ties:

Ik vind het gewoon vies dit.

Bob:

Het smaakt een beetje naar gin tonic die een hele nacht op tafel heeft gestaan.

Tal:  Dus dit is gewoon om dronken te worden. Dit is een drankje.

Bob:

Het is de nieuwe breezer eigenlijk.

Tal:

Om De hele dag door kan je dit drinken. Het is een nieuwe breezer. Je kan gewoon rustig aan dronken worden.

Ties:

Ja, maar welke gat in de markt pakken zij dan?

Tal:

Ik denk dus mensen die niet van bier houden. Er zijn best wel veel mensen die niet van bier houden.

Bob:

En wijn.

Tal:

Je gaat niet altijd wijn drinken. Als je op een festival of zo bent, sta je dan met je witte wijn ermee.

Bob:

Mix is te duur vaak.

Tal:

Mix is duurder, dus dan drink je dit. Dus ik denk toch ook een soort van, om de jonge mensen, om die, zeg maar, alcoholist te krijgen, is dit eigenlijk een gateway-alcohol.

Ties:

Ja, echt een breezer dan. Ja, ik denk het wel. Dus dit is de hedendaagse breezer. Wij zeggen eigenlijk dat de positionering in de markt van de seltzers… De hedendaagse breezer is.

Tal:

Ja, je begint met een seltzer en drie jaar later… Lig je met een fles goedkope cognac. Dikke rode neus. In de groot. Dit is de gateway alcohol.

Ties:

Maar wij denken ook dat dit dus eigenlijk voornamelijk gedronken wordt door jongeren.

Bob:

Ik denk het zeker weten, ja.

Tal:

We kunnen wel even wat mensen hier vragen. We hebben hier een aantal jonge mensen werken. Zullen we er eentje bij halen?

Bob:

Ja, moet ik even houden?

Tal:

Ja, haal even hem hier. Maxim. En Sam, ook die daarnaast zit. Kennen jullie Seltzer?

Bob:

Wat vinden jullie van Seltzers?

Sam:

Dat is lekker.

Bob:

Ja? Wie drinken Seltzers?

Maxim:

Ik drink ze wel veel. Ja? Ja, ook op festivals.

Tal:

Je moet even in de mic praten.

Video Clip:

Ik denk ook meer omdat als je op een festival, nou ja, drink je best wel wat. En als je dan de hele tijd bier drinkt, krijg je zo’n bruisbuikie.

Ties:

Ah, en dat heb je hierbij niet.

Maxim:

Ja, hier heb je dat niet echt.

Sam:

Ik wel hoor. Ik heb zeker wel zo’n bruisbuikje van dit. Ja, als ik er drie op heb dan krijg ik wel zo’n rammelend buikje.

Tal:

Maar waarom drink jij het dan?

Sam:

Omdat ik het lekker vind. En ja, minder calorieën zeggen ze toch?

Tal:

En dus jongeren drinken dit Omdat je langer door kan drinken dus, zonder dat je een bruisbuik krijgt?

Sam:

Persoonlijk ken ik deze niet, maar ik ken dat Frank Selser. Die ken ik wel.

Ties:

Die hebben we niet hè?

Maxim:

Dit was de eerste die ik dronk, White Claw. Dat kwam toen een beetje van het eerste stroom vanuit Amerika ofzo.

Ties:

Zie je?

Maxim:

Maar ik denk wel dat het gevaar is, is dat je toch… Als je toch goed bezig bent, dat je wel twintig van die blikjes…

Tal:

Oh, twintig?

Maxim:

Ja, vijftien.

Tal:

Loopt alleen al leeg op het statiegeld tegenwoordig.

Bob:

Maar Zijn jullie het eens met de statement dit is de nieuwe Breezer? Ja.

Sam:

Ik weet het eigenlijk niet, want ik heb Breezer nooit gedronken, maar ik vind het wel heel lekker, dus het zou me niet verbazen eigenlijk.

Tal:

Ja, oké.

Bob:

Dus laat gewoon hardstikke aan bij de jeugd, dat is de conclusie. Oké, dankjewel jongens.

Ties:

Wil iemand deze opdrinken?

Tal:

Het is werktijd hè? Hier Maxim.

Bob:

Het is werktijd hè, zegt hij tegen de… Dat hij zelf zit te zuipen hier aan tafel. Thanks jongens.

