020 854 01 88

Nieuwe website; feestje of een kopzorg? De realisatie van een goede website duurt vaak langer en kost meer dan gebudgetteerd. Waarom en wat doe je eraan?

Verrassend, de werkelijke kosten van een goede website

goede-websiteEen nieuwe website zou een feestje moeten zijn maar eindigt in de praktijk vaak in teleurstelling. Dat uithangbord waar veel tijd en middelen in gestoken zijn is namelijk nog niet compleet. Tijdens de presentatie knalt het state-of-the-art platform werkelijk van het scherm maar nu jouw eigen content erop moet komen gaat het mis. Want welke teksten moet je plaatsen en zijn die foto’s wel goed? Het budget is nu op maar de website is nog niet af, en nu? Kortom, je komt erachter dat je qua techniek een Titanic hebt gebouwd maar dat er slechts een 3pk motor achter hangt. En we weten allemaal hoe het met de Titanic is afgelopen. Deze perikelen rondom websites zien wij aan de lopende band gebeuren en zette ons aan het denken: hoe kan dit beter? Dat vertellen we en de uitkomst zal je verbazen.

De volgende illustratie laat zien dat de werkelijke kosten van een goede website de afgelopen jaren nogal veranderd zijn. We leggen uit waarom en hoe jij hier rekening mee kan houden in het opstellen van jouw budget voor een nieuwe website.

Kosten website toen en nu

Vragen wat een website kost is namelijk hetzelfde als vragen wat een auto kost: het ligt aan wat je wilt. In elk geval kost een goede website geld, en vaak ook best veel geld. Maar waar betaal je nu eigenlijk voor? Tien jaar geleden was het antwoord op die vraag simpel: grotendeels techniek.

 

Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

 

Techniek van een website

Voor een leek is niets zo ongrijpbaar als de term programmeren. In een obscure taal regels opstellen waardoor een computer weet wat hij moet doen. En dat was jarenlang het belangrijkst voor het realiseren van een website. Een goede programmeur kost ‘klauwen met geld’ en dat nemen we maar aan want zelf begrijpen we er immers te weinig van.

Jaren geleden was dat ook logisch. Als je een website wilde maken moest deze gebouwd (lees: geprogrammeerd) worden. Wil je zelf wijzigingen doorvoeren? Dan bouwen we er een Content Management Systeem achter. Hoog terugkomen in de zoekmachine? Dan gaan wij de laatste Search Engine Optimization technieken erop los laten. En dan hebben we het nog niet over onderhoud, hosting, back-ups en DNS instellingen.

Het was dus zeer kostbaar om de techniek van een website te bouwen en onderhouden. Dat slokte dan ook het leeuwendeel van de kosten op en de inhoud was van latere zorg. En trouwens, teveel foto’s maakte een pagina nou ook niet echt gebruiksvriendelijker door lange laadtijden en kleine beeldschermen.

Hierin is er wel het een en ander veranderd.

Website: Van visitekaart naar communicatiekanaal

Ik heb ze nog in mijn binnenzak, de visitekaartjes. En elke keer dat ik iemand mijn visitekaartje geef gaan ze, soms beschaamd en soms lachend, rommelen in tas of zakken tot een van hun laatste exemplaren boven komt drijven. Toch is het visitekaartje een van de eerste middelen die je laat maken als starter, net als de website. Het is het bewijs dat je bestaat. Ter zake doet.

Net als het visitekaartje was de website jarenlang iets dat je een keer maakt en vervolgens hooguit elke 5 jaar vernieuwde. Maar daar is enkele jaren terug toch echt een eind aan gekomen. Het internet is niet langer een telefoonboek maar is een bron van informatie geworden. De inhoud van de website (content) is dan ook ontzettend belangrijk geworden en is dé factor die bepaalt of bezoekers naar jouw site komen.

Want de manier waarop wij ons op het internet bewegen is namelijk ook veranderd; we gebruiken Google. En Google wordt steeds beter in het bepalen welke website de content biedt die jij zoekt. De website die volgens Google de beste informatie bevat staat vaak bovenaan en ontvangt bezoekers.

Even kort door de bocht: het wordt voor bedrijven steeds belangrijker dat zij goede content op hun website hebben:

De kwaliteit van een website wordt tegenwoordig vooral bepaald door de kwaliteit van de content die erop staat.

 

Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

 

De werkelijke kosten van een goede website

Bij het realiseren van een nieuwe website zit het venijn zoals ze zeggen altijd in de staart. De toen en nu situatie die wij hierboven omschrijven is daar de oorzaak van. Bedrijven besteden een (veel) te groot deel van het budget aan de techniek achter de website in plaats van de content die bepaalt of het daadwerkelijk een goede website is. Een gangbaar budget voor een nieuwe website ligt tussen de  € 5.000,- en € 25.000,-. De verdeling uit onze illustratie laat zien waar je dit aan besteedt.

De vervolgvraag is natuurlijk wat goede/kwalitatieve content is. Hier besteden we graag in een apart artikel aandacht aan.

In dit artikel zijn wij uitgegaan van websites die vooral gemaakt worden om jouw merk te presenteren, dit zijn waarschijnlijk 99% van de websites. Er zijn natuurlijk ook websites die andere functies hebben, waar ingewikkelde algoritmes of grote databases aan hangen. Denk aan de website van Amazon, hier zit natuurlijk veel meer techniek in en daar liggen de verhoudingen dan ook anders.