020 854 01 88

Iedereen wil hoog in Google staan, maar SEO hoe werkt dat precies? Is een positie hoog in Google eigenlijk te koop of wat moet ik daarvoor doen?

Hoog in de zoekmachine, SEO hoe werkt dat eigenlijk?

Hoog in Google, SEO hoe werkt dat eigenlijk? De meeste bedrijven waar wij voor werken realiseren dat dit belangrijk is. Op de juiste zoektermen in de top 3 staan zien zij vaak als het belangrijkste online marketing doel. Dit levert bezoekers en – als je het goed doet – nieuwe leads. En nieuwe leads is waar het ons om gaat. Hier maken we dan ook graag budget voor vrij, al begrijpen we nog niet helemaal hoe het werkt. SEO is namelijk niet hetzelfde als het betaalde Google Adwords, een hoge positie in Google is niet te koop! Hoe werkt het dan wel? We staan in dit artikel eens stil bij de basis en leggen uit wat dit voor jou betekent.

Hoog in Google

hoog-in-googleZoekmachines gebruiken programma’s om het web in kaart te brengen. De zogenaamde crawlers of bots. Deze bezoeken en indexeren websites om deze vervolgens in de zoekmachine te plaatsen. Het onderscheid tussen websites – kom je bovenaan of op pagina 2 – maakt het programma op basis van een geheime formule. En deze geheime formule is waarom het geheel vaak onduidelijk is. In de begintijd van zoekmachines ging het uitsluitend om keywords zoals hypotheek of verzekering. Had jouw site de juiste dichtheid volgens de formule (procentueel aantal keywords in een tekst) dan stond je bovenaan. Zo simpel is het al een tijd niet meer. Maar hoe werkt het wel? We bespreken kort verschillende termen:

(In)Links – De hoeveelheid links naar jouw website heeft een tijd bepaald hoe hoog je in Google stond. Hoe meer hoe beter. Tegenwoordig gaat het meer om Google’s waardering van de site die naar je linkt dan de hoeveelheid. Uitwisselingsprogramma’s en andere technieken worden door Google steeds vaker bestraft dan beloond.

PageRank – De naam is afgeleid van Google oprichter Larry Page en slaat op Google’s ruwe waardering van een website. Denk Google.com een 10 en en Telegraaf.nl een 7 of 8. De eerste versie van Google gebruikte alleen deze waardering, in de loop der tijd zijn er een aantal aan toegevoegd waardoor PageRank niet meer zo ‘hot’ is.

Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

Reputation / Trust – Hoeveel mensen delen een site en komen ze op de site om wat te lezen of gaan ze direct weer weg? Deze beoordeling staat nog in de kinderschoenen. De verwachting is dat zoekmachines in de toekomst veel meer op basis van jouw (indirecte) netwerk gaan bepalen wat relevante resultaten zijn. Denk aan de relatie van een relatie. Als deze persoon een artikel deelde op social media is de kans groot dat Google deze bij een zoekopdracht direct aan jou laat zien.

Content – De daadwerkelijke inhoud van je site. Google wordt steeds beter in staat om te beoordelen of jouw pagina of artikel waardevolle informatie bevat en gaat zijn waardering hier steeds meer op aanpassen. Een content strategie slaat dus op het produceren van unieke en relevante content over een bepaald onderwerp of gebied waardoor Google jouw site als expert gaat zien. Bedenk welke waarde en kennis jij online kan zetten waar jouw doelgroep wat aan heeft, ga niet uit van jezelf.

adwords-exampleGoogle Adwords / SEA – De enige betaalde term in het rijtje. Naast de organische zoekresultaten – de bekende eerste 10 – laat google ook een aantal advertenties zien naast de zoekresultaten. Dit is per definitie een vorm van adverteren, maar voor de verandering een waar wij in veel markten nog veel potentie voor zien.

Gebruiker centraal in zoekmachine optimalisatie

Te veel informatie en termen? Laten we het nog simpeler maken. Als jij zoekt in Google en je komt op een nieuw pagina, hoe lang duurt het dan voor je weet of deze pagina is wat je zoekt? Precies, dat weet je bijna meteen. Zoekmachines worden hier ook elke keer beter in, dus als we de kern van SEO en zoekmachineoptimalisatie moeten verwoorden dan is het dit:
Zet de ervaring en het vertrouwen van de gebruiker centraal!

Dat is gek, dat klinkt als de klant centraal. Dat hebben we eerder gehoord. En het is precies waar het om gaat. Als jouw pagina snel laadt, prettig leesbaar is en relevante en unieke content bevat zal de bezoeker op de website blijven en deze misschien zelfs delen met zijn relaties. Google houdt al deze acties bij en zal, simpel gezegd, de volgende keer jouw pagina hoger in zijn resultaten zetten omdat de volgende zoeker de pagina dan ook wel zal waarderen!

Bovenaan in Google met SEO en content

Wat verkopen al die SEO specialisten dan precies? Dat is op te delen in twee kampen. Het ene kamp is de ‘black hatters’ die zich specialiseren in trucs om Google onterecht een hoge waardering te laten geven. Denk bijvoorbeeld aan het inkopen van links en social media shares of bepaalde programmatuur die de normale bezoeker nooit zal zien. Dit kan stevige resultaten opleveren, maar komt Google erachter weet je zeker dat niemand je nog vindt. ‘White hat’ is het andere kamp en gebruikt alleen ‘legale’ methoden. In onze ervaring gaat het hier vooral op programmeurs en andere specialisten die de basis verzorgen zoals een goed door Google indexeerbare en snelle site. Wat vinden wij? Black hat raden wij onze relaties altijd af en white hat methoden zijn belangrijk en de moeite waard.

Kortom, het gebruik van de juiste technieken en methoden is belangrijk, maar je daadwerkelijke content is essentieel.

Net als dat een onderscheidende positionering begint met een goed verhaal, begint een goede positie in Google met de juiste content. Zeker in B2B is het essentieel dat een bezoeker direct het gevoel krijgt dat jij weet waar je het over hebt en dat hij bij jou aan het juiste adres is. Zet dus maar uit je hoofd dat SEO iets is dat iemand ongezien helemaal voor je uit kan voeren, de expertise van jouw organisatie is essentieel voor het creeren van content die Google hoog waardeert. De afweging die je moet maken is of het de moeite waard is om in een goede zoekmachine positie te investeren, of dat je met betaalde Adwords hetzelfde kan bereiken.

Hoe scoort jouw online marketing?

Krijg een helder rapport waaruit blijkt hoe jouw online marketing ervoor staat ten opzichte van jouw concurrenten. Geen automatische rommel, een van onze experts bestudeert daadwerkelijk jouw online marketing.

Aan de slag met zoekmachine-optimalisatie

Wil je zelf direct stappen maken? Hou dan de volgende basis in gedachte:

1. Elke pagina van je site linkt gericht naar een andere pagina op je eigen site
2. Link vaak naar je belangrijkste pagina’s
3. Link niet in je navigatie, maar vooral vanuit de daadwerkelijke tekst
4. Maak elk onderdeel zo uniek mogelijk
5. Maak je site zo bezoekersvriendelijk mogelijk, je zou er wel eens wat door kunnen verkopen
6. Denk na over zoektermen die voor jouw markt belangrijk zijn en schrijf daar wat over
7. Link ook naar andere pagina’s
8. Vind wat sites die jij vertrouwd en zoek uit wat jij kan doen om daarop te komen
9. Hou je statistieken in de gaten en kijk welke trends er zijn

Meer weten over online marketing? Lees verder op onze online marketing pagina.