Positionering HEMA

Bob:

Door naar het hoofdonderwerp HEMA. Bestaat het over drie jaar nog? Dat is waar we vandaag over praten. Ik heb hier een TikTok video van Jack Shore. Dat is een bekende buitenlandse TikTokker die nu in Nederland woont. En die was gevraagd om voor HEMA een video te maken.

Bob:

Tal, we hebben het wel vaker gehoord over merken die te veel doen. Daar hebben wij het ook best wel vaak over gehad. Is Hema er ook zo eentje?

Tal:

Kan je een merk noemen dat zowel heel populair is bij hele jonge mensen als bij hele oude mensen? De meeste merken richten zich juist op een bepaalde doelgroep, bepaalde leeftijd. Dus we hebben net het zeltzer gehad, het richt zich op jonge mensen. Maar als je kijkt naar HEMA, dus de succes van die campagnes, ze zijn ook op dat game platform Roblox, zijn ze ook als eerste Nederlandse merk aanwezig.

Bob:

Nou wat is dat dan?

Tal:

Nou kan je gewoon op Roblox in die game omgeving kan je Tompoucen en allemaal Hema dingetjes halen.

Bob:

Wat vet.

Tal:

Ja het is heel vet eigenlijk En ze hebben ook, ja wij mogen het niet zeggen, heb ik net begrepen, maar als je als iets heel slay is, dan is het heel fantastisch eigenlijk. Ja toch? Of heel vet of heel tof. Ik weet het niet.

Ties:

Dan slayt het toch?

Tal:

Ja, maar Hema heeft dus, je hebt Slema. Dus dat is heel vet van de Hema. En Wat ik dus heel gaaf vind, is dat zij zowel heel veel appeal hebben bij jonge mensen, vanaf gaming tot aan TikTok enzovoort, als bij hele oude mensen die ook graag nog steeds naar de HEMA gaan. En dat is best wel uniek, denk ik. Ik kan niet nu 1, 2, 3 een merk bedenken. Ja, weet je, Albert Heijn, maar niemand is fan van Albert Heijn, weet je wel. Maar ik kan niet even 1, 2, 3 een merk bedenken die onder zo’n brede doelgroep aanslaat. En dat is wel iets wat de afgelopen jaren wel echt heel vet in de stroomversnelling is gegaan, wat heel goed is.

Bob:

Maar echt heel recent, want er is dus een nieuwe CEO aangesteld. Ik wil eigenlijk heel veel een klein stukje van haar laten horen in gesprek met een ander ondernemer.

Video Clip:

Wat nu heel erg vraagt is dat je goede kwaliteit krijgt voor een hele goede prijs. Juist nu. En dat is wat Hema altijd heeft geboden. En we hebben een weldaad van keuze. En je kunt erop vertrouwen bij Hema dat daar de inkoper met de designer voor jou de allerbeste variant gaat uitzoeken.

Bob:

Dat is, zegt zij, dus de kern van het nieuwe succes van Hema. Is dat volgens jou ook de verklaring van het succes van de afgelopen jaren?

Ties:  Ja, nou, ik denk dat de verklaring van het succes van de afgelopen jaren is dat ze vanuit een heel diep dal moesten komen en dat ze verdomd goed wisten wat het niet ging worden.

Bob:

Als je naar dat dal kijkt, hoe zijn ze daar terecht gekomen?

Ties:

Nou, ze zijn daar terecht gekomen door al die verschillende overnames. Dus dan komen er allemaal van die private equity partijen doorheen… …En die gooiden heel veel debt in, heel veel schuld in. En waar uiteindelijk de schuldenlast zorgde voor zo’n druk op de balans, op het resultaat, daar was bijna niet tegenop te knokken. En door tegenvallende resultaten wilde niemand gunstige leningen geven. En blijf je een beetje in die spagaat zitten van ja, ze waren een soort van wanhopig op zoek naar dat succesje… Waardoor ze weer winstgevend zouden worden en ze die zooi af konden betalen en weet ik veel wat. En dat is gewoon keer op keer op keer niet gekomen. En kijk, zij hebben zich jarenlang gericht op internationale groei. Bij het aantreden, dat vond ik een leuk feitje, bij het aantreden van deze CEO… Weet je wat het eerste besluit was wat zij gemaakt heeft? Is dat de voertaal van het bedrijf Nederlands werd.

Bob:  Oh ja?

Ties:

Ja, want die was dus Engels.

Bob:

Ze waren gewoon vervreemd geraakt.

