020 854 01 88

Linkbuilding is belangrijk voor elke website. Maar wanneer en hoeveel tijd je aan linkbuilding besteed bepaalt jouw online marketing strategie.

Wanneer moet ik aan linkbuilding werken?

Heb je een website? Dan moet linkbuilding op de agenda staan. Of je nu online diensten of producten verkoopt, jouw website inzet voor leadgeneratie, de website van je lokale tennisclub beheert of een persoonlijk blog bijhoudt. Linkbuilding kan het verschil maken tussen winst of verlies. Maar linkbuilding is niet altijd even simpel en kan veel tijd kosten. Wanneer is de tijd rijp om actief links te gaan verzamelen naar jouw website? We bespreken drie veelvoorkomende situaties en adviseren welk deel van je tijd je dan aan linkbuilding zou moeten besteden.

De eerste stappen van SEO: zoekwoorden, content en techniek

Begin jij net met SEO, omdat je website nog gloednieuw is of je pas net écht de mogelijkheden van online ziet? De kans is groot dat je dan eerst nog een aantal stappen kan en moet maken voordat linkbuilding het verschil gaat maken.

Waarom? Linkbuilding werkt het best als je website er goed uitziet, snel werkt en waardevolle content biedt. Daarnaast moet je goed weten wie je doelgroep en wat je doel is met de website én hoe je dit gaat behalen. Als je net de eerste stappen zet, zorg dan dat de functionaliteit en de uitstraling van je website klopt en begin daarna bij stap één van SEO succes, een gedegen SEO strategie.

Het fundament: De basis van jouw SEO strategie

Jouw situatie: Je gaat aan de slag met een efficiënte en effectieve SEO strategie maar je website en andere online middelen leiden nog maar weinig tot resultaat. Voordat je actief aan linkbuilding gaat werken moet je de basis van je online strategie op orde hebben: content marketing.

In ons artikel ‘in 3 stappen een SEO strategie’ vertellen we je welke drie stappen jij moet nemen om een eenvoudige, maar daadkrachtige SEO strategie opstelt waarmee je een voorsprong neemt op 95% van de markt, namelijk:

  • Zoekwoordenonderzoek
  • Technische SEO
  • Content marketing

Inderdaad, linkbuilding staat hier niet tussen. Wanneer je net begint is linkbuilding namelijk een leuke, hele waardevolle, extra. Maar ook nóg moeilijker omdat je website en SEO strategie eigenlijk nog niet helemaal klaar zijn om veel links te ontvangen. Focus je daarom eerst op de basis, onderzoek welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw doel en pas dit toe op je technische SEO en content marketing.

Komt er toch een mogelijkheid voorbij om een link naar je website te krijgen, bijvoorbeeld bij een nieuwe leverancier, sponsor, klant of partner? Doen! Mooi meegenomen en schroom vooral niet om te vragen om een link. Maar biedt dan wel aan om waarde toe te voegen door bijvoorbeeld een artikel te schrijven, je expertise op een andere manier te delen of bijvoorbeeld een referentie te geven. Maar besteed verder zoveel mogelijk, al dan niet alle, tijd aan het opzetten en uitvoeren van je SEO strategie.

 

Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

 

Gevonden worden: content strategie en interne links

Jouw situatie: Je website is helemaal in orde, je weet welke zoekwoorden ertoe doen en langzaam weet jouw doelgroep je steeds beter te vinden.

Is het dan nu tijd om vol in te zetten op linkbuilding? Niet zo snel! Je online aanwezigheid bouw je langzaam op en binding met je doelgroep ontstaat pas als je regelmatig voorbij komt, liefst op diverse punten in hun klantreis.

Voor SEO en content strategie heb je een lange adem nodig. Autoriteit bouw je natuurlijk niet in één dag op, dat kost jaren en is afhankelijk van hoe verzadigd jouw (online) markt is. Wil je online direct resultaat? Prima, besteed een deel van je tijd en budget aan zoekmachine advertenties (SEA). Sterker nog, voor een volledige strategie die gericht is op resultaten nu en in de toekomst raden wij onze klanten altijd een combinatie van SEO en SEA aan. Er is helaas niet één antwoord voor Online Marketing succes.

Ben je goed op weg en heb je al een hele verzameling blogs online staan? Probeer dan eerst de volgend stap in SEO te zetten door SEO en content marketing te combineren. Hoe? De Naaf-en-Spaak-strategie. Nooit van gehoord? Lees dan eerst ons volledige artikel ‘SEO voor gevorderden: naaf en spaak content marketing strategie’.

