Positioneren

Omgekeerde positionering en waardepropositie ideaal voor jouw bedrijf?

Omgekeerde positionering en waardepropositie ideaal voor jouw bedrijf?
het bepalen van het basisproduct
. Het basisproduct is bij een hotel een dak boven je hoofd, een plek om te slapen. De badkamer hoort daar waarschijnlijk niet eens bij. Airbnb begon door simpelweg een slaapplaats (op een uitschuifbank) te verkopen. Wat is jouw basisproduct?

Alles wat overblijft is het aanvullende product. Wat kan je van het aanvullende product weglaten en wat kan je vervolgens aanbieden of doen met de vrijgekomen middelen? Of benader het anders, hoeveel kosten moet je elimineren om een in de markt ongekende service of garantie te kunnen verlenen? Als in jouw markt 12 weken levertijd bijvoorbeeld normaal is, wat heb je nodig om daar 1 dag van te maken?

Het belangrijkst is dat de nieuwe waardepropositie zo onderscheidend is en zoveel impact heeft dat het als een schokgolf door de markt gaat. Houd daarbij het voorbeeld van Google en Yahoo in gedachten, op papier ging het nooit werken: “Daar draait het onze markt niet om”. In de praktijk vonden mensen het een verademing.