Ties:

Van de Hollandse eenhedenmaatschappij. Van het merk waarvan alleen Nederlanders zeggen… In de Parijse winkel staat een Hema. Terwijl dat doet niemand anders in de wereld. Dat doen alleen Nederlanders. Het HEMA is het toonbeeld van Nederlandse kneuterigheid en die spraken op kantoor allemaal Engels met elkaar. En ik weet nog van een aantal jaar geleden toen dit allemaal speelde, toen kende ik wat mensen die gevraagd werden om voor HEMA te gaan werken. En dan hoorde je wat de functieomschrijvingen waren.

Ties:

Dan dacht je: Wat de fuck? Bijvoorbeeld? Ja, gewoon die moesten allemaal applicatie-developers gaan worden… En die moesten… Die willen dan internationale SEO-strategen en allemaal dat soort shit. En dan denk je van, ja, internationale CEO-strategen. Toen dacht ik van ja, waar heb je dan een internationale SEO-strategie van? In 2020 opende Hema dus gewoon een fucking winkel in Mexico. Hé? Waarom? In Mexico. Dan heb je straks Jippie Janneke in Mexico liggen. Dat slaat toch nergens op?

Ties:

Nee. Nou ja, Dus dat was hoe het was. En toen is die nieuwe CEO aangetreden die duidelijk een hele goede visie heeft op… Wat mensen in ieder geval fijn vonden, was dat we gewoon goede shit verkochten… Voor een goede prijs.

Bob:

Maar het blijft een alleswinkel. Ik snap wel dat ze op een gegeven moment hebben gedacht… Als wij ook een alleswinkel zijn, dan zouden we ook wel wereldwijd kunnen gaan.

Tal:

Even één ding, je liet even die logo’s zien in het introductie filmpje. En wat je dus ziet is dat ze eigenlijk heel lang een nieuwe logo, een nieuwe logo. Op een gegeven moment waren ze bij een logo, nu zijn ze weer een beetje terug bij wat het ooit was. Ja. En dat weer spiegelt ook wel een beetje, denk ik, de positionering van Hema. Is dat ze heel lang hebben gezocht en eigenlijk terug weer naar de basis zijn ze gegaan. En dat is wat de CEO ook zegt, van gewoon goede producten, van goede prijs, goed gemaakt. Weet je, En het grappige vind ik wel dat als je het brand zou bekijken in andere landen, dus je zou in Parijs of, ze zitten tegenwoordig ook in Dubai, met drie winkels. Ik heb gecheckt van joh, is dat echt zo? Op Google Maps.

Bob:

Echt waar? Drie?

Tal:

Er zitten drie winkels in Dubai. Maar als je naar Fransman vraagt, dan vindt hij Hema een hip merk. Een soort Dutch design hip merk, zeg maar. Dus het imago van de Hema in andere landen is eigenlijk veel hipper dan dat dat in Nederland is. Maar langs de hand wordt het dus in Nederland ook best wel hippe eigenlijk door al die toffe marketing dingen en dat soort dingen. Dus misschien is het gewoon de goede tijd voor dit soort merken, weet je, waar je toch een soort van versraling in het retail landschap ziet, is het misschien juist nu goede prijs, goede producten. En wat ze volgens mij ook doen, is dat bijna alle producten worden zelf gesourced. Dus die worden zelf ontworpen, worden zelf leveranciers bijgezocht.

Tal:

Dus ze proberen daadwerkelijk ook wel goede dingen te maken, zeg maar. En dat vind ik heel anders dan een big bazaar of een action. Want als je dus kijkt naar HEMA in het retail landschap, wie zijn dan de concurrenten? Action, hoe heet die andere die jij laatst noemde? Xenos. Xenos inderdaad. Ja, dat is allemaal, Heb je toch het gevoel dat ze gewoon containers vol met gekopen shit uit het Verre Oosten halen en dat hier verkopen. Terwijl bij HEMA gebeurt dat natuurlijk ook wel, want die broodtrommeltjes worden heus niet hier in de achterhoek in elkaar gezet. Maar je hebt wel het gevoel dat er wel een soort van waardetoevoeging heeft plaatsgevonden. En daardoor onderscheiden ze zich wel iets van dat soort dingen. Ik vind het een bijzondere positionering en ik denk dat ze in de goede tijd zijn aangekomen om dat verder uit te kunnen bouwen.