Interne linkstrategie en linkbuilding binnen je netwerk

Kort uitgelegd is de Naaf-en-Spaak-strategie een combinatie van SEO en content marketing, omdat je al je content bundelt op één hele sterke pagina die gedragen wordt door al je losse, meer diepgaande artikelen. Met links van je naaf artikel naar de diverse spaken en andersom bouw je veel interne links, waarmee je ook autoriteit aangeeft. Dit is pure interne linkbuilding en hiermee zet je écht belangrijke eerste stappen die leiden tot goede online vindbaarheid.

Ondertussen kan je uitkijken naar beschikbare linkbuilding kansen binnen je netwerk. Heb je net een mooi project afgerond, ben je begonnen aan een nieuw partnership of heb je je verdiept in nieuwe regelgeving die ook interessant is voor een branchevereniging? Dit zijn vrij toegankelijke mogelijkheden om bijvoorbeeld een gastblog te schrijven voor een andere website. Logisch dat je daarbij een waardevolle link naar jouw website plaatst! Besteed in deze fase merendeel van je tijd en geld aan het maken van content en het aanbrengen van de juiste interne structuur en investeer 10 tot 20 procent van je tijd in mogelijke linkbuilding opties binnen je netwerk.

Met linkbuilding werk je aan het opbouwen van autoriteit en je online zichtbaarheid. Maar wanneer moet je werken aan linkbuilding?

Bovenaan in Google: content, SEO en linkbuilding

Jouw situatie: Je deelt regelmatig content met jouw doelgroep, het bedenken en schrijven van content gaat je steeds makkelijker af en technisch zit je website goed in elkaar. Waarschijnlijk merk je al dat je online goed gevonden wordt en misschien krijg je zelfs al wat spontane links. Bezoekers én Google zien jouw website als een bron van informatie.

Je bent er klaar voor, tijd om je slag te slaan met linkbuilding!

Nu je genoeg informatie en unieke inzichten te bieden hebt is het een stuk eenvoudiger om mensen over te halen naar jouw website te linken. Bepaal voor jezelf op welke 5 tot 10 pagina’s je het liefst links ontvangt. Dit aantal is een beetje afhankelijk van je website, waar je over schrijft en welke pagina’s van grote waarde zijn voor jouw doel.

Bedenk voor elk van deze pagina’s welke andere websites of organisaties misschien interesse hebben in de informatie die jij hier met ze deelt. Heb je een uitgebreid artikel over de beste manier om lekkere gehaktballen te maken? Misschien is dit ook interessant voor een kruidenproducent, kookclub, mede-blogger of kookwinkel. Benader deze website met een aantal argumenten waarom jouw tekst relevant is en ontdek de mogelijkheden!

 

Wil jij jouw Online Marketing meetbaar maken?

Probeer dan vrijblijvend onze Domein Autoriteit scan en ontvang binnen 3 werkdagen;

  • Jouw huidige Domein Autoriteit.
  • Het link profiel van jouw Domein.
  • De gemiddelde spamscore van jouw Domein.

En dit allemaal in vergelijking met maximaal 3 concurrenten!

 

Linkprofiel: verbeteringen en inspiratie voor jouw backlinks

Wanneer je actief links gaat verzamelen is het altijd een goed idee om te checken of en welke links je misschien ongemerkt al gekregen hebt. Gebruik bijvoorbeeld MOZ en bekijk jouw linkprofiel. Analyseer vervolgens of je aan deze links nog iets kunt verbeteren. Misschien een betere anchor tekst of linkt een website naar een eerder, niet geoptimaliseerd artikel? Neem contact op met de linkende partij voor eventuele verbeteringen.

Naast je eigen reeds bestaande linkprofiel kan het ook interessant zijn om naar het linkprofiel van je online concurrenten te kijken voor wat inspiratie. Waar halen zij kwalitatieve links vandaan en biedt dit ook voor jou kansen?

MOZ quick scan link profiel van Merkelijkheid
Een quick scan van het Merkelijkheid link profiel.

In deze fase is het niet vreemd om ongeveer de helft van je tijd te besteden aan het maken van nieuwe content en de helft aan linkbuilding, beide activiteiten zijn nu eenmaal vrij tijdrovend!

Onze laatste tip: vergeet niet om de pagina’s waarop je met linkbuilding focust ook ruimte voor conversie te maken. Kunnen bezoekers bijvoorbeeld iets bij je kopen of wil je leads verzamelen? Dit zijn de pagina’s waarmee je veel bezoekers gaat trekken, houd daarom ook je einddoel in gedachten en optimaliseer voor conversie! Natuurlijk zijn unieke bezoekers en een hoge positie in de zoekmachine geweldig, maar nog veel beter is het als jouw Online Marketing bijdraagt aan het bedrijfsresultaat.

Wil je meer weten over SEO, content en linkbuilding? Lees al onze online marketing tips en artikelen op onze online marketing pagina.