8 regels voor werving en selectie via sociale media

werving-en-selectieDe economie komt weer in beweging en dat zie je terug in de arbeidsmarkt. Daarom zie je ook weer meer activiteiten op het gebied van werving en selectie. Dat deze activieiten vooral online plaatsvinden komt niet als een verassing. Zo verdient LinkedIn een groot deel van zijn geld door het verkopen van premium abonnementen aan recruiters en grote merken adverteren gretig op dit platform. Ook andere social media worden door recruiters veelvuldig ingezet, al komt er na LinkedIn eerst een heleboel niks. Toch zien wij nog steeds maar weinig kleine tot middelgrote ondernemingen actief werven via social media, van selectie is nog helemaal geen sprake. Hoe komt dat? Hoe zetten de grote bedrijven social media in voor werving en selectie? Op deze vragen geven we antwoord en delen dan ook meteen 8 regels om jouw toekomstige werving een vliegende start te geven.

Het eeuwenoude cliché geldt ook weer hier; “vroeger was het zoveel makkelijker”. Je zette een advertentie of je betaalde een recruiter, veel meer mogelijkheden had je niet. Tegenwoordig zijn er tientallen kanalen waar je mensen op kan werven of selecteren. Ten opzichte van vroeger is het in ieder geval minder overzichtelijk geworden.

Werving en selectie is veranderd

Werving en selectie is ook op een andere manier veranderd; je hebt het niet meer voor het uitkiezen. Tenzij je Google of Facebook heet denken mensen wel twee keer na. Zakenbank Goldman Sachs ziet zich bijvoorbeeld gedwongen om “.. a series of changes designed to help it retain more junior employees at the analyst and associate level” [1] door te voeren. We kunnen hieruit concluderen dat geld alleen, ook al is dat $ 500.000 dollar (die je daar na de jaren afzien krijgt) simpelweg niet meer de genoeg is! In Nederland schenken grote bedrijven ook enorm veel aandacht aan de werving en selectie van dé grote talenten. Bedrijven als Philips, Shell en ING spenderen veel tijd en geld aan employer branding en het werven van kandidaten via social media.

Het is inherent aan de term top-talent dat er meer vraag is dan aanbod. De partij die het best op het netvlies van de gewilde groep weet te komen wint daarom. Maar hoe doe je dat? De volgende regels helpen jou in de goede richting.

Werving en selectie via social media: de regels

1) Je moet een goed verhaal hebben

philips-werving-selectieHet overgrote deel van advertenties heeft het over uitdagende omgevingen, werk-leer-mogelijkheden, marktconform salaris en ga zo maar door. Werden jouw ogen ook direct glazig? Vergelijk dat eens met Philips dat vraagt of je het leven van mensen wil verbeteren en gaat voor diversiteit of ING dat wil weten waar jij naartoe gaat en Shell dat vooral praat over impact. Deze bedrijven hebben simpelweg hun verhaal goed op orde, een verhaal dat past bij de organisatie en bij de mensen die ze aan willen trekken. Welk verhaal vertel jij aan jouw toekomstige werknemers? Als dit nog een beetje vaag is lees dan eens ons blog: 7 redenen waarom jouw positionering belangrijker is dan ooit.

2) Je denkt lange-termijn

Niemand zit voor een dag op social media. Als jij gebruik wilt maken van social media voor werving en selectie moet je bereid zijn lange-termijn te denken. Dat betekent dat je jouw doelstellingen daarop aan moet passen. Het opbouwen van een solide presence op social media kan maanden in beslag nemen, stel je hier dus op in. Heb je wat geld om het allemaal te versnellen? Geef het dan liever uit aan goede content dan aan adverteren.

3) Jouw strategie is duidelijk

Hoe ga je onder de aandacht komen van jouw doelgroep? Vaak denken bedrijven helaas dat social media het antwoord is. Aanwezigheid is nog geen aandacht. Hoe ga jij ervoor zorgen dat mensen de tijd nemen om te lezen wat je te zeggen hebt? Wil je een voorbeeld? Lees dan ons blog over de merkstrategie en positionering van Unilever

4) Je hebt een specifieke maar vooral echte boodschap

ing-werving-selectieJe kent ze wel, de containerbegrippen die in praktisch elke advertentie staan;  uitdagend, marktconforme beloning, flexibel en zo veel anderen. Mijn ogen, en die van praktisch iedereen, glijden zo over deze onzin heen. We weten allemaal of een boodschap echt is, of het bedrijf meent wat er staat. Zorg er dus voor dat jouw boodschap echt en oprecht is, voordat je al die moeite doet om bij jouw ideale collega onder de aandacht te komen.

5) Zet meerdere platformen in

Slechts een advertentie plaatsen en brieven ontvangen is verleden tijd. Hetzelfde geldt voor denken dat mensen naar jou op zoek gaan. Er staan tientallen bedrijven te springen om bij de juiste mensen in contact te komen en jij moet ervoor zorgen dat je op de juiste plek te vinden bent. Zit jouw wervings-doelgroep op Facebook? Zorg er dan voor dat je daar ook bent. Uit onderzoek van BCG met een Duitse universiteit naar de werving en selectie van banken blijkt bijvoorbeeld dat 78% van de doelgroep carrière informatie zocht op Facebook, terwijl maar 9% daar slaagde! Een gemiste kans voor de banken. Wat ben jij al misgelopen?

6) Maak het menselijk

Aanbevelingen van vrienden en familie en ‘netwerk’ zijn de belangrijkste manieren om aan een nieuwe baan te komen. Echte verhalen van jouw medewerkers bereiken veel meer dan die gekunstelde cases die marketing voor stelt. Daar komt nog eens bij dat zo’n verhaal vele malen meer gedeeld wordt, wat jouw bereik alleen maar hoger maakt.

7) Show, don’t tell

Het is een gouden regel voor schrijvers en zou dit ook moeten worden voor werving en selectie. Laat zien welke baanbrekend project je net hebt afgerond en de bijzondere resultaten die het oplevert. Dat is veel krachtiger dan het standaard: “Wij zijn een innovatief bedrijf dat goed aangeschreven staat bij de verschillende marktpartijen”.

8) Het oog wil ook wat

Een knullig en in elkaar geknutseld bericht haal je er zo uit. Wil je professionals aantrekken? Doe dat dan ook professioneel. Zorg ervoor dat jouw boodschap of uiting er inspirerend, onderscheidend en foutloos uit ziet. Klinkt logisch, maar het komt maar al te vaak voor dat berichten klakkeloos op de verschillende kanalen geknald worden ‘omdat het moest’. Dit doet je employer-brand eigenlijk vooral schade aan.

Kortom, werving en selectie via social media vraagt om een eenduidige en doordachte aanpak. Te veel bedrijven maken zich er makkelijk van af en missen hierdoor een mooie kans om een nieuwe generatie collega’s binnen te halen.Werving en selectie is de basis van concurrentiekracht en onderscheidend vermogen en deze 8 regels helpen jou om het meeste resultaat te halen van jouw werving en selectie via social media.

Een goed verhaal verkoopt zichzelf. De Merkelijkheid schrijft dat verhaal en helpt jou vervolgens met het realiseren van middelen om dat verhaal in de markt bekend te maken. Ook als de positionering van jouw merk al duidelijk is. Kan jij wel een steuntje in de rug gebruiken? Laat ons dat dan weten.