Ties:

Nou, in de goede tijd zijn aangekomen… En ik denk dat.. onder onderleiding van de CEO… Lijken ze ook duidelijke focus te hebben aangebracht. Want je hoort er niet meer praten over verzekeringsproducten… Of over notariële diensten of weet ik veel wat. Nee, het gaat om de degelijkheid van hun producten. En ik vind die focus op die degelijkheid, kijk want de Action gaat niet benoemen… Dat hun producten zo degelijk zijn.

Bob:

Nee, dan ben je gewoon aan het liegen.

Ties:

Dat ben je aan het liegen en dat gelooft ook niemand. Want iedereen weet van ik ga bij de Action, dan koop ik iets goedkoops. Nou, Als het even meegaat, ben ik blij. Maar als ik bij de HEMA, en ik moet zeggen dat het merk mij wel redelijk kwijt is, nog steeds, dat ik dus één keer ga ik pyjama’s voor de kinderen kopen. En het pleurde uit elkaar of het was zooi. En toen dacht ik, ja, hoor eens, dan ga ik wel naar de Zeeman. Als ik dan toch troep aan het kopen ben, dan liever voor een derde van de prijs. En ik denk dus, wat er dus nu heel goed gaat, is dat die CEO heeft dus gewoon gezegd, oké, Dit wordt onze focus, daar gaan we ons op richten. En de kern van hun succes lijkt nu te zijn die multichannel-strategie. Mijn moeder krijgt niet het filmpje van Jack Shore te zien. Mijn moeder krijgt gewoon nog de tv-reclame met dat fluitje… En dat de tompoucen voor Koningsdag weer in de aanbieding zijn.

Bob:

Ja, klopt.

Ties:

Terwijl de jongere mensen die krijgen Jack Shore, en ik zie het allemaal niet, maar ik probeer er dan een pyjama voor mijn kinderen te gaan kopen. En wat ik dus eigenlijk hoop, is dat de volgende keer dat ik bij de HEMA iets koop, dat die kwaliteit weer op orde is. Want het was echt shit. We hebben dus nu een winkel in Dubai en in Mexico. Ik kan me niet voorstellen dat dat heel veel geld oplevert.

Tal:

Ik heb die winkel in Dubai even de Google Reviews gaan bekijken. Want het is natuurlijk daar best wel een goedkope, skere winkel. Wat ook wel erg grappig is, eigenlijk waren de reviews best wel positief in Dubai.

Bob:

Het is wel mooi dat je dit hebt gedaan.

Tal:

Ze hadden ook nauwelijks reviews, dus dat is helemaal niet Slay om naar de hemel te gaan daar, denk ik. Maar goed, wat er dus wel gebeurde, is dat ik zag één review van iemand die uit die regio komt, dat kon ik aan zijn naam herleiden. Die had dus een review geschreven van, ja, hij is een waardeloze winkel, want de prijzen zijn net zoals bij de markt, dus zeg maar de straatmarkten, Alleen je moet helemaal naar binnen lopen om naar een kassa te gaan.

Bob:

What the fuck?

Tal:

Weet je wel, dus zeg maar in de verkeerde winkel. Eigenlijk moeten ze gewoon terug naar Nederland.

Ties:

Maar dat hebben ze dus nu ook gezegd. Dus de focus is weer terug op wat ze wilden, Beneluxe Frankrijk. Dat is de focus.

Tal:

Maar goed, Volgens mij staan alle systems wel ‘on go’ om er een succes van te krijgen.  Bob:

Het is een wonder dat ze het nu zo goed doen, vind ik. Als ik dit zo hoor.

Tal:

Het is een wonder of in ieder geval goed management en misschien de tijd een beetje mee. Dat we toch allemaal een beetje meer opletten wat voor kwaliteit je koopt. Of dat het heel goedkoop moet zijn of iets betere kwaliteit. Maar ik heb wel veel vertrouwen in de toekomst van de HEMA. En ik vind het ook wel mooi dat het wel weer een beetje terug naar de basis gaat.

Ties:

Ja, maar daar moeten ze dan dan vast gaan houden. Want als ze dus vasthouden aan deze basis, dan heeft de HEMA een heel duidelijk plek in het Nederlandse winkelbeeld. Maar op het moment dat deze CEO na drie jaar gezegd wordt… Hier heb je een miljoen, bedankt! Goed gedaan, je hebt ons weer op de rit gezet. En dan komt er weer een of andere visionair die denkt van… Ja, we gaan nu naar de UK en nu naar Spanje en nu naar Italië. En dat wordt weer de focus. En we gaan weer allemaal Engels praten met z’n allen. Dan weet je dat het weer misgaat.

Bob:

Daar ben ik ook bang voor. Want dat is natuurlijk, als een bedrijf goed gaat, dan wil je gaan investeren. En waarom dan? Dan is Nederland te klein.

Tal:

Ja, en daarom is het bewaken van je merk, en je positionering, zo belangrijk. Dat je gewoon koersvast blijft en leuke dingen blijft doen.

Bob:

Een laatste vraag. Die alleswinkel, ik heb daar niet zoveel vertrouwen in. Waarom kan dat toch zo blijven bestaan? We gaan toch steeds meer naar een niche? Hoe kan dat nou nog, dat alles?

Ties:

Nou, ik denk dat er heel veel producten zijn die niet zo ingewikkeld zijn. En je zit er dus niet over… Je gaat geen review opzoeken over een broodtrommel. Je gaat geen review opzoeken over een mesje. We hebben net voor ons huis ook alle gordijnen gewoon bij de HEMA gehaald. Want dat zit wel goed. Die degelijkheid moet terugkomen in alle producten. Dus het moeten ook simpele degelijke producten zijn.

Ties:

En zodra de producten ingewikkeld worden, dan past het niet meer in zo’n alleswinkel. Maar als het simpele producten zijn, dan past het prima in een allesconcept. Want Dan is het overkoepelende merk de kwaliteitsgarantie die je koopt. Dus ik koop een goede broodtommel bij de HEMA.

Tal:

Ik denk dat HEMA een collectie van best wel iconische dingen is. Een tompouce. Je hebt bij de HEMA ook dat je een broodje kan halen. Dus je hebt daar een soort van eetgelegenheid. Ja, Daar zie je altijd wat oudere mensen die gaan daar gewoon lekker eten. Voor niet al te veel geld gaan ze lunchen, broodjes, zuurtje erbij. En misschien een seltsertje erbij knallen. Maar je ziet dus eigenlijk… Iedereen kent dus die iconische producten van de HEMA. En daaromheen creëren ze elke keer weer nieuwe iconische producten. En dat is wel tof. Dus eigenlijk heb je gewoon een winkel met een verzameling van een heleboel producten. 30.000 zeggen ze zelf. Nou, laten er daar honderd iconische producten van zijn en de rest vaart eigenlijk mee op dat iconische herkenbaarheid.

Ties:

Ja, maar het groeipotentieel van de HEMA zit hem dus in het volume van die basisproducten uitbreiden. Dus zij kunnen best meer vestigingen openen zolang ze zich maar richten op dat op dat op dat basis assortiment En daar niet te ver van afwijken, want als ze daar van afwijken… Dan zie je weer allemaal producten die je denkt van, hè?

Bob:

Is Hema er over drie jaar nog? Ja. Is Hema er over vijftien jaar nog? Ja. Is Hema er over vijftig jaar nog? Nee. Ties, drie jaar?

Ties:

Ik denk over drie jaar, ja. Dan is Hema er nog. Vijftien? Ik vind vijftien jaar heel spannend. Ik zou daar twijfel ik over. Wat de kracht van de Hema kan zijn, is dat zij zeggen, wij verkopen broodtrommels. We hebben drie verschillende met 86 verschillende prinsen. Kies maar uit welke kleur. Maar het zijn drie broodtrommels, ze zijn allemaal even goed en ze kosten vijf euro.

Ties:

En we doen één keer per week, a la picnic, komen we met ons hema-karretje door de buurt. Ik weet niet hoe ze het moeten doen. En schuift die broodtrommel dan gewoon naar binnen.

Tal:

Je ruikt de rookworst in de straat inkomen.

Bob:

Ik word helemaal misselijk van de rookworst. Hij hangt hier, maar ik word er echt heel misselijk van.

Ties: Ja, je ruikt hem.

Bob:

Misschien is het de seltzer ook wel.

Tal:

Ja, dat kan ook. Misschien is het een combi.

Bob:

Ja, misschien is het een combi. Vond je dit een toffe aflevering? Laat het weten in de comments waar je kijkt of luistert. Onwijs dank voor jullie aandacht voor het luisteren en het kijken. Thies, Tal, bedankt en tot de volgende.

Ties:

En volg ons op Spotify.

Bob:

Dat is een hele goede. Volgen, subscribe, want iedere twee weken is er een aflevering. Oké, thanks. Bye.